Avatar billede nemlig Professor
09. april 2010 - 12:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hent data fra 2 tabeller og vis perioder

Hejsa.
Jeg har et system, hvor man kan booke nogle lokaler. Der gemmes i 2 tabeller:

I tabel 1 gemmer jeg starttid, sluttid, navn, unikt_id
I tabel 2 gemmer lokale_id og unikt_id (fra tabel1)

Hvis en person fx booker 5 lokaler, så gemmer jeg tidspunkt, navn og unikt_id i tabel 1, og i tabel 2 gemmer jeg så 5 poster med hvert sit lokale_id og unikt_id fra tabel 1.

Nu vil jeg så gerne lave et udtræk på hvilke perioder, der ligger på et bestemt lokale, fx lokale_id=2

Måske noget i retning af :

$sql = "SELECT t1.starttid, t1.sluttid FROM tabel2 t2 INNER JOIN tabel1 t1 ON t2.unikt_id = t1.unikt_id WHERE t2.lokale_id ='2'";
09. april 2010 - 12:57 #1
Det ser meget rigtigt ud.  Men hvis du ogsaa vil vide hvilke lokaler der slet ikke er lejet ud skal du udskifte INNER JOIN med LEFT JOIN.  Og saa ville det maaske vaere praktisk naar du kikker paa resultatet af din query ogsaa at kunne se hvilket lokale det var paa (maaske laver du mange queries paa en dag,) saa du kunne sige SELECT t2.lokale_id, t1.starttid, t1.sluttid FROM o.s.v.
Avatar billede nemlig Professor
09. april 2010 - 13:02 #2
Super - jeg tester lige i aften og vender tilbage.
Avatar billede nemlig Professor
10. april 2010 - 14:47 #3
Beklager "ventetiden", men jeg fik ny pc igår, som skulle samles, og hvor jeg havde en masse bøvl.
Så jeg skal nok vende tilbage snart, men måske først i morgen søndag.
10. april 2010 - 17:37 #4
Det er noteret.
Avatar billede nemlig Professor
11. april 2010 - 22:53 #5
Hejsa.

Tak for bidraget. Jeg har det nu til at køre.
Sender du lige et svar? :)
11. april 2010 - 22:54 #6
Svar kommer her.