Avatar billede ingeburg Nybegynder
26. september 2010 - 14:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ISO eller billedimage

Jeg skal lave en recovery disk fra en bærbar. Jeg får valget imellem at brænde som iso fil eller billedimage. Jeg ved ikke hvad jeg skal. Det jeg ønsker er blot en recovery disk, der kan starte computeren op, hvis den en dag skulle gå i sort.
Avatar billede neoman Novice
26. september 2010 - 15:02 #1
En ISO skal lægges på en DVD (eller CD-ROM, hvis den er lille nok) og den kan du så boote på, når nædvendigt.

Et image er en 100% kopi af det jomfruelige system som skal lægges på en hardisk, som du så i givet fald skal sætte i, hvis den gamle crasher.
26. september 2010 - 16:37 #2
http://www.eksperten.dk/spm/914171#reply_7618982 ->
Det var vist en god ide at du fik styr på alle dine gamle åbne spørgsmål, du har fået det at vide før, men det hjælper åbenbart ikke.
Point ude: 705 -> http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/ingeburg ?
Avatar billede ingeburg Nybegynder
26. september 2010 - 16:38 #3
Så jeg brænder blot en Recovery.iso som de kalder det og så har jeg en recovery disk/e. Er det rigtig forstået??
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 16:41 #4
Ovenstående er ikke helt rigtigt. En Iso skal ikke lægges på en DVD, men brændes på en DVD til en bootdisk.

Et Image af C-drevet lægges på en anden partition eller en HDD som
enten sidder som ekstra i computeren eller som kan tilsluttes via USB. Hvis et Image ikke er mere end 4GB kan det også tilgås fra en
DVD skive, eller en USB stik hvis computeren kan boote på den.

Så et program som kan lave et Image, er det du har brug for.
Der findes flere gratis programmer, som er udmærkede som eks. Paragon Backup & recovery eller Easeus Todo.
Acronis og Paragon, prøv at se her:
http://www.eksperten.dk/guide/1345
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 16:48 #5
Øv ja! karise bare du havde skrevet 5 min. før, så havde jeg ikke lagt en kommentar. Jeg må huske at se efter.
Avatar billede neoman Novice
26. september 2010 - 17:23 #6
#4

Jeg har intet imod at andre bidrager, men så må de i det mindste bidrage med noget som ikke er forkert.

1. ET ISO-image er et ISO-image - du skal ikke forvirre nogen med at man skal brænde den på en bootbar DVD. Den skal bare brændes på en DVD -færdig.

2. OP har ikke brug for noget program der laver et image - læs nu spørgsmålet en gang til.

3. karise_larry har ret.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 17:46 #7
#6
Det er da et held for dig, at du ikke har noget imod at andre bidrager, for det er ret almindelig på Eksperten:)
Citat fra aspørger:Jeg får valget imellem at brænde som iso fil eller billedimage."
Det er rigtigt at der ikke er brug for et nyt program.
Men Hvis man bare brænder en Iso-fil på en DVD, kan man ikke boote på den. Når man F.eks downloader en Linus Iso, skal den brændes til en bootdisk for man kan boote op på den. F. eks med Magic Iso burner. http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=backup&prog=7924&program=MagicISO
26. september 2010 - 18:02 #8
Jeg har hørt/læst om folk der nydeligt opretter en stor DVD med én stor *.ISO fil...

Men hvad vil de bruge den til, for at recover en totalt tom PC ?
Der skal jo et program/bootbar 'et ellet andet' for at komme videre ...
Avatar billede ingeburg Nybegynder
26. september 2010 - 18:17 #9
Vedkommende, jeg ordner det for, har hverken ekstern harddisk eller flere partitioner på harddisken. Hun er kun interesseret i, at jeg brænder recovery diske. Så jeg gør som forklaret af jornx. Undskyld, at der stadig ligger gamle, åbne spørgsmål. Jeg gennemgår dem af og til, men ind i mellem vil ekspertens hjemmesiden ikke være med. Jeg skal nok få styr på dem. Jornx får points'ene og tusind tak til alle jer andre, der har svaret.
Vil jornx give et lille pip fra sig, så jeg kan få lukket spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 18:41 #10
Tak for tilbudet om point, men jeg samler ikke, så tag dem bare selv. Derimod vil det være fint hvis du lukker dine spørgsmål.
Du lægger altså bare selv et svar, som du efterfølgende accepterer.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 18:54 #11
karise_larry
Ja jeg har også læst at der er nogen, som gemmer forskellige programmer i en Iso-fil. Men jeg mener kun det giver mening, hvis man har en række filer og foldere men ikke nogen exe-fil til et program. Men det er jo ikke almindeligt.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
27. september 2010 - 19:43 #12
Ok.