Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 19:23 Der er 17 kommentarer

Spørgsmål omkring windows 7 installation

Hej, jeg har en 64-bit vista computer, som jeg rigtig gerne vil have lavet om til 64-bit windows 7!

Jeg har kigget på denne: http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=pc&varenr=78703

Hvad betyder OEM?
Vil jeg kunne installer den uden at nogle filer (billeder/programmer/musik/film mm.) bliver slettet?

Alt andet information om hvad jeg skal gøre, ses gerne!§
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 19:50 #1
Original Equipment Manufacturer (OEM)
Det er normalt de udgaver som ligger på færdiginstallerede pc`ere
Det væsentligte er,  at en OEM version "lever og dør" med den pc som der er installeret på - den kan altså ikke installeres på andre pc'er, hvis den nuværende maskine afgår ved døden (ikke harddisk skift).
OEM er en FULD version af styresystemet.

Hvorimod den version der hedder Retail kan installeres igen og igen
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 19:53 #2
Vil jeg kunne installer den uden at nogle filer (billeder/programmer/musik/film mm.) bliver slettet JA

Du skal blot huske at kører installationen som en opgradering.

Kør lige denne først for en sikkerhedsskyld
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 19:53 #3
vil jeg kunne installer den på min computer igen, hvis noget går galt? (i forhold til licens kode osv.)
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 19:56 #4
Den har jeg kørt, og den siger jeg vil kunne køre Windwos 7 Home Premium
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2010 - 19:57 #5
og til opgradering skal man have en opgraderingsveriosn - ikke en oem.
få kroner mere til
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=software&varenr=78712
og du får en pakke med begge versioner - og kan selv vælge - uden at dine data ryger.
Hvis du senere formaterer og starter forfra, så skal du først indlæse din xp/vista (bare minimalt) og derefter win7 - ellers får du ikke win7 aktiveret.
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 19:59 #6
men igen, vil jeg kunne bruge samme disk til at opgrader til windows 7 igen, hvis det skulle ske jeg formater min computer?
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 20:02 #7
vil jeg kunne installer den på min computer igen, hvis noget går galt? (i forhold til licens kode osv.)

JA, så lang tid det er den SAMME computer, så kan installeres igen og igen

Hvis du f.eks kifter for meget hardware på EN gang, så kan du få problemer.
Men en ny harddisk betyder ikke noget og du kan bare installere igen
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 20:04 #8
fedt, tak skal i have drenge...

Claes57... du må også lige oprette et svar
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 20:05 #9
og til opgradering skal man have en opgraderingsveriosn - ikke en oem

OEM kan også opgradere, det er fuldpakke - den vil selv foreslå at man kører en opgradering-
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 20:07 #10
Jep, upgrade pakke er nu bestilt
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 20:08 #11
lige hurtigt spørgsmål... der fulgte ikke en vista CD med min computer da jeg købte den fra expert?
Avatar billede magnuskj Nybegynder
09. september 2010 - 20:08 #12
så hvad gør jeg så hvis jeg skal formater?
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 20:10 #13
Det der er forskel på en OEM og en OEM upgrade pakker - ER at upgrade kan upgrade 32/64bit versionen
Hvorimod OEM 64bit er selvfølgelig kun for en 64bit enstall./upgrade
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2010 - 20:13 #14
tja, der er sikkert en mærkat på pc`en med din Vista key på som du skal bruge.

Hvis du deriomod havde bestilt EOM 64bit versionen, så var det ikke nødvendigt at skulle "dokumentere" en opgradering fra Vista > W7  :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2010 - 10:59 #15
din vista har et program, hvor du kan lave en recovery-dvd - se i brugervejledning til maskinen. Du skal have den dvd lavet før du opgraderer - ellers kan du ikke senere geninstallere win7.
Avatar billede Bamma Nybegynder
10. september 2010 - 11:13 #16
Nogle computere har osse en skjult partition på harddisken, som man kan bruge til recovery og geninstalling af sit os. Men tror kun det er på nogle bærbare computere.
Avatar billede haverslev Novice
10. september 2010 - 12:39 #17
#15 > det er kun nødvendig, ved de "skod" upgraderings udgaver
som her:
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=software&varenr=78712

Havde spørger nu bestilt denne, så var alt det ikke nødvendigt:
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=pc&varenr=78703