Avatar billede lunddata Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Registrering af omgang ved motionsløb

Lidt længe siden jeg har bekæftiget mig med access. Nu har jeg brug for en database til afvikling af motionsløb.
Jeg har et ønske om at kunne registrere hver gang en løber har løbet 1 omgang på en bestemt rute. Dette skulle gerne foregå således, at jeg med stregkodelæser blot aflæser løberens tildelte stregkode hver gang løberen passerer én løbet omgang. Næste gang jeg bruger stregkodelæseren er det løber nr. 2 jeg registrere osv. Altså kun brug af stregkodelæser 1 gang pr. løber pr. omgang (og ingen brug af andre taster). Kan dette lade sig gøre og hvis ja ...hvodden?????
Skal lige tilføje at jeg tidligere har lavet db til madbestilling, hvor der blev gjort brug af stregkode, så det er ikke specielt noget om stregkoder jeg er ude efter.
Senere vil jeg gerne have sorteret data med opgørelse af placeringer og med mulighed for at udskrive diplomer, men dette er et helt andet spørgsmål.
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 15:11 #1
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Har du lavet en Access-applikation før? For så vidt jeg kan se skal du bare indsamle stregekode-strengen i en tabel, og derpå kan du så efterbehandle som du lyster. Om inputtet kommer fra et tastatur eller en stregkodelæsr burde i princippet være ligegyldigt, så cursoren længe den forbliver stående i det relevante felt (feltet bevarer fokus) efter at posten er gemt og der skal oprettes en ny post.
Avatar billede lunddata Nybegynder
10. oktober 2010 - 17:49 #2
Ja, du har selvfølgelig ret.
Tidligere har jeg lavet db således at nyt id var lig med ny person.
Et og samme id kan selvfølgelig indeholde alle deltageres registreringer i én tabel. Jeg kan så behandle dataene. Værre bliver det nok hvis der skal kobles start og sluttid på hver løber. Kan ikke lige gennemskue dette.
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 18:32 #3
???
Din tabel kan fx indeholde 3 felter:

ID
ScanID
Tidspunkt

hvor "Tidspunkt" automatisk udfyldes af systemet på det tidspunkt hvor den nye post oprettes ved at scanne. Nu forudsætter jeg, at også start og slut foregår ved at scanne hver enkelt deltager.
Avatar billede lunddata Nybegynder
10. oktober 2010 - 20:04 #4
Mange tak!
Skulle lige have indstillet mit hovede til at tænke db.
I praksis vil det være således at alle løberes starttid sættes i gang samtidigt uden scanning og sluttiden ved scanning. Sluttid now().
Jeg brygger videre. Tror på at db-konstruktionen godt kan laves meget simpelt.
Lægger du et svar?
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 22:20 #5
okie - spørg igen hvis det er.
Avatar billede neoman Novice
10. oktober 2010 - 22:20 #6
og et svar