Avatar billede ra__mus Nybegynder
04. februar 2010 - 22:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søger god skærm

Hej
Jeg kigger lid på skærm til pc iøjeblikket.
Den må godt være over 20"
Jeg har et grafikkort som dette:
Sapphire Radeon PCI-E HD5770 1GB DDR5 HDMI
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43376

Nogen der har forslag til god skærm ?
skal bruge den til spil og alm brug.

Ved ikke rigtig hvad man skal kigge efter når man køber skærm idag ??

Den skal ikke være blandt de dyreste men heller ikke blandt de billigste. Sådan en god kvalitets mellemvare.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
04. februar 2010 - 23:21 #1
Det ville være lækkert hvis du kunne præcisere hvad dit budget er, og hvilket formål skærmen er til (kontorbrug, billedredigering, gaming).

Men jeg har forsøgt at finde et par skærme til dig som skulle være ganske fine til prisen.

Pt. får du mest for pengene ved at købe en 22-24" så der er ingen grund til at smide penge efter en lille 20".

God gamerskærm med 120 hz - Samsung SyncMaster 2233RZ:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=511024

God allround og billig skærm - Samsung SyncMaster P2450H:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=627350

Derudover er der selvfølgelig mulighed for at anskaffe sig en LED skærm, hvis man gerne vil have noget nær markedets laveste strømforbrug, f.eks. en Acer S243HLbmi
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=655253

Hvis du gerne vil fordybe dig i hvilke skærme der er gode, og hvad de forskellige teknologier betyder og gør, så kan jeg klart anbefale dig at surfe lidt rundt på www.flatpanels.dk som laver nogle rigtig gode anmeldelser af både pc og tv skærme, og derudover har mange uddybende artikler om mange interessante emner inden for fladskærme.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
07. februar 2010 - 20:00 #2
Mange tak for dit svar.
Kunne godt være jeg skulle læse lidt på den side du henviser til.

Jeg kunne dog godt tænke mig at få en kort opsummmering af hvad man specielt skal være opmærksom på ved køb af ny skærm ?
Altså hvilke specifikationer ?

Jeg skal bruge den til gaming, billedredigering, alm kontorbrug og måske se film på den...
Den må ikke koste over 2000 kr. gerne omkring de 1500 kr.
og gerne 22-24 tommer.

Et sidespørgsmål: Kan man egentlig bruge disse monitorer til at se tv på ??
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
07. februar 2010 - 20:17 #3
Så lidt :)

Med skærme er det desværre lidt svært at sige hvilke specifikationer du bør gå efter - netop fordi producerne ofte ikke måler på samme måde, og fra tid til anden bare angiver best-case værdier (ses f.eks. ofte at responstiden måles bedre end den reelt vil være ved normal brug).

Det eneste parameter som du reelt kan bruge til noget er paneltypen.

TN er nok den type du bør gå efter siden du skal benytte det til gaming, dog kan billedredigering kræve bedre paneltyper, men det kommer igen an på hvad du vægter mest, kan du leve med lidt slør, eller kan du leve med at skærmen ikke er super præcis i sin farvegengivelse (dog i mente at en TN skærm jo heller ikke har dårlige farver set fra den almene brugers øjne.

Hvis du har tv-kort i computeren, eller skærmen har hdmi indgang og du f.eks. har en zaptor, så ja, uden problem. Ellers skal du finde en med indbygget tv-tuner men så er vi oppe i en anden prisklasse og produktkategori.

Men for at læse mere om hvad de forskellige specifikationer egentlig betyder er denne artikel fænomenal:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php

Og i denne artikel er der uddybende forklaring af de forskellige begreber inden for fladskærme:

http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php

2 rigtig gode artikler hvis du ønsker en bedre forståelse for de forskellige termer, så bliver du også bedre rustet til at læse deres anmeldelser og selv træffe det bedste valg for dig :)

Med dit budget mener jeg klart at den Samsung SyncMaster P2450H er et fint valg - en overall god skærm ift. prisen, hvis du virkelig skal op i noget der rykker så skal du også punge en 3-4 K ud. Nede i den lave prisklasse er der oftest ikke den store forskel mellem de gode skærme (der er selvfølgelig enkelte som falder ud pga. fatale fejl og mangler, så læs ALTID review af skærmen før du køber, bare lige for at sikre dig mod et uheldigt køb)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
07. februar 2010 - 21:38 #4
Okay mange  tak ! vil kigge nærmere på dette. :-)

Tv kort i pcen, hvor skulle det sidde, integreret på grafikkort eller hvordan ?

Kan Samsung SyncMaster P2450H  bruges til at se tv på umiddelvart ?
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
07. februar 2010 - 21:43 #5
Den har HDMI indgang, men som sagt kræver det at du har en modtager boks du kan koble til, som fx en Zaptor boks.

Et tv-kort vil normalvis være et seperat indstikskort, så hvis du er i tvivl om du har et så har du nok ikke et.

Det kan godt være integreret på grafikkortet, men det er sjældent man ser det nu til dags - ATI havde i sin tid deres "All-in-Wonder" serie hvor det var på, men dem laver de ikke mere.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
13. februar 2010 - 14:38 #6
takker mange gange, må ud at se på markedet :-)