Avatar billede chr_dk8270 Novice
16. maj 2010 - 14:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Relationer i klubdatabase

Jeg er i færd med at oprette en forholdsvis simpel klubdatabase i Access, men ved en fejl havde jeg oprettet det samme medlem 2 gange (den ene med stavefejl). Derfor slettede jeg den ene post, men tog mig ikke i agt for et spørgsmål om at slette postens relationer.

I hvert fald blev resultatet, at den tilbageværende post ikke vil indgå i visse forespørgsler, et forhold som jeg måske fejlagtigt tilskriver sletningen af relationerne (en form for genkendelse i Access?).

Jeg har forgæves ledt efter en mulighed for at genoprette relationerne, men ikke fundet løsningen. Det skal siges, at posten om medlemmet kun nægter at indgå i een forespørgsel, mens andre forespørgsler, hvor det pågældende medlem (den tilbageværende post) indgår virker upåklageligt.

Kan min sletning have noget med problemet at gøre?
Avatar billede madiedk Nybegynder
16. maj 2010 - 14:06 #1
både ja og nej, skal have lidt mere info omkring kolonner og nøgler for at kunne svarer korrekt.

hvis det slettede medlem havde et id som blev linket op som fremmednøgle i en anden tabel, så ja, da du så bare skal ændre id i relationstabellen til det korrekte medlem
Avatar billede chr_dk8270 Novice
16. maj 2010 - 14:31 #2
Hej Madiedk.
Tak for dit svar. Hm, jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive relationerne, men nu prøver jeg:

tblMedlemstabel (Medlems-ID) - tblYdelser (RefMedlems-ID een til mange fra Ydelser) - videre til: tblKontingentaar (Ydelser:RefKontingentAar - Kontingeaar-ID, mange til een).

Håber det er forståeligt. Jeg prøvede at kontrollere, at om det pågældende medlem forekom i tblYderser. Det gjorde han ikke, prøvede at oprette ham, men det hjalp desværre ikke på problemet.
Avatar billede chr_dk8270 Novice
17. maj 2010 - 20:55 #3
Har fundet løsningen - der manglede en post i en tabel, en post, der sikkert er blevet slettet i forbindelse med min oprindelige sletning.

Så spørgsmålet slutter her, og der uddeles ingen point, hvis jeg ellers kan finde ud af det.