Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 13:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rækkefølge af data i Radar Chart, access 2007

Jeg har nogle data i form:

Navn        Kol1  Kol2  Kol3 SortOrd

Ghi        2      4    2    1
Zqm        2      4    5    2
Cdf        4      5    4    3
Abc        6      3    4    4

som jeg ønsker at vise i et RadarChart (hvilken jeg laver ved at markere tabellen, og depå oprette en PivotChart-formular.)

Problemet er at data bliver sorteret alfabetisk, mens jeg ønsker at vise dem i den rækkefølge jeg selv har bestemt i min tabel som vist her.

Jeg har prøvet følgende:
1. At tilføje en  kolonne SortOrd i tabellen, hvor jeg angiver rækkefølgen og sorterer tabellen efter den.
2. At lave en queery, og basere PivotChart på data sorteret efter den angivne sorteringsrækkefølge i den tilføjede kolonne
3. I properties for Pivot-chart-formularen, kan man angive Order by og deri indsætte det felt man ønsker at sortere efter (her har jeg indsat SortOrd, og Order by onload Yes/no - uanset hvad jeg gør med de to ændrer det ikke sorteringen.

What to do?
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 22:22 #1
Nu har jeg også prøvet at lave en Radar Chart vh Microsoft Graph - man kan bruge den almindelige måde at indsætte grafer på, selv om Radar Chart ikke optræder, og derpå ændre objektet til Radar Chart. Desværre med samme resultat: alfabetisk sortering :-(
Avatar billede mugs Novice
10. oktober 2010 - 22:54 #2
I 2003 er der en bug der forsinker forbindelsen mellem Access og Microsoft Graph. Det betyder, at det er nødvendigt at genforespørge selv grafen efter udskrivning.

Er denne bug ikke lavet i 2007???? Det er da et forsøg værd.
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 23:00 #3
Mugs - er ikke sikker på hvad du mener. Ganske  rigtigt er der lidt underligt snask i 2007, at man skal lukke og åbne for objektet for at få de rigtige tal vist efter oprettelsen. Men mine data er så stadig sorteret alfabetisk, og jeg ved ikke hvordan jeg kan overbevise tingesten om en anden rækkefølge.
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 23:05 #4
En snydeløsning i den oprindelige RadarChart er at slette navn fra kategorilisten , trække SortOrd ned til kategorilisten, og derpå tilføje Navn sammested igen . De labels kategorierne får bliver så kombinationer som her:
1 - Ghi
2 - Zqm
3 - Cdf
4 - Abc

og bliver vist i den ønskede rækkefølge. Men jeg synes ikke det er en holdbar metode, og vil helst være fri for at tilføje fyld til figuren.
Avatar billede mugs Novice
11. oktober 2010 - 09:32 #5
Jeg var ude for, at diagrammet ikke viste korrekte data ved udskrivning. Derfor genforespurgte jeg rapporten og opdaterede det ubundne diagram (Chart).

Private Sub Detaljesektion_Print(Cancel As Integer, PrintCount As Integer)
Me.OLE_ubundet0.Requery
End Sub
Avatar billede neoman Novice
12. oktober 2010 - 16:24 #6
Mugs - tak for dit input, men det hjælper ikke: data bliver stadig sorterer forkert. Løsninger bliver at omgå problemet ved ikke at rode med Radar Chart.