Avatar billede denero Juniormester
26. januar 2010 - 09:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fjerne fletfelter med vba

Bruger word 2007.
Har et document, hvor der findes 5 fletfelter. Kan det lade sig gøremed vba at slette disse - har fundet ud af. hvorledes nye sættes ind med vba.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. januar 2010 - 10:18 #1
Nedenstående makro vil slette alle flettefelter i det hovedområdet (ikke hoved/fod mm.) i det aktive dokument. Makroen tjekker typen af alle felter, og kun flettefelter slettes:

Sub DelteMergeFields()
    Dim oMF As Field

    For Each oMF In ActiveDocument.Fields
        If oMF.Type = wdFieldMergeField Then
            'Slet feltet
            oMF.Delete
        End If
    Next oMF

End Sub

Men måske det ikke er tilstrækkeligt? Hvis f.eks. et flettefelt findes inde i et andet felt (måske fordi der er sat betingelser op med IF), så skal sådanne "omgivende" felter jo muligvis også slettes.
Avatar billede denero Juniormester
26. januar 2010 - 12:55 #2
Fint - virker

Flg. skulle vel kunne lukke dataforbindelsen?

ActiveDocument.MailMerge.MainDocumentType = wdNotAMergeDocument

Ligger du et svar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. januar 2010 - 14:27 #3
Din kodelinje vil fjerne tilknytningen til datakilden - dokumentet vil så ikke længere kunne hente flettedata. Jeg er ikke sikker på, at det er det, du vil.

Jeg tør ikke med sikkerhed sige, hvad du har brug for at gøre, fordi jeg jo ikke har set noget af din kode - jeg ved ikke, hvad den laver, og hvad du vil have den til at lave. Det er slet ikke sikkert, du behøver at gøre noget...