Avatar billede sigyn Seniormester
22. marts 2010 - 14:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bruge formular til at oprette ny kolonne i tabel

Jeg har en fornemmelse af, at løsningen er simpel, men lige nu kan jeg ikke rigtigt få det vendt rigtigt inde i mit hovede.

Jeg har en masse punkter (>300) hvor der regelmæssigt bliver foretaget nogle målinger. Disse målinger vil jeg gerne have tastet ind i en ny kolonne for hver måling. Hvordan gør jeg lige det smartest ? I Excel og laver en sammenkædet tabel ? eller kan jeg i en formu-lar tilføje en kolonne til min tabel, hver gang jeg får et nyt sæt målinger ? Eller har I et endnu bedre løsningsforslag ?

Punkterne er mere specifikke end bare punkt, og jeg vil bruge Access pga af rapporte-ringen.

    Januar    Februar    Marts
Punkt1    2    0
Punkt2    4    5
Punkt3    5    2
Punkt4    2    5
Punkt5    6    1
Punkt6    8    8
Punkt7    10    10
Punkt8    7    5
Punkt9    11    4
Punkt10    5    8
Avatar billede mugs Novice
22. marts 2010 - 14:50 #1
Jeg vil mene, at du ikke skal have en kolonne for hver måned. Du bør samle alle aflæsningerne i det samme felt med angivelse af en dato. Så kan du med funktionen DatePart i en forespørgsel til hver en tid uddrage måned og år samt dato og sammenligne
Avatar billede sigyn Seniormester
23. marts 2010 - 11:45 #2
DatePart, den kender jeg ikke, arbejder i øvrigt i Access2000.
Jeg er dog nød til at have hver måling i hvert sit felt, da jeg også skal kunne lave statistik på forskellige grupperinger af punkterne. Det mest korrekte ville nok være, at have en kolonne til dato for målingerne, det er jo bare en hulens masse gange, at skulle indtaste den samme dato. Er jeg ovre i noget med en underformular nu ?
Avatar billede mugs Novice
23. marts 2010 - 12:20 #3
Datepart:

Måned:
Udtryk4: DatePart("m";[Dato1];1;0)
Dag:
Udtryk2: DatePart("d";[Dato1];1;0)
År:
Udtryk6: DateAdd("yyyy";-1;[dato1])
Ugenr:
Udtryk1: DatePart("ww";[Dato1];1;0)
Ugedag:
Udtryk5: NavnPåUgedag(Weekday([Dato1];2))

Ved indtastning af mange datoer, kan du i tabellen blot rette "Standardværdi" for nye poster til den dato du ønsker, så skal du kun indtaste datoen een gang.
Avatar billede sigyn Seniormester
17. august 2010 - 08:51 #4
Jeg havde glemt denne. Tak for hjælpen (det blev løsningen med standardværdien)