Avatar billede Bambuska Nybegynder
05. marts 2010 - 17:16 Der er 5 kommentarer

Aino solgt med fejl og Telenor griner..

Jeg købte en Sony Ericsson Aino hos Telenor her D. 16 november 2009. Efter 5 uger gik jeg ned og spurgte om det er normal at touch skærmen holde op med at virke med mellemrum ? Fik svaret Ja du skal slukke din mobil hver dag og holde den slukket et par minutter hver gang.
I Uge 3 i år kunne jeg så ikke få touch skærmen til at virke mere, selv efter de berømte telefon sluk. Den blev sendt ind til rep, og 4 uger efter fik jeg den retur med den besked at den ikke kunne laves og jeg fik en ny. Den nye kom uden emballage og noget meget uoriginalt plast over skærmen. og mit SD kort fra min gamle telefon er ikke returneret. jeg fik min nye Aino om Fredagen og mandag måtte jeg tilbage med samme fejl, denne telefon ville bare heller ikke slukke for lys i telefonen. Den blev sendt ind til Telenor's værksted. Fik så besked om at en fysisk fejl var rettet og nu får jeg en 3 dage gammel telefon tilbage der er blevet loddet i :-O.. Telenor siger til mig i starten, at fejlen er MEGET typisk i de nye Aino og de få RIGTIG mange retur med den samme fejl... Hvad fanden gør man, jeg er sikker på, det er en brugt renoveret telefon jeg har fået tilbage. Vil gerne lige tilføje at Telenor i Korsør ikke have en låne telefon ved nogen af de først 2 rep forsøg.. Jeg indrømmer at jeg ikke er interesseret i at få telefonen tilbage, men betale lidt mere og skifte til and mærke, da jeg har læst at SE ikke kan finde fejlen på deres Aino telefon.
Avatar billede preppydude Nybegynder
05. marts 2010 - 17:24 #1
Jeg er ret træt så det er nok et dumt spørgsmål - men hvad var dit spørgsmål?
Avatar billede Bambuska Nybegynder
05. marts 2010 - 17:26 #2
Jeg er lidt i tvivl om det med at sælger har 3 muligheder for at rep. min telefon. for det er ikke det jeg forstår med købsloven

Link : http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Når nu Telenor i føtex i Korsør nægter at give mig pengene tilbage eller mulighed for at annulere handlen, hvad gør man så ???
Jeg har nu fået den besked at telefonen kan jeg jo bare lade være med at modtage, men jeg skal stadig betale for mit abonnement ellers sætter de mig bare til inkaso.
Avatar billede Bambuska Nybegynder
05. marts 2010 - 17:42 #3
Jeg har brug for råd til regler og om, hvad jeg skal og kan gøre i denne situation.
Jeg ville helst bare have lov til at betale resten og så få en iphone istedet og lade abonnementet køre og så er den ikke længere, men det nægter de..

Hvad gør jeg ????

Så længe jeg ikke nar nogen våben vil jeg ikke kæmpe, men med en telefon til over 3000,- kr vil jeg ikke bare nøjes med at vende den anden kind til og blive taget godt og grundigt ved rø...
Avatar billede preppydude Nybegynder
05. marts 2010 - 17:57 #4
Altså, jeg er på ingen måde inde i den danske lovgivning, men de få gange jeg har været utilfreds har jeg kunne købe mig ud af kontrakten og så var det ligesom det. Sidst jeg gjorde det var da iPhone kom ud og at jeg stadig havde 4 måneder tilbage hos Sonofon, tror jeg det var. Jeg skulle betale abonnementet på de 4 måneder i et hug, og så var jeg ude af den kontrakt, hvilket jeg var godt tilfreds med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2010 - 15:49 #5
Selvfølgelig skal din telefon virke uden fejl.

De har "et rimeligt" antal forsøg til at forsøge at rette fejlen, hvorefter du kan vælge at hæve købet eller modtage et tilsvarende produkt.
Du har tilsyneladende i første omgang accepteret at modtage "et tilsvarende produkt" - og dette skal altså også virke... - der er, så vidt jeg ved, faktisk ny garanti på denne telefon, så du er fortsat inden for den første 6-måneders periode, hvor fejl antages at have været der fra starten af.

Da telefon 2 heller ikke virker optimalt, må du til rep med den igen. Men så vidt jeg kan tolke, er det 2. rep. forsøg du kører på nu, og er dermed tæt på "et rimeligt" antal forsøg på at rette fejlen.

Dermed bør du være ved det punkt igen, hvor du kan kræve at købet går retur, eller acceptere et nyt tilsvarende produkt.

Ang. SD-kortet, har du nok dummet dig. De skal selvfølgelig returnere det, når du har indleveret det. Men de har sikkert allerede kasseret den oprindelige telefon, og har du dokumentation for at du afleverede telefonen MED SD-kort i?. Tilbehør til produkter man afleverer til rep. skal enten opbevares af kunden, eller kunden skal sørge for at få skrevet på indleveringskvitteringen, at tilbehøret fulgte med. Som den står nu, er det dit ord imod indleveringskvitteringen, så det kommer helt an på om det blev anført her.

Jeg vil anbefale dig at læse denne side: http://www.forbrug.dk/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-mobiltelefoner

Helt specifikt er du ved at være på: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-mobiltelefoner/brugt?tc=8A6BB9ADFE8A44EE95F4E5261CCB34EE

Nu har du jo så accepteret ombytnings telefonen - men får du buddet igen, så sig nej :-)