Avatar billede michha Nybegynder
18. august 2010 - 10:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Intel Raid - kan ikke boote (Win7 64)

Jeg har 4 seagate diske i et raid10 på min win7 64. Den ene disk er gået i stykker og er taget fra.

Når jeg starter pc´en op, ser jeg i Intel Matrix Manageren at der nu er tre diske, og ud for hver står der Rebuild. (dette er før Win prøver at boote).
Der er et notat om at "volumens with rebuild status will be rebuild whitin the operating system"

Når jeg fortsætter til boot af win7, starter windows op med StartUp Repair. Efter at den har kørt næsten et døgn, kommer den med en fejl om at Windows ikke kan fikse fejlen.

Når jeg genstarter får jeg samme besked om rebuild, men når startup repair kører tager det nu kun omkring 30 sekunder, og der kommer samme fejl om at det ikke kan laves.
-----
Root cause found:
No OS files found on disk.

Repair action: Partition table repair
Result failed: Error code = 0x490
-----

Hvordan i himlens navn kommer jeg så langt at jeg kan få win7 til at starte, så jeg kan rebuilde raidet?

ASUS P6t SE
Intel 1CH10R on board raid controller.
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 11:31 #1
Har du udskiftet den defekte disk eller bare fjernet den.

Alt efter hvad og hvor vigtigt data på disken er.

Kunne man installere et os op på en single disk. med software, og rebuilde der fra. og så se hvordan data integritet var.
Avatar billede michha Nybegynder
18. august 2010 - 12:04 #2
Den defekte er bare fjernet.

Jeg har faktisk lige hentet en ekstra disk og er ved at installerer win7 på den, og håber så at jeg derfra kan få rebuildet raid´et. Men tak for ideen, så er det nok ikke helt tosset det jeg har fundet på :-)
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 12:54 #3
Man kan også hente raid-driveren til en floppy/usb og så boote på en PE skive, og kopiere data ud der.
Men kræver så lige at man har de drivere ved hånden.

Umidelbart er det også altid en god ide at ikke ændre for meget på selve dataen, før man har fundet ud af hvad der er sket af fejl.
Noget kunne jo tyde på du har fået en del data koruption, og så det ikke altid godt hvis windows leger "Repair" den kan godt gøre det værrer.
Avatar billede michha Nybegynder
18. august 2010 - 13:06 #4
Har fået installeret en win7 på en ekstra disk, og vil så have installeret Intel Matrix manager for at rebuilde raidet, men jeg får en "system requirements is not met on this computer" eller "This operatiog system is not supported" besked og kan ikke installerer.

jeg har downloadet en 64 bit udgave fra Intel, og det er naturligvis også 64 bit os der er på.
Alle hardwarekrav skulle være på plads.

Jeg kan ikke se at der mangler noget i forhold til minimumskrav til hardware, men der står et sted i read me filen at der skal installeres "Intel chipset software installation utility" først. Det er gjort, maskinen er genstartet, men jeg kan stadig ikke installerer intel matrix manager.

Hvis jeg slår RAID til i igen i bios, så kommer jeg til starting windows, så bluescreener maskinen og rebooter. Det kører i ring.
Jeg har stadig kun den ene nye disk i maskinen.

Slår jeg raid fra i bios, så kan jeg godt starte op på den nye disk, men jeg kan ikke installerer matrix manageren.

Nogen ideer?
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 13:18 #5
Du får ikke lov at installere Matrix manager hvis ik raid er slået til.

Du kan godt lave et raid 0 , på 1 disk.

Jeg ville gøre følgende.

Koble de 3 raid 10 diske fra. (bare så man ik får lavet noget rod)
lade den nye disk med win7 side på, Slå raid til. Lave et Raid 0 på denne ene disk. (det har et navn når det kun 1 disk, kan bare ikke lige huske hvad den kalder det.)

Den burde ikke ændre win7 installationen.
Test ved at botte maskinen på denne ene raid0 disk.

Hvis den kører.

Koble de 3 raid-10 diske til. kontroller at den i BIOS ser de 2 raid volumer..
Kan også være du lige skal rette hvad for volume den booter fra.

Og så boote op og installere Matrix manager.
Avatar billede michha Nybegynder
18. august 2010 - 14:13 #6
Hvis der kun er en disk i maskinen kan jeg ikke komme frem til en menu hvor jeg kan gøre noget som helst ved RAID setup (og det er enablet i bios).

Når der er flere diske i kan jeg via ctrl+i komme i en menu, hvor jeg kan lave et raidset, men prøvet jeg det på den disk der er en Non raid disk, så får jeg en fejl om der ikke er plads nok til at lave et nyt raid.

Så med en disk - ingen menu. med to diske ikke nok plads.

Jeg har i stedet formateret den nye disk, og installeret windows7 igen på den, denne gang med raid slået til i bios før jeg installerede windows. Jeg kan nu se intel controlleren i device manageren, også kan nu få lov at installerer Matrix manageren :-)

Sætter jeg de tre raid diske til igen og booter uden at gøre noget i raid setup, så starter checkdisk. Den stopper jeg, og windows sater op, og matrix manageren starter på en rebuild af mit datadrev.
Der mangler en partition med alle mine billeder, men det har jeg 100% backup af, så det går.

Burde det ikke kunne lade sig gøre at miste en disk i et raid 10 uden at det hele skal bryde sammen? Overvejer alvorligt at ominstallerer det hele uden raid når jeg (forhåbentlig) har fået de sidste data ud af maskinen.
Avatar billede romeo Nybegynder
18. august 2010 - 14:20 #7
Ah ja så går den bare som non raid disk..

Jo det er ideen med raid 10, at der faktisk skulle kunne frafalde 2 diske.. (de rigtige 2 dog) og stadig kørrer.
Desværrer er intel raid på ICH chipsettet ikke just high end.:(

Vil du ha lidt sikkerhed, så nøjes med et raid 1, det ren spejling og den har jeg endnu ikke set ødelægge dataen. den kan altid boote så længe den ene disk er ok.

Selv har jeg bare valgt raid 0 for hastigheden, og så jævnligt backup af vigtig data.. :)
Avatar billede michha Nybegynder
18. august 2010 - 14:23 #8
Det ender jeg nok også med, RAID0. Bruger primæart maskinen til billedbehandling, så hastighed er et issue.

Tak for hjælp og input, nu venter jeg bare spændt på om jeg kan få de sidste ting ud af maskinen - di vigtige har jeg heldigvis backup af.
Avatar billede michha Nybegynder
23. januar 2012 - 12:14 #9
Sorry - det tog lang tid at få den godkendt, må have overset et eller andet.