Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2010 - 14:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Langsom USB 2.0 hastighed.. eller kan det passe?

Hej

Jeg er ved at overføre 237 GB (175.000 filer) fra min Asus UL30 bærbar til en Lacie USB harddisk. Begge kører USB 2.0.

Men det tager en evighed! Hastigheden er omkring 13 megabyte i sekundet. Er det fordi det er så mange filer?
20. september 2010 - 14:32 #1
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2010 - 14:58 #2
det kan du læse her

http://da.wikipedia.org/wiki/USB

m.v.h
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2010 - 15:01 #3
Mange mindre filer giver ofte lav vedvarende hastighed.
Men prøv evt. at overføre en stor fil (500mb-1gb) og se hvordan hastigheden er der, på den måde kan du udelukke at den generelt er sløv.
Avatar billede tjacob Juniormester
20. september 2010 - 15:10 #4
Jeg er enig med chalde mht mange små filer.
Hastigheden i treatmenices link er teoretisk maximum.
Min personlige erfaring med overførsel af mange små filer er på 20-30 MB/s = 1/3 til 1/2 af ovennævnte teoretiske max.

Så dine 13 MB/s er lidt langsomt.
Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2010 - 15:47 #5
karise_larry> win7

chalde og tjacob> ja det var det jeg tænkte.. så der er en flaskehals et sted, på en eller anden måde. Måske selve controlleren i comp'en eller usb-drevet?

Tester lige bagefter hvordan det ser ud med én stor fil.

Men hvis man skriver USB 2.0 på noget udstyr, så skal det vel leve op til de hastigheder, også under full load?
Avatar billede tjacob Juniormester
20. september 2010 - 16:03 #6
"Men hvis man skriver USB 2.0 på noget udstyr, så skal det vel leve op til de hastigheder, også under full load? "

Ja, men USB 2 er en protokol for grænsefladen, så hvis f.eks. harddisken er langsommere til at skrive/læse, så er det jo underordnet hvad overførselshastigheden er.

Se f.eks her: En LaCie 1 TB Harddisk:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=422880

Der står: Grænsefladehastighed (USB2): 480 Mbps = 60 MB/s
MEN--> Maks. dataoverførselshastighed:  35 MB/s

Altså kun godt det halve, og dette er også et teoretisk max....
Avatar billede tjacob Juniormester
20. september 2010 - 16:13 #7
Det teoretiske max er ligesom en bilproducent der påstår at en bil kan køre 20 km på literen.

Det er under de absolut mest gunstige forhold: tørvejr, medvind, ned ad bakke osv osv.

Når ovennævnte LaCie disk siger Maks. dataoverførselshastighed er 35 MB/s, så er det f.eks. ved læsning fra disken, hvorimod man sandsynligvis ikke kan skrive hurtigere end 20 MB/s.
Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2010 - 16:18 #8
Ja. Og det er lige præcis skrivning jeg bruger nu ;)
Ville det være hurtigere at overføre de mange GB over netværk istedet?
Avatar billede tjacob Juniormester
20. september 2010 - 16:27 #9
Nej det tror jeg ikke. Det ser ud som om det er disken der sætter begrænsningen, og det vil jo ikke ændres ved at overføre over netværk.
Du må bare væbne dig med tålmodighed: 237 GB med 13 MB/s = godt 5 timer.
Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2010 - 16:42 #10
Ok. Tak. Skriver du lige et svar? ;)
Avatar billede tjacob Juniormester
20. september 2010 - 16:44 #11
OK, -svar.