Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. juni 2010 - 11:57 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Statistik med procentvis udregning

Ja, overskriften er ikke helt sigende, men jeg kunne ikke lige komme på noget bedre, men det er også en af de kringlede spørgsmål, jeg skal ud i.

Jeg har følgende query, der bruges til statistikudtræk af tilbudsdata (antal, måned, tilbudssum)

SELECT month(r526b) as maaned, COUNT(*) as antal, sum(r504) as `sum` FROM (SELECT tilbud, MAX(rev) as rev FROM tilbud WHERE afdeling = 2 GROUP BY tilbud) as t, tilbud, tilbud0, tilbud5 LEFT JOIN kunde ON kunde_hidden = kunde.id WHERE t.tilbud = tilbud.tilbud && t.rev = tilbud.rev && tilbud.id = tilbud0.tilbudsnummer && tilbud0.tilbudsnummer = tilbud5.tilbudsnummer && r526b >= '2009-07-01' && r526b < '2010-07-01' && r526a='1' && r1 = '11820' && (tilbud5.r526n != 1 OR tilbud5.r526n IS NULL) GROUP BY month(r526b) ORDER BY maaned

Det fungerer perfekt, men nu skal jeg have udvidet forespørgslen.

Som den ser ud nu kan den kun tælle sammen, når en medarbejder er projektleder på et tilbud, styres pt. via r1.

Nu skal det laves om, så der kan være flere projektmedlemmer på et tilbud, hvilket også betyder at de kun skal have en procentvis sats af tilbuddets sum.

Til det har jeg oprettet en tabel der bl.a.indeholdende stamdataID, tilbudsID og procentsatsen.

stamdataID refererer til en stamdata-tabel, indeholdede medarbejderens nr. id o.l.

tilbudID refererer til tilbudstabellens id.

I stedet for r1, skal forespørgslen altså fremover bruge stamdataID til at håndtere den specifikke medarbejdere, og summen skal beregnes ud fra de procentsatser der står i stamdata-tabellen.

Det er nok en lidt stor opgave, men jeg håber nogen vil hjælpe, for jeg kan ikke lige se, hvordan jeg skal få løst den knude.

Forklaringen er nok også lidt dårlige, men jeg vil lige prøve, om jeg ikke kan illustrerer det ved at uploade et billede et sted.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. juni 2010 - 12:12 #1
Simpelt database diagram kan ses her: http://www.gratisimage.dk/image-1E64_4C077FEF.jpg
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. juli 2010 - 20:11 #2
Lukke tid