Avatar billede bluelemon Nybegynder
06. juli 2010 - 18:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SSD + Raid 0 - kan ikke boote

Hej til alle - håber der er een der kan hjælpe mig.

Jeg fik købt et bundkort med hjælp fra SHG - jeg havde nogle specifikke krav, og de fortalte mig at ASUS P5QD Turbo kunne opfylde mine helt klare krav.

Jeg skrev til dem inden jeg købte, at jeg ikke var helt sikker på at det var rigtigt.....men lod mig overtale af 2 helt uafhængige salgspersoner.

Nu til beskrivelsen :
Har købt Win 7 ultimate 64 bit samt ny SSD disk fra Western digital 128gb.

Jeg har kørt med Intel Matrix raid i flere år på mit gamle Intel 975 BlackAxe motherboard og en IDE disk som boot til Win XP, og jeg vil nu fortsætte med 4 diske i Raid 0 - nu dog med boot fra SSD disken og Win 7.

Jeg installerede Win 7 på SSD disken uden problemer, og koblede så de 4 diske på SATA controlleren på ASUS boardet - og de bliver alle set af BIOS - alle 5 diske.

Men jeg kan ikke længere boote på SSD disken.

Det er en Intel® P45 / ICH10R controller der sidder på ASUS motherboard og så sidder der 2 ekstra SATA sokler på en Silicon Image Sil5723 controller (hvorfra Win 7 blev installeret fra)

Har jeg alligevel ret i at det ikke kan lade sig gøre at have både en SSD disk til at boote på og så 4 diske i Raid 0 på dette bundkort..... I så fald skal SHG have det lige i nakken igen.

Eller har I en løsning
Avatar billede Selas Nybegynder
06. juli 2010 - 23:37 #1
Kunne måske være et strøm problem (hmmm dog ikke plausibelt hvis boot fejler samme sted hver gang)?

Hvornår fejler boot? er det lige efter bundkort/controller billederne har været der eller når den at vise windows logo? Og hvordan fejler den (blå skærm boot device not found etc.)?

Kan den boote hvis du tager RAID array fra igen (du behøves blot at fjerne power stikkene)?

Du skriver at du har brugt silicon controlleren til at installere windows sidder den stadig på denne?

Prøv evt. at bruge intel controlleren i stedet, jeg kan se på et billede jeg fandt at du kan have 5 diske på denne så det skulle være OK (kræver desværre windows reinstall).
Avatar billede bluelemon Nybegynder
06. juli 2010 - 23:50 #2
Hej Selas - tak for svar.

Har siddet med det hele dagen og fundet en løsning - ikke en optimalt løsning, men en brugbar løsning.

Problemet er at Intel Matrix controlleren ikke kan håndtere både at skulle styre SSD disk og Raid Array samtidigt. Eller rettere så er det i Bios at diskene skal sættes til RAID og så går det galt - for SSD disken er jo ikke en del af mit RAID array. Så nu sidder de alle 5 på Intel controlleren

Men det vidste jeg nu godt, men blev revet med af SHG drengene - de har mere travlt med at sælge udfra optimistiske specs, end at lytte til kundernes reelle spørgmål.

Nå, men jeg definerede alle 5 diske som IDE i Bios og lavede så et Stripe inde fra Win7 - langt fra optimalt, men jeg er i luften og det er det vigtigste lige nu.

Tak for hjælpen
Avatar billede Selas Nybegynder
07. juli 2010 - 00:06 #3
Ja software RAID er skod, så ville jeg hellere sætte SSD på silicon controlleren, men det virkede heller ikke eller hvordan? Det er efter min mening klart et til forsøg værd (men nu er det heller ikke mig der skal gøre "ben arbejdet").
Avatar billede bluelemon Nybegynder
07. juli 2010 - 00:55 #4
Desværre nej - kan slet ikke boote fra Silicon nu - og det gik jo fint da jeg bootede til Win7 cd´en. Men måske har jeg overset noget i Bios - er ved at have lidt firkantede øjne, så det må blive i morgen eller senere.... lige nu kører der restore med "~64 bit .... eller noget der absolut er hurtigere end 32 bit XP kunne klare.... dejligt