Avatar billede sjokoman Juniormester
22. september 2010 - 10:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kørselsprogram til flere vogne

Jeg tænker på, om jeg kan bruge en database til at fordele forskellige personer på forskellige dage til hver sin rute med en bus.
Vi henter og bringer pensionister fra hjemmet til dagcenteret om morgenen og kører dem hjem om eftermiddagen. De kører forskellige dage, feks m-ti-fr eller ma-on osv og jeg skal udnytte busserne bedst muligt.
Indhold:
Kunde, navn, adresse,telefon,kørestol hvilke dage der køres og på hvilken tid. Et felt til bemærkninger til chaufføreren.
Vi har ti busser 1-10.
Jeg ville selv sætte busnummeret på kunden. Jeg skal kunne tage et udtræk hver dag, så når jeg bad om mandag, ville der komme et udskrift til hver enkelt bus om dagens ture. jeg vil gerne have mulighed for selv at sætte rækkefølgen på listen.
Jeg har ALDRIG prøvet aces eller lignende, så måske er dette for stor en mundfuld.
mvh Johnny
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2010 - 10:40 #1
Det er nok lige i overkanten som begynderprojekt, men du er velkommen til at kontakte mig på spg.eksperten@gmail.com så kan vi da tage en snak om det!~)
Avatar billede mugs Novice
22. september 2010 - 11:33 #2
Chancen for at få hjælp vil nok være større, hvis du lukker nogle af dine gamle apørgsmål. Du har 1730 point ude!!!!
Avatar billede larsen45 Juniormester
22. september 2010 - 12:47 #3
Det er jo rimelig simpelt.

Det kan gøres på flere måder, en af dem er således:

Du har 10 forskellige busser, med hver deres busnummer.
Du laver så 10 tabeller i access hvor du angiver busnummer som navn på hver enkelt tabel.

I hver af disse tabeller, har du så de samme felter med:
Datomandag, Datotirsdag, Datoonsdag, Datotorsdag, Datofredag, Kundenavn, kundeadresse, Kundetelefonnummer, Kundestol,bemærkningertilchaufføreren.

Det eneste du skal bruge så, er en formular i html, hvor indskrive nye ture til hver bus, for den enkelte dag, med en dropdown funktion, hvor du vælger hvad for en bus, du ønsker at skriver information til.

1 gang om ugen lad os sige søndag så kan du slette alle dataerne i tabellen for hele ugen, eller også kan du jo lave en html formular, hvor du kan rette nye ture til næste uge i access databasen.

Og det med at du gerne vil have et udtræk for hver busnummer, er jo rimelig simpelt. Du laver et udtræk, fra alle 10 databaser på 1 side, hvor du for hver enkelt bus dag, lad os sige mandag f.eks. Det kan gøres med en knap for hver uge dag, som lister dagens ture op for dig.

Men ja der er flere måder at gører det på.
Du kunne også bare samle alle felterne i 1 database og så udtrække efter id, busnummer, dato, ugedag.

Og så have en knap til at rette med og en knap til at indsætte med, og en knap til at slette med.
Avatar billede sjokoman Juniormester
23. september 2010 - 11:40 #4
Hej Mugs, jeg kan simpelthen ikke finde de spørgsmål, jeg har ude. Tro mig, jeg lukker dem gerne. Jeg kan heller ikke finde dette spørgsmål under min profil.
mvh Johnny
Avatar billede sjokoman Juniormester
23. september 2010 - 11:43 #5
Hej Larsen45, jeg har læst dit indlæg og vil naturligvis prøve dit forslag. Jeg har aldrig prøvet acces før, men ved hjælp af en tutorial, fundet på nettet, kan jeg se, at det er muligt at gå til. Jeg har oprettet en mindre database, som jeg øver mig på. Der går nok lige nogle dage, inden jeg vender tilbage. Tak for hjælpen :-)

mvh Johnny
Avatar billede mugs Novice
23. september 2010 - 15:31 #6
Avatar billede sifuentes Nybegynder
18. oktober 2010 - 23:36 #7
Hvis du vil spare dig selv for en masse dobbeltarbejde, så se bort fra Larsen45's indlæg. Det er fyldt med begynderfejl.
Avatar billede larsen45 Juniormester
19. oktober 2010 - 00:02 #8
Hej sjokoman

Lyder godt håber du har fået det til at virke.

Til sifuentes opfør dig venligst ordenligt, hvis du er sådan en ekspert, så stop med at kritisere andre, og hjælp istedenfor, det er det som eksperten er til for.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
19. oktober 2010 - 00:13 #9
Det var ikke ment som en kritik, men som en hjælp.

En god regel når man arbejder med computere er:

har du gjort arbejdet en gang, skal du aldrig gøre det en gang til, skulle du undtagelsesvis gøre det, har du med meget stor sandsynlighed lavet en fejl.

Underforstået: er ugedagen oprettet en gang, skal den ikke oprettes igen.

Altså: undgå redundans
Avatar billede sjokoman Juniormester
21. november 2010 - 16:02 #10
Jeg tager en pause og lukker spørgsmålet. Vender tilbage med et andet :-)
med venlig hilsen Johnny