Avatar billede B-T Nybegynder
16. maj 2010 - 12:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan USB porten på routeren bruges til overførsel af musik?

Hej,

Jeg har en D-Link DIR-655 trådløs router, som jeg gerne vil bruge til at overføre musik fra min bærbar (MacBook Pro) til mit anlæg.

På routeren er der uheldigvis ikke nogen separat mini-jack udgang til lyd, hvilket ville være det optimale. I stedet så spekulerede jeg på, om det kunne være muligt at udnytte USB udgangen.

Jeg kan se at man kan få en USB til Mini-jack adapter (se eksemplet herunder):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=148148

Hvis man satte ovenstående i USB udgangen på routeren, så burde man vel kunne få lyd ud af routeren og over på anlægget, eller hvad?
Er der nogen herinde der har prøvet dette?

Jeg er rigtig glad for min router og vil nødig ud og give mange penge for en ny (Apple airport express eller lign.) som er bygget til det.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2010 - 13:08 #1
hvorfor ikke bare en fm-sender som fx
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=31017
den i lydudgang på mac'en, og på dit stereo tuner du så ind på den rette frekvens.

Jeg tror ikke på, at dit forslag vil kunne virke.
Avatar billede B-T Nybegynder
16. maj 2010 - 13:38 #2
Ja, det var selvfølgelig også en mulighed, men jeg glemte vist lige en vigtig detalje i min beskrivelse.

Det som jeg ønsker at bruge til at afspille lyden fra, og som jeg kom til at kalde for et "anlæg" er faktisk et 2.1 højtalersæt med indbygget forstærker, Logitech Z-2300:
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=970118-0914

Der er ikke andre tilslutningsmuligheder end mini-jack stikket.

Derudover ville jeg gerne finde en løsning som jeg kan bruge uden at alle mulige ting og sager hænger ud af USB portene eller mini jack stikket på den bærbare.

Det eneste alternativ jeg selv er kommet i tanke om, er at bruge bluetooth funktionen på den bærbare og så få fat i en "bluetooth til mini jack" løsning som denne her til højtalerne:
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=315308

Men umiddelbart vil det gøre dækningen noget dårligere end ved en trådløs løsning.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2010 - 17:43 #3
ok - så vil jeg tro, du skal bruge et lydkort på routeren. Noget i stil med
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-33

Husk lige at informere sælger om brugen, og at du vil kunne returnere dimsen i løbet af fx 8 dage, hvis det ikke virker.
Avatar billede B-T Nybegynder
16. maj 2010 - 19:49 #4
Ok, jamen jeg prøver.
Så må vi se hvad der virker!

Tak for hjælpen!
Avatar billede claes57 Ekspert
17. maj 2010 - 08:21 #5
jeg vil godt høre om det kommer til at virke...
Avatar billede chalde Seniormester
17. maj 2010 - 08:41 #6
Nej det vil ikke fungere. USB-porten i routeren er til printer og/eller hardddisk/flashdisk, hvor routeren herefter vil fungere som printserver eller NAS.

(bare en tanke: Hvordan vil du få drivere til lydkortet ind på routeren, og dertil få musikken frem til lydkortet?)

Du skal ud i noget Apple Epress som du selv nævner der er bygget til formålet.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. maj 2010 - 08:56 #7
man lægger jo ikke printer-drivere ind på router - den ligger på ens pc, og den udskriver så via router til usb.
Hvis man først sætter usb-lydkort til pc/mac, så den kender enheden, så burde den også kunne sende signalet til routers usb (tror jeg).
Avatar billede chalde Seniormester
17. maj 2010 - 09:05 #8
#7 Sådan kan du ikke sammenligne det.
At routeren har indbygget printserver og NASfunktion gør den ikke til et produkt der kan udnytte alt hvad der smides i af diverse udstyr.
På baggrund af din analogi skulle det også være muligt at sætte et usblydkort i en computer på et netværk for derefter at benytte dette lydkort af en anden computer på netværket uden videre.
Avatar billede B-T Nybegynder
17. oktober 2010 - 09:14 #9
Til info så købte jeg aldrig usb-lydkortet.
I stedet købte jeg en bluetooth til mini jack løsning (http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=315308), og det virker fint til det jeg skal bruge det til.

Signalet er selvfølgelig ikke så godt som wi-fi, men har man ikke mere end 3-5 meter mellem pc og højtalere kan det godt anbefales.