Avatar billede unomobil Nybegynder
30. september 2010 - 18:34 Der er 4 kommentarer

forslag og hjælp til "simpelt" kasse system

Jeg er kommet på en ide om at jeg godt ville lave et lille kasse system til en lille kantine.
det er ikke fordi det skal kunne så meget, men da jeg mod min forventning slet ikke kan huske hvordan man kan lave en access data base med data og forspørgelser osv, må jeg nok erklære mig selv for på røven :-).

og det er så nu jeg håber der er et klogt hoved som har lyst til at uddele en masse viden eller ligene så jeg kan komme i gang.

det jeg er gerne vill ende med er en form for kasse system hvor man kan indtaste beløb og fx vælge at købe en billet til en klasse fest.
min planer er her ud over at den skal indholde nedenstående, som enhver kan se er min simple ide gået hen og blevet meget svær nu hvor jeg har fået skrevet det meste ned :-) piv...
-----------------------------------------------------------------
Klasse: en pickliste med fx 20 klasser, her efter vil der ved tryk på elev komme eeleverne fra den pågældene klasse frem som man så kan vælge en af, hvor efter køb kan påbegynde.

Elev: vil give søge og valg af elev, når elev er valgt kan der indtastes køb.

Total saldo: viser den sammenlagte saldo for personen .

Max saldo: her indtastes en max tilladt skyldigt beløb, så man kan styre at kreditten ikke misbruges. hvis muligt vælges/indtastes seperat eller som en max saldo alle har, eller fra en pickliste, evt ved at man rør feltet og gir mulighed for at ændre grænsen med intervaller.

status: Viser eller blinker rød når max nåes i forhold til- max kredit, må gerne tillade nuværende køb mens man går fra tilladte beløbsgrænse til over max kreditten hvis dette er muligt at lave uden større arbejde. eller informere om at man skal hæve grænsen til en højer saldo

køb feltet: her indtaster man på en eller anden måde prisen på varen, jeg ville gerne ved køb skrive. -25 enter -13 enter handel afsluttes evt med en tast afslut eller lignen,hvor efter der modregnes 50 kr fra total saldoen alt efter om det er køb eller indbetaling. og må meget gerne hoppe tilbage til en standart visning evt, eller at der gemmes når ny elev vælges eller efter fx 3 min.
beløbet skulle gerne kunne indtastes med et numre tastatur i formularen eller ved at aktiver
styresystemets hjælpe tastatur. da planen er at dette skal bruges på en touch skærm.

billet status: viser om man har købt billet. farven rød og grøn.
køb billet: aktivere billet status med grøn.
fjern billet: aktivere billet status med rød.
beløbet for billetter tastes enten manuelt som alle andre køb eller ved at beløbet automatisk overføres til køb, i såfald det er automatisk skal billet prisen nemt kunne ændres uden den store viden. lige som beløbet ved køb tillæges og ved fjernelse også modregnes total saldoen, men kun hvis den allerede er købt, så man ikke kan komme til at
modregne billeten flere gange ved fx 2 tryk.

mulighed for raporter som kunne være rart at have:

total salg pr md
total salg pr dag
salg pr elev

vise/udskrive antal billetter solgt lige nu.
vise/udskrive liste med alle bruger/kunder hvor man kan se hvem der har betalt billet.
vise/udskrive udskrive liste med alle bruger/kunder hvor man kan se hvem der har opnåed der max saldo.
vise/udskrive udskrive liste med alle bruger/kunder hvor man kan se hvem der skylder hvor meget.

------------------------------------------------------------------

min ide er at mindre steder, kan bruge det hvis de kan, kvit og frit eller alt efter hvor omfattende det er/blir skal give et lille symbolsk beløb, som går til idemanden og den kloge hjælper.
egentlig gider jeg ikke at skulle tjene på løsningen, men hvis det er hjælperens krav at der betales, er jeg selvfølgedig nød til at ændre holdning til dette.

krav: skal virke og være simpelt og forbygge brugerfejl så meget som muligt.

håber der er en eller flere som kan hjælpe .

hilsen
michael
heller et tak for meget end et tak for lidt.
Avatar billede rosco Novice
02. oktober 2010 - 11:48 #1
Du kunne f.eks. gør som jeg gjorde da jeg begyndte med Access. Gå ned på det lokale bibliotek og lån nogle hæfter/bøger om Access.
Når hæfterne ikke rækker er der hjælp at hente her til at komme videre.
Avatar billede unomobil Nybegynder
02. oktober 2010 - 12:28 #2
det er self rigtigt, har også læst en del siden opslaget og før. men har problemer med selve det at lave udregningerne så de kan gemme osv . har forsøgt at søge både her inde og google, men finder kun resultater hvor folk skriver læs dit og dat, eller jeg sender lige en mail og hjælper istedet for at man kommer med hjælp og forslag, evt andre projekter som andre så kan blive kloge på og lære af :-). det kunne være sjovt at lave noget en masse kan få gavn af, selv ville jeg synes det var fedt hvis jeg kunne få det her strikket sammen og andre så kunne få gavn af det.
Avatar billede unomobil Nybegynder
02. oktober 2010 - 12:30 #3
men eller et meget godt forslag, så det var ikke negativt ment til din besked :-) .. har også en masse matriale fra da jeg var på et R.. sygt access database kursus, men det er næsten ubrugeligt desvære.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2010 - 19:39 #4
Du kunne starte med at lave tabellerne, og når du løber ind i problemer kan dun oprette et spørgsmål her.

Jeg tvivler på, at du for 60m point kan få en færdig database. for mit vedkommende har jeg andet at lave , end at sidde her og løse andres problemer. Ikke at det skal være negastivt ment, men jeg bruger i forvejen meget tid her.