Avatar billede uth Nybegynder
01. juli 2010 - 11:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installation af sql 2008 r2 på domænekontrolleret server

Jeg har en sbs 2008 server som primært styrer vores exchange og tidligere også sharepoint services. Da MS updatede sharepoint for et par uger siden, gik vores sharepoint ned og jeg havde store problemer med at genetablere den og valgte til sidst den "nemme" løsning": at installere Sharepoint 2010. Smart? Næh...for her gik jeg lynhurtigt i stå, da jeg skulle definere databasen (sql 2005) og da alle beskrevne løsninger involverer sql 2008 tænkte jeg, at så kunne jeg jo ligeså godt installere sql 2008 og derved samtidig opgradere serveren, sådan i det hele taget. Men når jeg kører installationen af sql server 2008 r2, skriver MS så til mig: "hey, det er ikke nogen god idé at installere sql 2008 r2 på en domæekontrolleret server..."

Når jeg søger på nettet er der delte meninger om dette, men jeg forstår bare ikke helt, hvordan man kan køre exchange og sharepoint med udgangspunkt i sql uden, at serveren er domænestyret.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede jokkejensen Novice
01. juli 2010 - 13:32 #1
installer hyber-v på sbs2008, og installer endnu en server og hav herpå din sql server, evt uden for domæne.

Det er alligevel rimeligt mange roller at give en enkelt server..
Avatar billede janus_007 Nybegynder
01. juli 2010 - 13:43 #2
*LOL*

Typisk Microsoft, installér en server mere, opgradér, apply patch, hov hov.. husk service pack 1 og 2 og 3 og 4 og .... 112. Nåh ja nu gik tiden jo, så kan du ligeså godt opgradere til den nye version.
Husk samtidigt også at købe ny hardware da din ellers så udmærkede server begynder at hoste lidt fordi der pludselig skal indlæses 700 assemblies og samtidigt scannes for dem 4 forskellige steder, først i applikationsmappen, så under Frameworket V2, så lige en tur i assembly/GAC (sæt nu den lå der) og så lige i Temp ASP.net .

Ohhh.. hvilken performance *LOL*
Avatar billede uth Nybegynder
01. juli 2010 - 16:35 #3
Det er ikke et alternativ at installere endnu en server. Det HAR virket - og så kan det det også komme til at virke igen......og tak for hjælpen Janus 007. Det løste stort set alle problemer...
Avatar billede janus_007 Nybegynder
01. juli 2010 - 19:26 #4
NP

1 ting... du kan sagtens kører WSS og EXCH uden domain controller, det kræver at du kører FBA - Forms Based Authentication.

Du kunne også droppe R2 og så bare installere SQl 2008 jo :)
Avatar billede Syska Mester
03. juli 2010 - 01:09 #5
Heller ikke nogen billig løsning hvis det er til produktion.

Men de mener vel et eller andet sted at din Exchange, SQL, SharePoint kommer til at slås og resources, og derfor fra råder det.

Men Hyper-V er også nice, hvis man ved hvor mange resources man har til rådighed ... og der ikke er delt load over dagen, så ville VMWare vist være bedre.

Og ja ... det er SQL Auth ikke virker er crap. Havde det fint med mit hosting af web, sql, domain/exchange ikke var rodet sammen på nogen måde, men det satte TFS2010 og Sharepoint en stopper for.

mvh
Avatar billede a1a1 Novice
03. juli 2010 - 10:48 #6
det kommer jo først at fremest an på hvad serveren bruges til?

sbs fås også i en version med sqlserver

Jeg har selv en sbs2003 (til mig selv og et par websites), har både installeret sql server express, og mysql (og får masser af spam). den kører stadig fint "dual pentium 3 933mhz" ;o)

Med mindre der sider mange mennesker og laver "fucked op" søgninger i sqlserveren mens alle prøver at checke deres mail, burde der ikke komme problemer men ellers så er ram altid godt (og billigt)...
sbs er jo "kun" beregnet til 75 klienter, så jeg går ikke ud fra at du har mange flere brugere? eller at prøve at have et website ala eksperten kørende ;o)
Avatar billede uth Nybegynder
03. juli 2010 - 11:24 #7
Nej, der er i virkeligheden ikke ret meget "run" på serveren. Vi er 9 personer der bruger den og den anvendes (det er en sbs 2008 og har en lille udgave af sql 2005 kørende) primært til exchange funktionaliteter, filsharing og så sharepoint fordi der er nogle aktiviteter uden for væggene, hvor vi har brug for sharepoint funktionerne i stedet for et ftp site. Serveren er hardwaremæssigt et overkill, med 8GB ram og en quadcore processer som jeg ikke lige kan huske hvor stor er. Vi kører raid på 3 1,5 TB diske osv osv. Den anvendes ikke som generel applicationsserver og vores website er hostet andetsteds...

jeg har geninstalleret sharepoint 2003 og alt kører nu rimeligt, bortset fra et irriterende problem med, at sharepoint kun virker med de interne links. SBS 2008 kan ikke se companyweb, og jeg kan ikke finde fejlen, men det er vist en anden tråd ;o)

Tak for input :-)
Avatar billede uth Nybegynder
13. juli 2010 - 11:25 #9
fandt en løsning på technorama.net men måtte gennem adskillige processer og tre genstarter af sharepoint konfiguratoren. Fantastisk at MS kan slippe "gratis" afsted med at lave et update, der i den grad skaber problemer og koster penge at få løst...