Avatar billede everest Nybegynder
08. december 2009 - 11:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til problemer med min bærbare

Hej hej

Har lige lidt jeg håber nogen kan hjælpe med.

1: min bærbare (en ca 4 år gammel SHG) er blevet ekstremt langsom. Både til at åbne min internet browser og til at åbne programmer. Selv mit slow pc fighter er blevet langsomt! Har givet den en tur med hijackthis men aner ikke hvad jeg kan slette og ikke slette af det den skriver i loggen til. Vil ikke sætte den til at "fixe" tingene selv, for jeg ved ikke om den kun sletter det den "skal" eller også sletter alt muligt den helst ikke skulle. Hvad kan være galt??

2: lyden virker ikke. ved ikke om det er lydkortet eller forbindelsen "bare" er røget. hvad kan være galt her??

3: mit cd/dvd drev virker ikke. Når jeg går ind og kigger opsætningen står der det fungerer som det skal. Gør der iøvrigt også ved lyden. Hvad kan være galt her??

Håber nogen kan skære det ud i pap og forklare det så os dødelige forstår det :-)

Hilsen

Martin
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 14:16 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2009 - 16:45 #2
Når du skriver "opsætningen" tolker jeg det som enhedshåndtering. Og du kører XP. Har du forsøgt at fjerne drevet i enhedshåndtering, og genstarte så windows finder det igen.
Du skulle måske køre chkdsk for at få rettet fejl på disken.
Gå i denne computer, højreklik på c drevet- egenskaber-funktioner-undersøg nu- sæt tjek for at rette fejl og genopret beskadigede sektorer. Genstart.
En sidste ting ar at køre scanning af systemfiler. Her er enguide til det:http://www.kandu.dk/Tip13074.aspx
Avatar billede everest Nybegynder
09. december 2009 - 22:51 #3
Hej igen...

Har gjort det du skrev og lidt til :-)

Synes min computer kører noget stærkere nu.. Tak.

Har fundet ud af at den registrerer når man sætter en dvd i drevet  men ikke en lyd cd... Hvordan kan det være??

Ang lyden så er driverne til multimedielydkortet ikke installeret. Den kan ikke geninstallere dem da jeg ikke har fået en cd med drivers da jeg købte computeren hos shg. Kan de findes på nettet??

hilsen

Martin
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2009 - 16:52 #4
Der kan være 2 grunde til det. Drevet er defekt, eller også er automatisk afspilning slået fra for cd. Prøv at gå i denne computer og højreklik på drevet. Der er en fane der hedder "automatisk afspilning". Her kan man tilknytte nogle kommandoer til hvad drevet skal gøre når man putter en cd/dvd i. Man kan vælge flere ting, og det kan gøres forskelligt fra filtype til filtype. Prøv det, og se om der kommer liv i drevet.
Avatar billede everest Nybegynder
10. december 2009 - 22:18 #5
Det virker ikke..

Tror sku skidtet er røget sig en tur.... Bare mærkeligt at enhedshåndtering skriver at enheden virker korrekt.

Hvor og hvordan finder man drivers til sit multimedielydkort?+

Hvordan giver man point herinde??
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2009 - 13:22 #6
For at tage det sidste først, så beder du den der har hjulpet dig om at sende et "svar" som du accepterer.

Drivere til computeren finder man på producentens hjemmeside. Det kræver man ved hvilket bundkort der er i computeren. Alternativt kan man forsøge Windows update (brugerdefineret søgning), men for at få den nyeste er det bedre med producenten.

Du kunne ikke komme til at se drevet ved at ændre på hvad drevet skal gøre når det modtager en cd?
Avatar billede everest Nybegynder
11. december 2009 - 20:52 #7
dvs jeg skal bede dig om at sende et "svar" til mig?? hehe. det virker sku da noget tumpet... :-) Jamen send sådan et så ser jeg om jeg kan finde ud af at give dig point:-)

Den står til rip cd, når den bliver sat i og det kan jeg ikke ændre på. Hvis jeg trykker på nummer to på listen, afspil lyd cd, sker der intet. Tror bare snart det er tid til en ny computer :-) Kan ikke rykke rundt på noget eller ændre noget. vælger jeg afspil lyd cd og trykker anvend og ok er intet anderledes.

Jeg har belarc advisor, der kan fortælle mig hvilke drivers osv der er i computeren. Hvad hedder bundkortet på engelsk..? er det motherboard?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2009 - 00:26 #8
Ja det hedder motherboard. Jeg har set på PC World, at Belarc Adviser kan lave en profil af ens computer. Kan det ikke hjælpe med at finde drivere?
Kan du se fejl i enhedshåndteringen (gule markeringer)
Er der stadig fejl med lyden? prøv at se om den viser fejl i enhedshåndterigen. Og ja dette er et svar som du kan acceptere, når jeg har hjulpet dig så meget jeg kan. Vi lukker kun når du har fået det du ønsker.
Avatar billede everest Nybegynder
12. december 2009 - 21:29 #9
Har fundet noget om præcis samme bærbare som jeg har på hardwareonline.dk. Det  er fra 2008 og det er åbenbart ikke muligt at få drivers til boarded. Det hedder MTC 8666 5a  . Har googlet det men intet fundet, så der må jeg nok give op. møgmaskine.

Enhedshåndtering skriver ikke fejl... Tværtimod så skriver den alt virker. Derimod skriver den, at der på multimedielydkortet er fejl, da driverne ikke er installeret

Nå har siddet og rodet lidt siden jeg skrev det første ( og nu gider jeg ikke slette det :-) )
Har fundet ud af at boarded er fra mitac. Har fundet følgende adresse:

http://mtc.mitacservice.com/MISC/M0100/F0130_1.aspx

på side 2 er der 4 ting til download. en chipset driver, en audiodriver, kbc bios og system bios. Kan jeg hente dem ned og installere dem uden at smadre hele lortet???
Avatar billede everest Nybegynder
13. december 2009 - 00:40 #10
Hurra.. nu har jeg langt om længe fået lyden til at virke...Realtek manglede!

Sidste problem er så bare cd drevet/dvd.Hvis jeg sætter en lyd cd i, bliver den ikke registreret. Mærkeligt.

Sætter jeg en dvd i kan den godt registrere den men når jeg trykker play skriver den at jeg skal ændre skærmindstillinger. Det har jeg prøvet flere gange... No luck.

Har du flere gode ideer??? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2009 - 10:35 #11
Kan ikke umiddelbart se jeg har sagt dette før: Prøv at gå i enhedshåndteringen og fjern drevet. Genstart og når windows finder det, så prøv om det virker bedre så.
Avatar billede everest Nybegynder
14. december 2009 - 09:33 #12
Den er prøvet.... :-)

Det er sku ikke nemt det her :-)

Jeg dropper det. Tak fr hjælpen... send en besked jeg kan acceptere og give dig point for... Så må vi se om ´jeg kan finde ud af det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2009 - 16:59 #13
Håber du finder en løsning på problemet.