Avatar billede markiv Nybegynder
20. august 2010 - 23:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

220 Volt i svømmehallen

Var i svømmehallen i går aftes, hvor jeg til min skræk ser at en af de ansatte står og fifler med en almindelig forlængerledning (med ganske almindelig han- og hunstik, uden det tredie ben til jord) som hun kobler sammen til at apparat, der står i vandkanten til bassinet.

Jeg har prøvet at søge mig frem til et regelement for 220 volt i vådrum, men har ikke fundet noget der rammer godt nok.

Mine spørgsmål er:
Må man overhovedet stå med 220 volt så tæt på bassinet?
Skal der ikke være stik lig dem man bruger i lystbådehavne, når man trækker støm til både - minimum med et tredie ben til jord?

Mvh
Mogens
20. august 2010 - 23:49 #1
Velkommen til E. ...

Tja - dit spm. er jo sådan set nogen med sikkerhed; selvom kategorien her mest er (virus)sikkerhed på computersystemer *S* ...

---

Umiddelbart lyder det MEGET ulovligt!
Der er nogle regler mht. årgang at en given instalation er udført; men her er det også alm. logik at man ikke må have "åben" UJORDET 230V på noget som helst i en svømmehal.

Hvis muligt, så ta' billeder af opstillingen som dokumentation til ledelsen/bestyrelsen/manager/? for svømmehallen. Evt. via læserbrev/indlæg i den lokale avis ? (De vil elske den slags...)

---

En hurtig Google mm. ->

http://www.sik.dk/Professionelle/El/Vejledninger-inden-for-el/Elsyn-retningslinjer-for-elsyn - jeg orker ikke at læse det hele...

???
Avatar billede markiv Nybegynder
21. august 2010 - 00:04 #2
Jeg kaster mig ud i at læse igennem link'et.
God idé med at tage et billede, med dér har svømmehallen jo garderet sig ved at forbyde fotografering.
Men det er en helt anden historie.
Jeg har imidlertid lovet personalet at arbejde videre med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2010 - 08:13 #3
Jeg synes det er fuldstændig uacceptabelt at man bruger strøm i nærheden af bassinet når der er folk i vandet. Og tillige sikkert også ulovligt, selvom der havde været jord ben på. Reparationer rengøring og lignende ting skal da udføres når bassinet er tomt, eller også skal der bruges svagstrøms apparater til opgaven.
Avatar billede markiv Nybegynder
23. oktober 2010 - 10:59 #5
For at runde denne af, så endte jeg med at tale med Arbejdstilsynet. Ham jeg fik i røret kunne ikke rigtigt finde det, men mente at grænsen for strøm i vådrum går ved 20 Volt.

Hvad gør jeg nu, for at dette spørgsmål ikke skal blive hængende?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2010 - 11:39 #6
Du beder om "svar" fra den/dem der har kommet med noget brugbart. Dette accepterer du så, og tråden lukkes pænt.
23. oktober 2010 - 19:51 #7
(Jeg mener nu at 'grænsen' er 48V DC - derfor er mange telefonsystemer mm. netop baseret på 48V DC... )
Avatar billede markiv Nybegynder
18. december 2010 - 00:18 #8
Kan Du hjælpe mig med at lukke denne, så den ikke bliver hængende?
Mvh
Mogens
18. december 2010 - 08:28 #9
Se #6 ...

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5

PS: Som standard skal du ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står ...
18. december 2010 - 08:29 #10
Ping...

Hermed lagt [svar] fra mig...

Hvad endte historien iøvrigt med ?