Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2010 - 13:50 Der er 6 kommentarer

php search & mysql GIVER 200 point!

Jeg vil gerne have når en laver search, at den henter fra 2 table i min mysql

Fx.

$val = mysql_real_escape_string($_GET['qsearch']);
$sql = "SELECT * FROM profilguestbook WHERE beskeden LIKE '%" . $val . "%'";
$q = mysql_query($sql);

vil jeg gerne have at den henter fra users også, så når man søger er det fra profilguestbook, og users, ligesom
$val = mysql_real_escape_string($_GET['qsearch']);
$sql = "SELECT * FROM profilguestbook and users WHERE beskeden or username LIKE '%" . $val . "%'";
$q = mysql_query($sql);
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2010 - 14:20 #1
Det er ikke til at sige med sikkerhed uden at kende din database struktur.

Måske:

$val = mysql_real_escape_string($_GET['qsearch']);
$sql = "SELECT * FROM profilguestbook WHERE beskeden LIKE '%" . $val . "%'" UNION SELECT profilguestbook.* FROM profilguestbook JOIN users ON profileguestbook.userid=users.id WHERE username LIKE '%" . $val . "%'";
$q = mysql_query($sql);

Den bør finde alle indlæg hvor søgeordet enten optræder i beskeden eller i forfatterens brugernavn.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2010 - 14:26 #2
nåår (:
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2010 - 14:27 #3
men det jeg prøver på er at få 2 tabeler ind i en?
altså jeg har tabelen, profilguestbook og users, som skal i et script?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2010 - 14:36 #4
Med kun er join:

$val = mysql_real_escape_string($_GET['qsearch']);
$sql = "SELECT profilguestbook.* FROM profilguestbook JOIN users ON profileguestbook.userid=users.id WHERE username LIKE '%" . $val . "%' OR  beskeden LIKE '%" . $val . "%'";
$q = mysql_query($sql);
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2010 - 15:11 #5
okay d;
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2010 - 22:55 #6
all set?