Avatar billede pnr Nybegynder
27. november 2009 - 10:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Simpel logging af varevisning

I forbindelse med en lille shopløsning jeg er ved at lave, skal systemet logge hvor mange gange hver vare bliver vist. Der er meget oplagt bare at lave en kolonne for hver vare som tælles en op hver gang varen tilgåes, men hvordan udgår jeg samtidighedsproblemer? det skal siges at der er ret meget trafik på siden, så hvordan laver jeg sådan en simple ting som ikke mister nogle klik?
Avatar billede 2c Nybegynder
27. november 2009 - 11:13 #1
Hvorfor ikke have en tabel der hed varevisningslog eller noget i den stil.
Den kunne have en kollonne der hed click. Den skulle så bare have værdien 1 altid, så den er egentlig ikke nødvendig. Og så have en kollonne med relation til en vare.

Så kunne du bare indsætte rækker i den hver gang der var et klik, og din log kunne så bare være et view ned over den som summede over click joinede på vareid og grupperede så på varenavn.

Du kunne så også indsætte andre informationer i tabellen, som browser og land osv, så du kunne lave statistik over det.

Bare mine 2 cents.
Avatar billede 2c Nybegynder
27. november 2009 - 11:16 #2
Hvorfor ikke lave en tabel der hed varevisningslog eller noget.

Den skulle have en kollonne klik, som altid er en(Så den er egentlig ikke nødvendig) og en kollonne der hed vareid, som er en relation til din varetabel.

Hver gang en vare bliver vist indsætter du så en række i den tabel.

Din log er så et view ned over, som summer over klik, og joiner på vare tabellen med vareid, og grupperer på varenavn.

Bare mine 2 cents :-)
Avatar billede 2c Nybegynder
27. november 2009 - 11:16 #3
Hvorfor ikke lave en tabel der hed varevisningslog eller noget.

Den skulle have en kollonne klik, som altid er en(Så den er egentlig ikke nødvendig) og en kollonne der hed vareid, som er en relation til din varetabel.

Hver gang en vare bliver vist indsætter du så en række i den tabel.

Din log er så et view ned over, som summer over klik, og joiner på vare tabellen med vareid, og grupperer på varenavn.

Bare mine 2 cents :-)
Avatar billede 2c Nybegynder
27. november 2009 - 11:17 #4
Hov, det gik da helt galt for mig der. Beklager de mange posts :-(
Avatar billede pnr Nybegynder
27. november 2009 - 12:04 #5
Hej 2c, tak for din kommentar.
Den løsning du forslår har jeg allerede brugt på et eksistrende site, det har efter 2 måneder resulteret i en table der fylder ca. 100 MB. Da jeg bruger en MS-SQL DB hos et hosting firma og betaler 100 kr i måneden pr 100 MB, er det desværre ikke en optimal løsning.
Avatar billede pnr Nybegynder
27. maj 2010 - 15:14 #6
Lukker