Avatar billede britalis Nybegynder
22. september 2010 - 07:58 Der er 10 kommentarer

Netharddisk

Er der nogen der kan give et godt svar på hvordan jeg kan lave så jeg kan gå på mine eksterneharddisker som jeg har sat til en computer så jeg kan finde dem fra min skole og andre steder
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
22. september 2010 - 08:35 #1
Så skal du installerer en FTP-server program. Filezilla eller. l.

Og ligge filerne derind. Herfra kan du lave regler for hvilke filer/hvilke drev du vil dele med FTP-klienterne.

Det du skal gøre er, at forwarde port 21 i din router. Skriv en mail på skillzmize@gmail.com hvis jeg skal forklare det yderligere. Når det er gjort, og Filezilla er som det skal være, burde du kunne tilgå filerne fra alle computere.
Avatar billede zagger Juniormester
22. september 2010 - 09:58 #2
Du kan hente Filezilla FTP Server her:
http://digifile.dk/download.php?id=78

Der er også et link til en lille guide der viser hvordan du kommer i gang.

@Skillzmize: Da der måske er andre der har samme problem og derfor kunne bruge denne tråd som hjælp, så giver det mest mening at du forklarer ham det her i tråden, i stedet for via mail. Eller alle andre er måske også velkomne til at maile til dig når de skal have hjælp?  ;)
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
22. september 2010 - 10:23 #3
Alle skal være velkomne til at sende mig en mail. Jeg skal gerne hjælpe dem, jeg kan! :)

Men vi tager da lige en forklaring :)

Det du gør er, at du går ind på din routers web-interface. Dette gør du ved at skrive routerens ip i din internet-browser. Ip-finder du ved at holde Windows-tasten inde og trykke på R. Her skriver du cmd, og i det sorte vindue skriver du ipconfig. Her ser du default gateway (el. l.) - dette er routerens ip-adresse.

Inde i routeren finder du et punkt der hedder Port Forwarding, kan også hedde Virtual Server eller NAT, det er det samme. Herinde kan du skrive hvilken port du vil vælge at forwarde til hvilken ip. Og da det er en FTP-port du skal forwarde, er det port 21, og den forwarder du til din computers ip-adresse (giv den en fast!!! :))

For at tilgå din FTP-server skal du kende din "offentlige" ip-adresse du har fået tildelt fra din internetudbyder. Denne adresse kan du se på www.myip.dk. Vær opmærksom på, at denne adresse kan skifte, og du vil derfor ikke kunne komme på medmindre du kender den nye. Det nemmeste er at ringe til teleudbyderen og bede om at få en fast ip. Dette koster som regel 50kr om måneden. Skriv din offentlige ip i et FTP-klient program (Filezilla client), og skriv det brugernavn og password du har angivet i Filezilla server. (Er ikke sikker på hvordan Filezilla virker, men det er som regel på nævnte måde).

Har du (eller andre) spørgsmål, så vil jeg gerne hjælpe :)
Avatar billede zagger Juniormester
22. september 2010 - 10:46 #4
God forklaring.  :)

Jeg vil gerne bidrage med at sige at man kan bruge www.dyndns.dk hvis man ikke har lyst til at betale for en fast ip.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
24. september 2010 - 11:02 #5
Oh, det lyder spænende :)
Avatar billede britalis Nybegynder
27. september 2010 - 12:05 #6
Det lyder spændene og jeg vil prøve dem begge men kan jeg ikke lige få en forklaring på dyndns da jeg har leget lide med filezilla og ikke suntes jeg kan få det til at virke
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
27. september 2010 - 15:57 #7
Der findes adskillige ftp-programmer. Jeg kender ikke rigtigt til nogen af dem. har selv haft problemer med det når jeg har forsøgt :)

Forklaring på dyndns kan jeg ikke give dig :)
Avatar billede britalis Nybegynder
27. september 2010 - 18:07 #8
okay jeg er meget glad for din hjælp og vil prøve det og se om jeg kan få det til at virke men jeg er stadig meget intraseret i en forklaring på dyndns
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
28. september 2010 - 11:04 #9
Osse jeg :)
Avatar billede zagger Juniormester
06. november 2010 - 10:19 #10
Jamen der er ikke så meget at forklare. Du opretter en bruger, og så får du en dyndns-adresse som du skal opdatere så den peger på din ip. Nu er det mange år siden jeg selv har bruget det, men dengang var det bare et link man skulle besøge, hvilket jeg så satte min server til at gøre hver gang den startede op.

Læs mere her:
http://dyndns.dk/faq/