05. december 2009 - 18:45 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

" Er du sikker med din PC ? / Er din PC sikker med dig ? "

Jeg er ved at banke noget DANSK undervisningsmateriale ang.
Er du sikker med din PC ? / Er din PC sikker med dig ?.

Men er gået lidt istå - behøver lidt mere inspiration *S*

Jeg skal bla. bruge
* ScreenShots af 'mistænkelige' PopUp Sikkerhedsbeskeder på (ubehjælpsomt dansk?) DANSK.
* Hjemmeside(r) der TESTER PC'ens beskyttelse ?
* Hjemmeside(r) der simulerer 'snavs' for at lokke brugeren til af køre/downloade 'noget' ?
* Hjemmesider der indeholder 'snavs' ?

Jeg kender godt http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm med tilhørende undersider, men på DANSK ?

Alternativt ->
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=da&u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FRogue_security_software

Men er nok lidt for teknisk/kryptisk for mine BEGYNDER kursister!

I første omgang i et PowerPoint show + Internet.
Evt. også noget som kursisterne kan/skal foretage sig på deres kursistPC. I en form for dialog ?

Mit indlæg er estimeret til max. 2 timer overfor 5-10 kursister.

Bemærk at det er BEGYNDER kursister! Og skal være på DANSK.
Avatar billede justrace Novice
05. december 2009 - 19:48 #1
Jeg VED godt du mente DK, men syntes den er ret relevant i den sammenhæng:  http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?langid=ie&venid=sym&plfid=23&pkj=ZMFMRHYTINMHDKDCWLL&bhcp=1

Om den findes på DK ved at "gå tilbage" og evt. vælge sprog ved jeg ikke.

Men den er jo ret simpel at klikke sig gennem.

Alternativt kan du jo bare springe over mit indlæg.
05. december 2009 - 20:00 #2
(Det er da et lille skridt fremad...)

Mere ?

(Iøvrigt på kurset er der tale om XP; men skal også kunne henvise til Vista/Win7...)
06. december 2009 - 11:08 #3
???
Avatar billede justrace Novice
06. december 2009 - 11:46 #4
Kan huske jeg havde et lille .exe fil, der gjorde det at den startede med at spørge om man virkelig ville slette alt på sin harddisk, og når man så prøvede, temmelig desperat, at ramme "NEJ", så hoppede pilen selv hen på "JA".

Efter kort tid startede et skærmbillede af stifinderen op, og der kunne man i "Ro og mag"?? sidde og se mapper og filer forsvinde. IKKE GODT FOR HJERTEPATIENTER:

Afslutningsvis kom der et julebillede og der stod: Thenks god it's just fun.

Sendte den til min svoger som er datalog, og sad på daværende tidspunkt med udarbejdelse af behovsanalyser for EU nede i Brushanebyen.

Her 15 år senere kan han stadig få lidt farve i øreflipperne når den lille joke kommer på tale. *GGG*

Den kunne jo være ret sjov som illustration af hvor galt det kan gå, hvis det havde været en rigtig virus.

Men kan ikke finde den, men kan jo være nogen her kan. :)
06. december 2009 - 12:10 #5
Ja - den kender jeg god - Hmmm... skal lige grave i gemmerne *S* ...
Avatar billede justrace Novice
06. december 2009 - 12:22 #6
Jeg kunne godt bruge den hvis du finder den. :)

Syntes du også det kildede lidt i maven første gang du så den i aktion?
06. december 2009 - 12:30 #7
(Fandt den ikke i første omgang... Efterlyses hermed !!! - det var vist i sidste ende en form for reklame for et Sikkerhedsprogram?)
Avatar billede justrace Novice
06. december 2009 - 12:42 #8
Det kan være, men jeg fik den bare tilsendt som vedhæftet fil.
Avatar billede justrace Novice
06. december 2009 - 14:11 #9
Hmm jaeh..., syntes jeg kan huske der var noget med en "Backdoor" der blev hældt indenbords samtidig, så ved ikke med det om sikkerhed. :)

Men det kan også være mig der husker forkert.
06. december 2009 - 22:08 #10
Der var ikke noget som helst "HankyPanky" ved den; det var bare en StandAlone *.EXE fil ...
07. december 2009 - 06:24 #11
http://www.vix.dk/b/9026 (Norsk Virus?)
Avatar billede justrace Novice
07. december 2009 - 07:54 #12
U-ha, tænk på konsekvenserne hvis en Århusianer fik sådan en? Han ville straks gå i gang. *GG*
Avatar billede f-arn Guru
07. december 2009 - 08:42 #13
Hmmm
Nu bor jeg i Århus og jeg tror egentlig jeg ved mere om pc sikkerhed end du gør.
07. december 2009 - 09:47 #14
<f-arn>: Har du iøvrigt noget til dette projekt ?
Avatar billede justrace Novice
07. december 2009 - 11:23 #15
Tjah, det må da være rart i det mindste at have selvtilliden i orden. :)

Sorry for spam. :)
Avatar billede b-and Novice
07. december 2009 - 20:12 #16
Jeg kender nu en del som ved MEGET mere om logs og log løsninger end mig - men de når mig ikke til sokkeholderne hvis vi skal tale sikkerhedsfilosofi og begreberne brugt i praktisk anvendelse…

Larry,
Der er 2 ting du skal ha' med som værktøj til at synliggøre sikkerhed.

1. Hvad er sandsynligheden for at en hændelse indtræffer?
2. Hvad er konsekvensen hvis den indtræffer?

Så har du fundamentet - til AL sikkerhed, og da både sandsynlighed og konsekvens er forskellig fra bruger til bruger alt efter formål og anvendelse af IT udstyret.

Der bliver noget og tale om - så god fornøjelse… *SS*
Avatar billede f-arn Guru
07. december 2009 - 23:33 #17
@karise_larry->
Nej, beklager.
Alle mine kilder er ikke danske.
14. december 2009 - 22:18 #18
For en go' orden skyld; jeg fik banket noget sammen i en PowerPoint:

ScareWare
Malware
Spyware
Trojanske Heste
"Keylogger"
"Hoax"
Jokeware
Ransomeware
Dailer (Modem tiden)

---

Snusfornuft:
Ikke gå ind på ukendte hjemmesider
Ikke åbne E-mail / beskeder fra ukendte
Pas på underlige/mistænkelige PopUp's
Undgå mærkelige programmer - bla. fra Facebook, Messenger, …

---

Microsoft udsender opdateringer til Windows, se efter              tegnet nederst højre hjørne
Eller brug [WindowsUpdate] i [Startmenuen] og følg instruktionen
???

---

Der skal være et Sikkerhedsprogram installeret
Se www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken/

---

Liste over [Sikkerhedsprogram (købe)]

---

Liste over [Sikkerhedsprogram (Gratis)]

---

Nyttig læsning + Link's:
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm
http://sikkerhed.tdconline.dk/
http://www.spywarefri.dk/
http://www.spywareinfo.dk/
http://av-comparatives.org/ (Engelsk)

http://da.wikipedia.org/wiki/Computervirus
http://da.wikipedia.org/wiki/Antivirus-program
http://da.wikipedia.org/wiki/Malware
http://da.wikipedia.org/wiki/Keylogger

---

Nyttig læsning:

(Blade, hæfter, ...)

---

Kursisterne skulle så selv checke kursist-PC'erne (eller deres egen medbragte!!!) mht WindowsUpdate...

---

En del havde (selvfølgelig) aktive rester efter Symantec og/eller en udløbet version.
Og/eller AVG 8.X versionen.

---
14. december 2009 - 22:18 #19
Implicerede parter - læg [svar] ...
Avatar billede f-arn Guru
14. december 2009 - 22:28 #20
Jamen, tilykke med det. Håber det virker :-)
Avatar billede justrace Novice
14. december 2009 - 23:24 #21
Ser da fint ud. Så må du bare håbe de husker det, eller tænker: Ikke noget problem, den klarer karise for os... :)

For lige at kommentere det sidste du skriver: En del havde (selvfølgelig) aktive rester efter Symantec og/eller en udløbet ve....

Når nu alle, inkl. EU, ville det så ikke være en sag for dem også?
Mange er jo ikke interesseret i den, og den er jo ikke "bare" at smide ud. :)
Avatar billede b-and Novice
15. december 2009 - 10:58 #22
Det var godt - så er der nogen som måske kan holde isenkrammet rent… *S*