01. april 2010 - 11:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sortering af formularer

Jeg har en tabel Persoon (det er hollandsk for person, jeg bor i Belgien og sproget paa mit system er hollandsk - mange af de danske betegnelser kender jeg ikke - jeg haaber det bliver nogenlunde forstaaeligt).  Jeg bruger Persoon som kilde til en formular frmPersoon der viser felterne fra tabellen og, via subformularer, felter fra andre tabeller.  De to foerste felter paa frmPersoon er voornaam og achternaam (fornavn og efternavn.)  frmPersoon er en enkelformular saaledes at der kun vises data for en enkel raekke fra tabellen ad gangen, ikke gennemloebende saaledes at alle raekker vises.  Ved hjaelp af navigationsknapperne faar jeg saa vist data for de efterfoelgende raekker.

Problemet er at raekkerne vises i fornavns-raekkefoelge, for eksempel Albert Janssen foerst efterfulgt af Berta Andreasen o.s.v.  Jeg vil gerne have det vist i efternavns-raekkefoelge, d.v.s. Berta Andreasen foer Albert Janssen.  Naar saa jeg printer det hele saa ligger siderne i alfabetisk raekkefoelge ifoelge efternavn.

Jeg har proevet at aendre kilden til frmPersoon fra Persoon til denne qryPersoon:  "SELECT * FROM Persoon ORDER BY achternaam", jeg har proevet at bytte om paa felterne paa formularen saa achternaam er placeret foer voornaam, og jeg har proevet at aendre tab-raekkefoelgen men uden held.

Jeg skal vel i gang med noget VBA kode. Jeg gaettede paa at det skulle vaere under Form_Load() begivenheden og jeg proevede med "DoCmd.GoToRecord , Me.achternaam, acNext" men naar jeg derefter proever at aabne frmPersoon faar jeg fejlmeddelelnsen at object Moortgat-Duboille ikke er aabent.  Moortgat-Duboille er en persoon hvor voornaam er null saaledes at det kommer foerst i sortering paa voornaam.  Jeg proevede ogsaa med Form_Current() men med samme resultat.

Jeg haaber paa hjaelp med at sortere paa achternaam.
02. april 2010 - 11:13 #1
Er Ekspertens lille men normalt meget aktive og vidende Access community paa paaskeferie?  Eller skulle jeg have oprettet spoergsmaalet paa en anden dato end 1 April?  (Spoergsmaalet var ingen Aprilnar.)  Man siger at en taabe (mig) kan spoerge om mere end ti vise (Access community) kan svare paa, men jeg kan ikke tro at det er her problemet ligger.

I mellemtiden er jeg kommet i tanker om en omformning af spoergsmaalet?  Af alle de felter der findes paa frmPersoon hvorfor har den lige valgt at sortere paa voornaam?  Paa enkeltraekke formularer, hvad bestemmer i hvilken raekkefoelge de enkelte sider vises?

Al hjaelp til at forstaa og kontrollere den raekkefoelge siderne vises i modtages med taknemmelighed.
03. april 2010 - 11:59 #2
Jamen det var da aergerligt.  Saa ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gribe og goere i.  Det bliver nok noget med endnu mere googlen.