Avatar billede flemmingagner Nybegynder
10. januar 2010 - 19:03 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP HJÆLP....

Hej
Jeg har en Giganas Dual Bay nas-server med to 750 GB diske i der kører raid 1.
Under opgraderingen af firmvaren  gik det galt og jeg kan nu ikke få adgang til hverken nas´en eller til de data jeg har liggende på diskene.

Efter lang tids søgen på nettet, ser det ud ti at den eneste løsning er denne metode: http://mrt.nas-central.org/index.php/The_NAS_unbricking_guide#With_Giga_NAS hvor enheden skal forbindes i en seriel forbindelse.

Her er det så at min viden har nået sin grænse. Er der nogen der har erfaring på området der kan og vil hjælpe ?

Alternativt hjælpe mig med at få fat i mine data. Nas´en kan erstattes. Det kan alle mine billeder og diverse dokumenter ikke.

På forhånd mange tak
Flemming
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 19:39 #1
Kan du ikke bare smække sådan en disk i computeren som slave og så hive data ud - alternativt kan du sætte dem op i RAID 1 på en computer og hive data ud med en Live-cd
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
10. januar 2010 - 20:20 #2
Jeg har kun bærbare.
Jeg har prøvet at smide en af dem på via usb. Jeg kan godt se partitionerne i win 7 (med ekstraprogram), men jeg kan ikke få adgang.
Jeg har også prøvet at boote på en ubuntu, men den kunne slet ikke se disken. Det uanset om den kørte slave eller master.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. januar 2010 - 21:11 #3
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 21:14 #4
"Jeg har prøvet at smide en af dem på via usb. Jeg kan godt se partitionerne i win 7 (med ekstraprogram)"
Hvad mener du helt præcis med det ??

"Jeg har også prøvet at boote på en ubuntu" Prøv at downloade, bænde og boote på www.helgec.dk/insert.iso - meld tilbage når du er klar så tager vi den derfra
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. januar 2010 - 21:23 #5
Vil du også have NAS'en igen eller er det kun data der har interesse.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at se om der er liv i boot loaderen (den sidste af de 2 tests) for der efter at restore din firmware. Jeg mener absolut at det er muligt. Jeg ville dog sikre mig at diskene var ude inden forsøget.

Jeg vil også gerne vide nøjagtig hvilken NAS der er tale om.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
10. januar 2010 - 22:22 #6
Det er en Giganas dual ide/sata.
http://www.amazon.co.uk/2TB-NAS-Attached-Enclosure-UTORRENT-FLUX/dp/B001G733X2/ref=pd_rhf_p_t_1#moreAboutThisProduct

1) ved almindelig opstart slukker den omgående når jeg trykker på power.
2) hvis jeg tager back-up batteriet ud og tager strømmen fra inden jeg genstarter, virker powerknappen ikke. Resetknappen virker overhovedet ikke.
3) jeg kan ikke få adgang vha. setupdisken.
4) min commandpromt i win 7 vil ikke kendes ved telnet som kommando.
5) når jeg starter nas´en lyser forbindelseslampen på min router.
6) jeg vil selvfølgelig gerne have nas´en til at køre igen, men det primære er at jeg kan få fat i mine data.
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 03:33 #7
Installer Hyper Terminal.

Den burde virke som telnet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 05:31 #8
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
11. januar 2010 - 07:43 #9
Tak for input.
Telnet er nu slået til og jeg har prøvet at gøre som beskrevet i vejledningen, men får ingen kontakt til nas´en.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 08:13 #10
Har du prøvet det jeg foreslog  d. 10. januar 2010 kl. 21:14:17|
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
11. januar 2010 - 09:05 #11
Til Helge.
Undskyld jeg havde ikke set dit svar.

Jeg har prøvet at kable en af diskene til USB som en extern HD. Ved at installere denne: http://www.fs-driver.org/index.html kan win 7 godt se de 3 partitioner der er på disken, men der er ingen adgang. Jeg går ud fra at det er fordi disken er fra et RAID-sæt ?
I samme omgang prøvede jeg at køre Ubuntu fra CD for på den måde at se om jeg kunne få adgang til disken, men det lykkedes selvsagt heller ikke.

Jeg prøver at brænde dit image når jeg kommer hjem i aften.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 14:48 #12
Har du prøvet det script de linker til? Det ser jo ud til at timing er alt!

Ellers er der nok ikke så meget tilbage (i redning af NAS'en) end at købe et seriel kabel og så flashe NAS'en om igen.

Er du sikker på at det var den rigtige firmware du forsøgte at flashe med?
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
11. januar 2010 - 16:23 #13
Hej
Jeg har ikke nået at prøve scripts endnu, men det skal da forsøges hvis ikke andet hjælper.

Jeg hentede firmwaren på den officielle hjemmeside, så det burde være i orden.

Den med det serielle kabel skal jeg lige tygge lidt på. Det er lige en tand for langhåret til mine evner :-)
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 17:52 #14
james: Mener du at lave en X-modem overførsel af firmware?

flemming: Hvor i landet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 17:55 #15
ja, derer jo en udførlig beskrivelse.

Tror vi kan danne en Recover netværk... Jeg er i 8660.

Så flemming, vi hjælper dig gerne, også med hardwaren!
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
11. januar 2010 - 22:13 #16
I er simpelthen kanon !

Helge har fået adgang til disken og vi er ved at forsøge at hente billederne ud i første omgang, men jeg vil selvfølgelig gerne have gang i NAS´en igen hvis det er muligt.

Hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 22:39 #17
I første omgang skal du afprøve det script der er.
Men du skal følge vejledningen til punkt og prikke.
Det betyder ændre opsætningen i dit netværk for at få det til at virke.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
11. januar 2010 - 22:46 #18
Ok. Jeg må se på det i morgen. Det er ved at være dynetid :-)
Men foreløbig tak.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
12. januar 2010 - 06:43 #19
Update: Det ser ud til, med Helges hjælp, at jeg kan få fat i filerne. De billeder den indtil nu har fundet er ok. Der forestår dog noget af et oprydningsarbejde når den er færdig om et døgns tid, idet filnavne og billedoplysninger er væk.

@ Justrace: jeg bor i Taastrup
@ James: Jeg har nu prøvet Icybox men uden resultat. Jeg er ikke klar over hvad der skal ændres i min netværksindstillinger ?
Så vidt jeg kan se skulle nas´en være på 192.168.1.1 ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. januar 2010 - 09:48 #20
Tillykke med data. Så kan vi lege med hardware...

Du kan kun telnet til den hvis du er i det rigtige netværk.

I den vejledning du selv linker til står der følgende:

The Bootloader is started when you press the power button the first time after the NAS has been connected to power. It waits for 3 seconds for a CTRL+C on its console, then the OS is loaded. In these 3 seconds a telnet server will be active on the NAS default address 192.168.2.71, and same console is shown there.

-Det betyder at du skal have din router til at køre på 192.168.2.1
-Sikre dig at der er forbindelse fra PC til Router (ping 192.168.2.1)
-Derefter tilslutter du NAS til Routeren.
-Sætter strøm på NAS (tror at du skal have power kablet helt af og på igen.
-Starter ICYbox scriptet
-Tænder for NAS'en.
Nu skulle der så inden for 3 sekunder ske noget!
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
12. januar 2010 - 21:12 #21
Takket være Linux-guruen Helge og den nyeste Knoppix Live, er det lykkedes at få fat i partitionen med mine data og vi har kunne kopiere det hele med mappestruktur, filnavne og det hele - PUHA for en lettelse :-)

Min router kører på den nævnte Ip og svarer fint på ping.
Når jeg starter Icybox får jeg et lille vindue med en IP (192.168.2.71). Den kan jeg ændre ellers går jeg ud fra at jeg skal starte den med "Enter" ?

Ellers er vejledningen fulgt, men desværre uden resultat.

Når jeg starter NAS´en kan jeg se at den får forbindelse til routeren idet forbindelseslampen på routeren begynder at lyse på den port hvor den er tilsluttet.

Under beskrivelsen siger de jo også at Giganas åbenbart ikke har telnet ?
"If you have a GigaNAS, you can skip this step: its bootloader seems not to have any embedded telnet server. So, if you do a wrong firmware update, you have no change to unbrick your NAS but opening the case and using an hardware method."
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
14. januar 2010 - 07:28 #22
@ James & Justrace: Har i stadig mod på at hjælpe med at få min NAS op og køre igen ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. januar 2010 - 08:55 #23
Jeg har.

Men du skal selv betale portoen til 8660 og tilbage igen, samt eventuel udgift til Level converter (ala denne: http://www.atc-converters.eu/atc-102-33v-p-5349.html)
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
15. januar 2010 - 05:51 #24
Selvfølgelig ! :-)

Hvis du sender mig dit tlfnr, kan jeg ringe så vi kan aftale nærmere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. januar 2010 - 10:37 #25
Intern ekspert besked sendt!
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
15. januar 2010 - 13:02 #26
@ Justrace.... Bor du evt øst for Storebælt ?
Det ville være lidt nemmere end at skulle sende frem og tilbage.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
23. januar 2010 - 17:33 #27
Løsningsrækkefølge: Garanti (UK) -> James -> skrot.

Jeg takker for hjælp og input.

Tråden må antages at være lukket.
Avatar billede flemmingagner Nybegynder
06. februar 2010 - 05:52 #28
NAS´en er blevet ombyttet i UK uden problemer overhovedet.
Tak til alle som bidrog med svar :-)