Avatar billede hjbjrg Nybegynder
22. marts 2010 - 17:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

under græshøjde

jeg har på et tidspunkt betalt mig fra noget sql på min website
så når jeg åbner mysql ser det nogenlunde således ud:

stored connection: sdfdfadfad
server host: sfgsjfsjf
username: fgfgfgfgfgf
password: **************
default schema: sfgsdfgs

nu har jeg fået en genial ide og inden jeg lægger den ud på nettet vil jeg udvikle den lokalt på min windows vista pc.

og jeg forestiller mig at jeg lokalt kan lave en ny connection og en ny database med en stribe tabeller.

og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

hvordan laver jeg en ny connection?
hvordan laver jeg en ny database?

jeg har forsøgt at lave en ny connection ved at klikke på prikkerne efter stored connection og der kommer et fint billede frem, hvor jeg kan skrive forskellige ting.
men fx. er der noget der hedder username, password, hostname, port, type og schema og jeg ved ikke hvad jeg skal skrive her.

og når jeg alligevel prøver mig frem ser det ud som om at mysql forfærdelig gerne vil lave den ude på min website og det er jeg slet ikke moden til endnu.

så jeg vil være meget taknemmelig, hvis I kan hjælpe mig igennem disse begyndervanskeligheder.

jeg vil lige sige at jeg ikke er dum.
men yderst uerfaren.

mysql query browser version 1.2.17
windows vista

vh nh
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2010 - 17:52 #1
hvis du henter xampp-lite, så får du en alt i et pakke med php og mysql-server, samt et krontrolpanel, hvor du starter og stopper php og mysql.
http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html#646
hent XAMPP Lite 1.7.3 i exe-versionen, og kør den - indlæs bare alt, som den foreslår - så skal du ikke tilpasse noget bagefter.
Du kan så starte php og mysql via xampp-kontrolpanel, og via browser tilgå http://localhost
dine sider skal så ligge i C:\xampplite\htdocs og undermapper dertil.
Avatar billede hjbjrg Nybegynder
22. marts 2010 - 17:59 #2
kære claes57.

tak for svaret.

det vil jeg gerne prøve.

men jeg er hunderæd for at min eksisterende connection til min sql-database på mit web-site forsvinder hvis jeg gør det.

og det går ikke.

ved du om den forsvinder og ved du i givet fald hvordan jeg finder den igen?

vh nh
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2010 - 18:11 #3
Denne xampp kommer slet ikke 'på nettet' - den ved ikke, at du har en hjemmeside. Den laver sin egen lokalt på dit c-drev, og som du tilgår via localhost
Avatar billede hjbjrg Nybegynder
22. marts 2010 - 18:19 #4
ok, jeg kaster mig ud i det.

skal lige lave mad og spise først.

følger op senere.

foreløbig tak, claes57

vh nh
Avatar billede hjbjrg Nybegynder
22. marts 2010 - 19:39 #5
kære claes57.

det kan altså godt være det bliver en sejtrækker det her.

mens jeg laver mad, har jeg installeret og startet XAMPP.
og startet MySql.
Jeg kan ikke finde php.

når jeg klikker på Admin ud for MySql får jeg en fejl i browseren (som er Google Chrome), der siger 'ups, dette link er tilsyneladende  beskadiget' - i adresselinien står der http://localhost/phpmyadmin/

og så har jeg ikke sagt at det jeg gerne vil ende med er en sql-database, som jeg kan opdatere fra en access-applikation. men det er måske ligemeget - en sql-database er vel en sql-database.

vh nh
Avatar billede hjbjrg Nybegynder
23. marts 2010 - 20:20 #6
Kære claes57.

nu ser det ud til at det virker.
jeg har oprettet min sql-database.

tak for hjælpen.

en sidste ting: hvordan giver jeg dig de 30 point??

vh nh