Avatar billede aburami Nybegynder
15. marts 2010 - 08:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad bruger jeg her?

Hej,
Jeg skal programmere et site til en drinks side.
De vil have at jeg skal lave en side, hvor man skal kunne se alle ingredienserne i drinksene, og derfra vil de have man skulle trykke på hver enkelt ingrdiens og derfra, vil man så kun se de drinks som har den ingridiens man har trykket på.

Hvordan vil man kunne løse det?
Avatar billede keysersoze Guru
15. marts 2010 - 10:08 #1
Det lyder relativt simpelt men det er lidt uklart præcis hvad du søger - Visual Studio, evt Express-versionen, som udviklingsværktøj, en database (fx MSSQL) og så er det ellers bare at gå i gang.

Har næsten lige lavet www.alkoholprocent.dk som nok meget ligner det du er ude i - og det har ikke taget specielt lang tid.
Avatar billede aburami Nybegynder
15. marts 2010 - 10:30 #2
Jeg sidder med Visual Studio 08.
Med hensyn til database, bliver det MySQL.
Men hvad ville du mene jeg skulle bruge sådan at den ved når jeg trykker på "jordbær", så kommer kun drinks der indeholder jordbær.
Avatar billede keysersoze Guru
15. marts 2010 - 10:42 #3
hvad præcist mener du med "bruge"? du kan fx have 3 tabeller (ingredienser, opskrifter, joiningredienseropskrifter) og lander du så på en side der hedder opskrifter.aspx?ingrediens=5 kan du hive alle de ingredienser ud der har en relation i joiningredienseropskrifter-tabellen.
Avatar billede aburami Nybegynder
15. marts 2010 - 10:44 #4
Ja okay, det kan jeg godt se.
Er det sådan jeg lige kan vende tilbage, når jeg sidder og skal igang med tabellerne og det? sidder lige og kæmper med at få designet til at hænge sammen.
Avatar billede aburami Nybegynder
16. marts 2010 - 13:13 #5
Hej kan du meddele mig om hvornår du er online igen, hvis du gider hjælpe mig med problemet :-)
Avatar billede keysersoze Guru
16. marts 2010 - 13:25 #6
du kan jo skrive dit spørgsmål - det kan jo være der er andre der følger med.
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
16. marts 2010 - 18:46 #7
Personligt ville jeg nok lave det med en omgang normalisering på ingredienser. så din db kommer til at se sådan her ud:

tblIngredienser:
IngrediensID
Navn

tblDrinks:
DrinkID
Navn

tblDrinkIngredienser:
DrinkIngredienserID
FK_DrinkID
FK_IngrediensID

Så det vil ende med en 1:x relation. mellem Drinks og Ingredienser.

Dernæst vil du blot kunne lave en:
"SELECT tblDrinks.Navn FROM tblDrinks
INNER JOIN tblDrinkIngredienser ON tblDrinks.DrinkID = tblDrinkIngredienser.FK_DrinkID
WHERE (tblDrinkIngredienser.FK_IngrediensID = @IngrediensID)

Der er sikkert nogle fejl hist og her i den sql statement... Jeg er blevet en slave af LINQ + QueryTool i vs2008...

I bund og grund er det det samme som keysersoze foreslår. Dog bare specifiseret...
Avatar billede keysersoze Guru
16. marts 2010 - 19:17 #8
som en sidekommentar vil jeg mene at "DrinkIngredienserID" er irrelevant da de to andre kolonner i tblDrinkIngredienser tilsammen udgør nøglen ;)
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
16. marts 2010 - 19:22 #9
Enig det er bare en vane sag at jeg skriver den med, ville også selv fjerne den, og lave tabellen til en dual primary... (ved ikke lige hvad fagudtrykket hedder)
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 10:46 #10
Lukketid?