Avatar billede mariax Nybegynder
01. januar 2010 - 08:54 Der er 15 kommentarer

Ekstern harddisk kan ikke genkendes i mediecenter

Jeg har en western digital ekstern harddisk, som jeg indtil videre har brugt til min dell pc, samt brugt til at opbevare og afspille musik via mit sony home cinema system (mediecenter).
Nu har jeg fået en mac, og har tilsluttet denne til den eksterne harddisk for at kopiere noget musik til mac'en, og efterfølgende kan mediecenteret nu ikke finde musikken. Den kan godt finde nogle film der også ligger på harddisken, men intet af musikken.

Når jeg tilslutter harddisken til både mac og dell, kan jeg sagtens se og afspille musikfilerne. Men der er åbenbart sket et eller andet, da jeg satte harddisken til mac'en første gang.

Har I nogen ideer til hvad jeg kan gøre?
Er det ikke muligt at kunne benytte harddisken til både mac og pc?

Vh Maria
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2010 - 12:08 #1
Hej Maria og godt nytår og velkommen til E.
Hvis du skal bruge hearddisk i både Mac og Pc skal den være formateret i Fat32, som beskrevet i denne tråd indslag #1:
http://www.eksperten.dk/spm/890600
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2010 - 12:10 #2
Med hensyn til dine musik filer, har de fået ændret deres filbetegnelse, siden mediacenter ikke kan se dem? Hvad er filbetegnelsen?
Avatar billede mariax Nybegynder
01. januar 2010 - 14:54 #3
Hej,

Tak for svar.

Det mærkelige er, at jeg sagtens kan se og afspille filerne, når harddisken er tilsluttet både pc og mac - det er kun, når harddisken er tilsluttet mediecenteret at jeg har problemet.
Umiddelbart hedder alle sangene .mp3 - og det bør mediecentret vel godt kunne læse?
Jeg har tjekket at standardprogrammet til at åbne filerne er sat til itunes (det har jeg installeret på begge computere) - bør jeg sætte det til noget andet?

Når jeg godt ellers kan se og benytte filerne, behøver jeg vel ikke formatere harddisken yderligere?

Vh Maria
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2010 - 17:41 #4
Nej du skal ikke formatere. Jeg kender desværre ikke noget til mediacenter desværre, men der må være nogle indstillinger i mediacenter der kan rettes til. så de skal kunne afspilles. Kender ikke brugerfladen, så jeg håber der er andre bud på dette her.
Avatar billede mariax Nybegynder
01. januar 2010 - 19:56 #5
Ok.
Det er bare mærkeligt, for det hele har fungeret som det skulle lige indtil jeg tilsluttede min mac. Herefter kan mediacenteret ikke længere finde filerne. Kan mac'en have gjort et eller andet ved filerne?

I "fejlfindingen" i mediacenterets guide står der at ikke hvis den ikke afspiller filerne, kan det være fordi filerne ikke er formateret til mp3, selvom de hedder mp3. Forvirrende...

Mediacenterets brugerflade er desværre ret begrænset -den er lidt oldschool... :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2010 - 20:45 #6
Hvis du går ind i egenskaberne for en lydfil, hvad står der? MP3
?
Avatar billede mariax Nybegynder
02. januar 2010 - 08:56 #7
ja.... altså sangene hedder et eller andet blabla.mp3
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 09:59 #8
Prøv at sætte din harddisk til din pc, og køre chkdsk på den.
Foregår på denne måde:http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
I stedet for c drevet vælger du din eksterne harddisk.
Hjalp det på problemet?
Avatar billede mariax Nybegynder
02. januar 2010 - 20:53 #9
Nej det virkede desværre heller ikke... Men tog en evighed... ;-)
Jeg har også en masse fotos liggende på harddisken - dem kan mediecenteret heller ikke finde længere... Det er underligt...
Jeg må nok have fat i Sonys egen support...?

Hvad kan der mon være sket - det hele har jo virket lige ind til jeg satte mac'en til.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2010 - 22:52 #10
Tror selve filsystemet er blevet beskadiet, da du koblede den på mac. Har du kun ekstern harddisk som lager for dine filer?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 00:14 #11
Hvilket afspillerprogram bruger mac til at afspille lydfiler med? Quicktime !!
Hvilket afspillerprogram bruger din pc til at afspille lydfiler med? Mediaplayer !!

Kan mac have ændret på det program der skal åbne lydfilerne, så mediacenteret ikke kan se dem? (filassociacering)

Prøv at montere den til din dell pc, og højreklik på en lyd fil og vælg åbn med- find programmet på liste- vælg den afspiller som du altid har brugt, og sæt kryds i boksen at den altid skal bruge dette program. Prøv så at tilslutte den til mediacenter igen og se om den så kan se filerne. Tror måske Quiktime har overtaget lydfilerne, som mediacenter måske ikke så kan afspille da Quiktime ikke er kompitabel med den.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 00:15 #12
dette er nok mit sidste bud, så jeg håber det løser dit prob.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2010 - 09:56 #13
Vedr 11# Nej Mac bruger vel Itunes til at afspille mp3 med tror jeg ikke? Tror stadig det er noget med file association at gøre.
Avatar billede mariax Nybegynder
03. januar 2010 - 13:00 #14
Jeg prøver. Så skal jeg nok lige vende tilbage.
Avatar billede mariax Nybegynder
03. januar 2010 - 18:54 #15
Nå - jeg endte med at lægge mapperne med sangene ud på selve harddiskens "skrivebord" og pludselig var al musikken der.
Der er åbenbart sket et eller andet med mappeinddelingen, eller måden disken læser mapperne på.
Nu er alt i hvert fald spilbart. Det er blevet lidt mere rodet, men nu virker det i hvert fald.
Tak for din hjælp, selvom den var inddirekte... :-) Opret et svar, så skal du få pointsne.

Vh Maria