Avatar billede tgl Nybegynder
17. september 2010 - 17:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQl-udtræk ved mange-til-mange relation

Jeg har en access-db med en mange-til-mange relation mellem tabel 1, 2 og 3.

tbl 1 : resId, resultat, aar, ovelse_id

tbl 2 : resultat_id, person_id
(hjælpetabellen)

tbl 3 : personId, fornavn, efternavn, fodt

tbl 4 : ovelseId, ovelse

Personerne har resultater i 1 til flere øvelser og i nogle øvelser er resultatet opnået sammen med 4 andre.

Lige nu får jeg resultat, år udskrevet 5 gange.

Output pt. :
452 point 2010 navn1
452 point 2010 navn2
452 point 2010 navn3
452 point 2010 navn4
452 point 2010 navn5

Opgaven :
Ved resultat opnået sammen med de 4 andre ønsker jeg at udskrive resultat samt år 1 gang og derefter de 5 tilhørende personer.

Noget i stil med :

452 point 2010 navn1, navn2, navn3, navn4, navn5

Spørgsmål :
Hvordan bør en SQL-sætning skrues sammen for at få løst opgaven???
Avatar billede mugs Novice
17. september 2010 - 22:56 #1
Jeg tror ikke du behøver en SQL sætning.

Prøv i din rapport at gruppere efter resultat med et tilhørende gruppehoved.

I Access 2000 ligger der en guide (guiden rapport) der tilbyder atr gruppere rapporten. Ellers er der et ikon i rapportdesign (Sortering og gruppering).
Avatar billede tgl Nybegynder
18. september 2010 - 07:58 #2
Det er muligvis rigtigt, men hvad jeg har glemt at nævne er at det skal være et udtræk via SQL på en ASP-side.
Avatar billede anlu Nybegynder
19. september 2010 - 16:21 #3
Jeg mener ikke du kan få det ønskede output med en SQL - du må håndtere det i koden på ASP-siden.
Avatar billede tgl Nybegynder
19. september 2010 - 19:57 #4
Ok, jeg forsøger mig frem.

Tak for responsen.