Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 13:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

forskellige brugere skal have forskellige connectionstrings

Jeg vil bruge et website på flere forskellige databaser. Brugeren kommer ind på sitet med en værdi i querystring som identificerer ham.

Nu vil jeg så vælge connectionstring i data laget konsekvent ud fra
det id, men jeg vil ikke sende querystringen med til alle undersider, jeg er nødt til at sætte en slags session variabel med id'et så jeg kan læse den i datalaget. Det må bare ikke være en session variabel, de udløber jo og bruger fortsat memory når brugeren er logget af.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2010 - 15:05 #1
Brug session.

Session eksisterer jo alligevel uanset om du bruger den til dette formaal.

Hvis vi siger at det bruger id fylder 16 bogstaver, saa vil 10000 samtidige brugere fylde 160 KB - hvis antager at Session hash table har 100% overhead, saa 320 KB,

Hvis 320 KB memory er et problem saa opdater hardware!
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2010 - 15:06 #2
Og hvis sessionen er udloebet saa skal brugeren jo alligevel logge ind igen.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 16:01 #3
Det er jeg glad for at høre, for det er en supernem løsning.
Mine forbehold går på, at jeg så er nødt til at sætte timeout til 12
timer for alle session objekter man kan ikke lave forskellige levetider og når der logges ud skal jeg gå ind og clear'e hver enkelt i stedet for helt Session.Abandon();

Men det er vel også ok på den måde ? hvis nogen så er på længere end 12 timer ryger de til loginbilledet.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2010 - 16:08 #4
Er det et krav at folk kan logge ind og saa vaere passive i 12 timer og stadig vaere logget ind ??
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 17:50 #5
En arbejdsdag på 8 timer plus lidt ekstra.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2010 - 18:08 #6
Hm.

Du ved godt at session timeout er inaktiv tid ikke total tid ikke?

Hvis nogen på arbejde logger ind om morgenen og ikke bruger applikationen overhovedet kan de da ikke forvente stadigt at være logget ind om eftermiddagen.

En helt normal timeout tid på en halv times tid bør virke fint på normale arbejdspladser.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 20:00 #7
aha det vidste jeg ikke. Det lyder ok. Eneste problem tilbage nu er, hvordan får jeg sendt brugeren til login siden, når fejlen med manglende bruger i session kan ske på hvilkensomhelst underside/iframe. Noget med at sende en "sessiontimeout" fejl til  global.asx som så får top iframe til at kalde login siden ? Kan ikke helt regne den ud
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 20:04 #8
okay jeg kan se der er en session timeout event i global.asx, hvis jeg nu bruger den, kan jeg måske lave en f5 refresh på browseren? folk skal jo tilbage til den url som står i toppen, ikke bare til login i en iframen, den skal have brugeren i en querystring fra top frame.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
01. juni 2010 - 22:57 #9
Tror jeg fik beskrevet det lidt ringe. Kort sagt, hvordan får jeg sendt bruger til login siden når session timer ud ? Det problem havde jeg ikke før...........
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2010 - 02:10 #10
Sker det ikke automatisk ??
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
02. juni 2010 - 14:09 #11
Jeg har ikke kodet noget automatisk logud.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2010 - 01:54 #12
Det burde ikke være nødvendigt at kode noget.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
17. juni 2010 - 10:00 #13
Jeg havde lige glemt at jeg cacher indtil flere tabeller i xml dokumenter på sitet for at loade dem hurtigere. Derfor kan det jeg prøver ikke umiddelbart lade sig gøre. Men hvordan får jeg en automatisk logud uden at kode noget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2010 - 02:43 #14
Når session timer ud, så er folk logget af.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
14. september 2010 - 18:25 #15
Jeg er ikke helt med, siger du at man automatisk ryger til login siden når session timer ud ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2010 - 03:56 #16
Ja.

En timet ud session og ingen session er ens.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
26. marts 2011 - 21:45 #17
Læg et svar Arne, du havde mange gode tips
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2011 - 21:50 #18
ok