Avatar billede showsource Seniormester
13. april 2010 - 12:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tabelopbygning af talkombinationer

Hej
På lottostatistik.dk overvejer at jeg lave en visning af hvilke talkombinationer som er trukket flest/færrest gange.

Altså, 2, 3 og evt. 4 tals kombinationer
Lige nu overvejer jeg at ha' en tabel for hver kombination.
2 talskombination
3 talskombination

To tals tabel:

tal_et INT UNSIGNED
tal_to INT UNSIGNED
ialt INT UNSIGNED

hvor ialt er antal gange kombinationen er i en lottotrækning.

Hvad vil den optimale måde være at lave en "top ti kombinationer" på ?

Tænker at når først kombinationer ligger i en tabel, vil det være langt hurtigere at hente en oversigt, fremfor at skulle køre en query hver gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2010 - 14:39 #1
Lav den query som henter det korrekte resultat.

Put den eventuelt i et view (forudsat MySQL 5.x).

Test performance.

Hvis noedvendigt saa enten cache i applikationen eller i databasen.

Cache i databasen vil bestaa af en tabel med query output.

Det er ikke en paen loesning (redundant data), men kan vaere noesvendigt.

Men maal foerst om det er noedvendigt.

Andre databaser end MySQL understoetter det man kalder materialized view til dette formaal.
Avatar billede showsource Seniormester
14. april 2010 - 21:54 #2
øhhø, er ikke lige med på hvad du mener ?

Skal jeg prøve at teste først, inden jeg vælger at lave tabeller med mulige kombinationer ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2010 - 01:27 #3
Prøv og load data med den angivne data struktur og mål performance på direkte query på data.
Avatar billede showsource Seniormester
16. april 2010 - 13:21 #4
arne_v => Jeg er endt op med hvad jeg selv forestillede mig i starten, http://lottostatistik.dk/?page=topliste men du har givet mig noget forståelse som jeg sikkert kan/vil bruge fremover.
Så læg endelig et svar !
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2010 - 15:47 #5
ok