Avatar billede renelp Nybegynder
10. februar 2010 - 17:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Backup af partioner med Norton Ghost 14

Jeg har en nyinstalleret en pc med 3 partioner (100Gb+100Gb+300Gb), hvoraf de 2 skal have lavet en spejlning C drevet (ca. 30Gb) med styresystemet win7 64bit, og D drevet (ca. 12Gb) med forskellige programmer. Jeg har Norton Ghost 14, men jeg synes det er lidt forvirrende, for hvis man vælger Drive backup så vil Ghost have at man skal ligge sin backup på et andet drev, er det så meningen at man skal ligge sit backup på et eksternt drev hvis man ønsker at videreføre sin spejlning til 5 andre ens PCere er der en enkel måde at gøre det på?
10. februar 2010 - 17:10 #1
... det er da rimeligt naturligt - du vælger [Drive backup] og så vil den vælge HELE harddisken uanset partionsdelninger mm.
Nu kender jeg ikke programmet nok - men du bør kunne vælge partions backup istedet ?

Men hvis du alligevel skal have det til andre (ens) PC'er, så skal det vel være en extern HD ? Eller hvad havde du forestillet dig her ?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. februar 2010 - 17:55 #2
Acronis og Paragon kender jeg, men ikke Norton Ghost 14.
Men jeg vil formode, at det handler om, at man ikke kan lægge et
Image af f.eks. C-drevet (partitionen) på C-drevet. Det er fordi,
at når et Image af C-drevet gendannes, overskrives C-drevet med
dette Image. Men et arbejdende Image kan jo ikke overskrive sig selv, derfor skal det arbejde fra en anden partition, end den som
skal have lagt et Image ind.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. februar 2010 - 19:17 #3
Nu har jeg set på en prøveversion af Ghost 15.
Den er måske lidt anderledes end din 14, men det ser sådan ud:
Man går ind i "Define backup wizard"  og vælger "One time backup.
På næste side er alle partitioner repressenteret, og man markerer den man vil lave et Image af.
På næste side vælges destination folder.
På følgende side er der mulighed for at vælge compression, samt, at
sætte flueben i "Verify"
Og så starter man bare dannelsen af et Image. Mit C-drev tog ca 10
minutter uden verify. Og fylder 4.5GB.
Ghost 14 har formodenlig også en wizard?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. februar 2010 - 19:30 #4
Ps. Det er forøvrigt en grov pris for Norton Ghost 15. 559 Kr.
Det er dobbelt så dyrt som Acronis True Image 2010 og Paragon
Harddisk manager suite 2009.
Avatar billede renelp Nybegynder
11. februar 2010 - 17:04 #5
Nu har jeg brugt det der hedder "run or manage backups" (det er vel en Wizard?) og har lagt et image for hver især af de to partioner på den tredje partition ukomprimeret, jeg har derefter flyttet det over på et eksternt drev, planen er så på de nye pcer at bruge en boot cd (lavet med Ghost) og derefter ligge de 2 partitioner med styresystemet og programmerne over på, jeg er spændt på hvordan det virker! For hvis jeg har lagt imaget for c drevet (styresystemet) og F drevet (programmerne) hvad så med den sidste partition der næsten er tom (300GB) skal den også spejles? det skal den vel

Der vel ingen grund til at lave dvd af imaget som man gjorde førhen når jeg bruger eksternt drev?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2010 - 18:11 #6
Hvis jeg forstår dig ret, vil du bruge et Image lavet på een PC,
på andre PCér. Det kan man kun, hvis de andre PCér er helt magen
til den PC, hvorfra Image et lavet. Altså de skal have helt samme
chipset. Ellers kan det ikke lade sig gøre. Ellers skal man bruge
specielle programmer fra Acronis og Paragon.
Angående den sidste partition, så skal der ikke laves et Image af
den. Men du skal selvfølgelig lave en almindelig backup af dine
vigtige data. Faktisk behøver man ikke at lave et Image af andet
end C-partitionen, og backup af resten.
11. februar 2010 - 18:52 #7
... De skal sansynligvis på samme netværk ? Så skal du netværksmæssigt give den hvert sit eget navn.

(Men det skal de nok fortælle dig *S*)
Avatar billede renelp Nybegynder
11. februar 2010 - 23:21 #8
De andre pcer er helt magen til - men jeg skal nok huske at de skal have hver sit navn, det  med at man kan nøjes med c partitionen er jeg ikke helt med på, men det må prøves
Avatar billede off-line Nybegynder
12. februar 2010 - 12:47 #9
Grunden til at man ikke kan lave en almindelig backup af C-drevet,
med styresystem er, at så får man ikke den del af styresystemet med
som arbejder. På de andre drev er de jo ikke noget styresystem,
så derfor kan man med backup få alt med der. En backup, kan jo
også være en simpel kopi. Fordelen med et backup program er, at
de kan programmeres til selv at tage backup.
Avatar billede renelp Nybegynder
18. februar 2010 - 22:46 #10
Det virkede desværre ikke, jeg fik lavet et image af C-drevet, efter at bootet fra en disk på den nye pc, fandt jeg C drev imaget på den eksterne harddisk og fik lagt det over, men efter genstart kan styresystemet ikke findes og spørger hvor der skal bootes fra?
Så min løsning vil nok bliver desvære nok at installere win7 på pcen og så lave et image af den partition med programmerne - det er skuffende at det ikke kunne lade sig gøre at lave en total spejlning.

Tidligere Ghost versioner arbejde ude fra dos promten og havde ingen problemer med at få fat i styresystemet, man kunne overveje at prøve en af de gamle versioner
Avatar billede renelp Nybegynder
05. marts 2011 - 21:15 #11
Lukker