Avatar billede paxiz Nybegynder
16. november 2009 - 23:09 Der er 12 kommentarer

Store problemer med min formatering omkring achi sata drev

Hej experter. Jeg sidder her med håret i postkassen, og jeg er ikke i tvivl om at det er min egen fejl :(.
Nå, men i må hellere få historien. En af mine kammerater spurgte om jeg kunne formatere hans computer. Jeg må indrømme jeg var i tvivl da hans pc (bærbar) er af ukendt mærke og ikke lige nem at finde drivere til, men jeg lovede ham at jeg gerne ville gøre forsøget. Så jeg smed en xp i (der lå tidligere vista på) og gjorde som jeg plejede. Men så sagde den at windows ikke kan finde nogen harddisk, det var underligt så jeg kiggede lidt på nettet. Jeg fandt ud af at det var muligt at slå achi fra i bios, og det derefter skulle virke. Det gjorde jeg uden videre tøven og fik da også lov til at formatere. Den er nu formateret og der er blevet installeret godt med programmer på den. Men på grund af achi er blevet slået fra er harddisken blevet ufattelig langsom, så mange ting som før virkede nu ikke fungere længere. Jeg tænkte at jeg bare kunne re-formatere, men den går ikke. For hvis jeg går ind i bios og ændre på achi indstillingen kan jeg ikke få adgang til windows, og kan ikke komme ind og formatere. Hver gang den skal til at boote på disken, går den i et hurtigt sekund i BSOD og så genstarter den og gør det samme igen. ¨Så mit spørgsmål er nu

Hvordan kan jeg formatere tilbage hvor jeg har slået min achi til igen ?? Jeg har i midlertidig fundet samplige drivere til hardware så det er ikke et problem efter en evt. formatering. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig for vil så nødigt aflevere en endnu mere ubrugelig computer end den i forvejen var :(
Avatar billede Vandreren Novice
17. november 2009 - 12:27 #1
Der er to mulige løsninger på dit problem, så vidt jeg kan se:

1. Installere Vista, der er beregnet til at køre på den SATA-harddisk.

2. Få XP til at køre på den SATA-harddisk med ACHI slået til.

Du siger at du har fundet alle drivere. Er det XP- eller Vista-drivere? Hvis du har den rette SATA-driver til XP, så er det blot at lave en slipstream-cd og bruge den til at installere XP med ACHI slået til.

Hvis du ikke har den driver, så kan du prøve at følge denne guide: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

Uanset hvilket løsning du vælger, så har du fået lært at det ikke er uproblematisk at installere XP på en SATA-harddisk; det er nyttig viden. :)

Var din kammerat egentlig indforstået med, at du erstattede Vista med XP på hans PC?
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 14:02 #2
ja det var han skam helt indforstået med. Det var faktisk ham der spurgte om det ikke kunne lade sig gøre med en xp :) og ja du har helt ret i at jeg har fået mig en lærestreg :) men nu ved jeg det og jeg er i den grad blevet klogere af min fejl. Jeg prøver straks at kigge på problemet med dine råd. Men jeg ved ikke hvordan man laver en slipstream. Men det er vel noget man kan få lært over nettet
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 14:03 #3
Men bortset fra det. Tror du det vil virke hvis jeg bare smider en vista i `??
Avatar billede Vandreren Novice
17. november 2009 - 14:19 #4
Ja, hvis den Vista-cd passer til kammeratens computer, dvs. det vil nok ikke virke med en OEM-version fra en anden computer.

Sagen er jo, at SATA og ACHI er blevet udviklet efter XP kom på gaden i 2001. Derfor kan det være svært at få XP til at virke korrekt med den nyere controllerteknologi. Derimod er Vista beregnet til at udnytte teknologien.

Vista vil altså have standarddrivere til SATA og ACHI, og med mindre der er tale om en meget særpræget computer, så vil Vistas drivere kunne bruges (men altså kun til Vista selv).

Held og lykke. :)
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 17:42 #5
Et spørgsmål til.. Er det ikke bare muligt at opdatere mit windows ?? Jeg har læst denne i min søgning efter en guide på slipstream

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

Så er det ikke muligt at downloade den network installer på 266mb ?
Avatar billede Vandreren Novice
17. november 2009 - 17:59 #6
Jo da, du kan sagtens hente SP2 og SP3 og slipstreame dem ind på din XP-cd; det er en glimrende idé. Du kan også hente andre sikkerhedsopdateringer, programmer m.m. og lægge det hele ind på XP-cd'en. Det mest almindelige er at bruge nLite, http://www.nliteos.com/index.html

...men ingen kan garantere dig, at det vil få XP til at genkende SATA-harddisken med ACHI slået til.

I XP SP2 skulle der være tilføjet nogle SATA-drivere, men du kan ikke være sikker på at de vil virke til kammeratens computer.

Hvis du derimod har en XP-driver til netop den SATA-harddisk, så har du rigtig gode chancer for at få det til at virke, hvis du slipstreamer den ind på cd'en.
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 18:10 #7
Ja. okay. Hvor finder jeg de drivere ? er det bare en stille og rolig søgning på google ?? Ved ikke hvad navnet på dem er. Og det slipstream. Er det ikke en kompliceret process. eller er det bare at smider driverne over sammen med mine XP filer og så brænde en ny boot cd ?
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 18:10 #8
og skal det gøres fra den computer som problemet ligger på ?? For jeg kan jo lige nu godt komme ind og bruge den.
Avatar billede Vandreren Novice
17. november 2009 - 18:39 #9
Det er underordnet, hvilken PC du bruger til at lave en slipstream-cd eller til at google efter drivere.

Måske findes der slet ikke passende SATA-driver til XP (du sagde oprindeligt at du havde alle drivere, men du mente vel til lyd, grafik, netværk og den slags). Det er producenten af motherboardet, der er ansvarlig for drivere til SATA. Derfor må du finde du af, hvilket motherboard der sidder i computeren. Brug evt. dette program, hvis du ikke allerede kender producenten: http://www.gtopala.com/download/siw.exe

Derefter må du ind på producentens hjemmeside og søge efter passende SATA-drivere til XP.

Hvis/når du finder dem, skal de slipstreames over på en kopi af XP-cd'en.

"Og det slipstream. Er det ikke en kompliceret process. eller er det bare at smider driverne over sammen med mine XP filer og så brænde en ny boot cd ?"

Jeg vil svare både ja og nej. Hvis du nøjes med at tilføje SATA-drivere og måske SP2, så vil det ikke være særlig kompliceret. Men hvis du vil udnytte alle de muligheder, nLite giver, så kan det blive ret kompliceret.

Men det er altså ikke sikkert, at producenten har ulejliget sig med at lave og offentliggøre SATA-drivere til XP.

Jeg ønsker dig held og lykke. :)
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 19:38 #10
Ja.. Jeg er virkelig ked af at jeg er til så meget besvær. Men kan ikke få tingene til at fungere :(

det her er havd SIW viser mig om mit mother board:

Property    Value
Manufacturer    -
Model    IFL90
Version    IFT00
Serial Number    N/A

North Bridge    Intel PM965 Revision C0
South Bridge    Intel 82801HBM (ICH8-ME) Revision C0

CPU    Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5250 @ 1.50GHz
Cpu Socket    Socket P (478)

System Slots    1 PCI

Memory Summary
Maximum Capacity    1000 MBytes
Memory Slots    2
Error Correction    None

Warning!    Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Og dette er hvad jeg ser på når jeg kigger på min bios

Property    Value
BIOS Vendor    COMPAL
BIOS Version    1.12
Firmware Version    49.49
BIOS Date    08/29/2007
BIOS Size    1024 KB
BIOS Starting Segment    E610h
DMI Version    2.4
Characteristics    - supports PCI
    - supports Plug-and-Play
    - supports APM
    - upgradeable (Flash) BIOS
    - allows BIOS shadowing
    - ESCD support is available
    - supports booting from CD-ROM
    - supports selectable boot
    - supports Enhanced Disk Drive specification
    - supports INT 13 5.25-inch/360K floppy services
    - supports INT 13 5.25-inch/1.2M floppy services
    - supports INT 13 3.5-inch/720K floppy services
    - supports INT 13 3.5-inch/2.88M floppy services
    - supports INT 05 print-screen
    - supports INT 09 and 8042 keyboard services
    - supports INT 14 serial services
    - supports INT 17 printer services
    - supports INT 10 CGA/Mono video services
    - supports ACPI
    - supports legacy USB
    - supports booting from LS-120
    - BIOS Boot Specification supported
    - Enable Targeted Content Distribution
Jeg ved du har givet mig en guide, men den virker ikke. Når jeg har hentet den software vil den ikke starte den, og forstår ikke den del hvori jeg skal starte med -a switch ?? Den siger at min computer ikke møder de requiements som skal til og den derfor lukker programmet ned :(
Avatar billede paxiz Nybegynder
17. november 2009 - 20:05 #11
Så ud fra det, må det betyde at jeg skal finde en compal IFT00 sata driver.. right ???  Jeg har styr på SP3 og slipstreaming af det, men skal have fundet driveren til mit bundkort
Avatar billede Vandreren Novice
17. november 2009 - 20:47 #12
Ja, en SATA-driver til XP, der passer til det motherboard. Held og lykke med søgningen (husk at den måske slet ikke findes).