Avatar billede Kenva Nybegynder
16. november 2009 - 20:05 Der er 30 kommentarer

Sort skærm efter ny harddisk

Hej

Jeg er i besiddelse af en Acer Aspire 5023 VLMI, hvor harddisken for nyligt stod af. Jeg har af sentimentale årsager besluttet mig for at prøve at vække den til live igen, og har derfor købt en ny harddisk.

HD  2.5" PATA 160 GB SAMSUNG SPINPOINT M5 HM160HC

Men her opstår mit problem så, for når jeg sætter den nye harddisk i så får jeg bare en sort skærm. Hvis jeg sætter den gamle harddisk i igen så tænder skærmen, men når den prøver at hente Windows så sker der ikke mere (Det er ikke mit problem) Hvis jeg så fjerne den gamle harddisk starter skærmen også op. Men hvis jeg sætter den nye harddisk i, og fjerne den sker der heller ikke noget.

Nogen der kan hjælpe mig med problemet ???
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2009 - 21:11 #1
En Pata (Ata) hd. så er der jumper bagpå. Sidder den som master,
og dit CD/DVD drev som slave? 2 af samme slags på samme kabel
konflikter. Kan det være det?
Avatar billede Kenva Nybegynder
16. november 2009 - 23:12 #2
Altså i brugsanvisningen der fulgte med står der også det med master og slave, men kan ikke se nogle jumper bagpå. Det kan jeg til gengæld heller ikke på den der sad i.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2009 - 00:11 #3
Hvis der ikke er nogen jumper bagpå, er det en Sata harddisk.
Prøv at se på billederne her, så kan du afgøre det.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede Kenva Nybegynder
17. november 2009 - 00:15 #4
Det er ikke SATA, der er PATA, men der er ingen jumper bag på.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2009 - 00:25 #5
Avatar billede Kenva Nybegynder
17. november 2009 - 00:45 #6
Det er en ATA-100 harddisk, eller IDE forbindelse.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2009 - 12:32 #7
Så skal der være en ganske lille jumper bag på harddisken, og en
tegning oven på, som viser mulighederne med Master og slave.

Ps. du skal ikke lægge dine kommentarer som svar. Svar bruges
kun til pointgivning.
Avatar billede Kenva Nybegynder
17. november 2009 - 17:35 #8
Der er ikke nogen jumper, det var der heller ikke på den gamle, ifølge beskrivelsen så står den som master hvis der er ikke er nogen jumper.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2009 - 19:45 #9
Det forstår jeg ikke et dyt af! Men hvis du mener din HD står
som master, så sæt dit CD/DVD drev som slave.
Det er en bærbar, ikke sandt?
Avatar billede Kenva Nybegynder
18. november 2009 - 08:07 #10
Jo det er en bærbar. Jeg skal måske præcisere at problemet er at skærmen ikke tænder når jeg sætter den nye harddisk i. Det er ikke fordi harddisken, eller mit cd-rom drev ikke virker.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2009 - 14:03 #11
Du havde beskrevet dit problem godt nok. Men du skriver selv
i #2:"Altså i brugsanvisningen der fulgte med står der også det med master og slave"
Prøv at se på denne tegning. Jumperen er en meget lille plastik
dims med metal inden i. Den skal pille ud med neglene eller en
pincet. Er der ikke også en tegning af det på harddisken?

http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/jump.htm
Avatar billede Kenva Nybegynder
18. november 2009 - 15:31 #12
Jeg ved godt jeg skrev det med brugsanvisningen, men den referere ,ligesom de billeder du linker, til en 3,5" harddisk, og derfor går jeg ud fra, at min automatisk står til master, da der på min 2,5" harddisk ikke er nogen jumper.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2009 - 16:00 #13
Enten er haarddisken ikke i orden, eller også konflikter den
med noget andet hardware.
Man har her på Eksperten mulighed for at sende post til en anden
bruger. Prøv at skrive til brugeren "helgec" og for at få ham til
at se på problemet. Han er ekspert på harddiske. Du skal referere
til dit spørgsmål som er:http://idgnew1.eksperten.dk/spm/892918

http://www.eksperten.dk/profil/helgec

Tryk på: Send intern besked til brugeren.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2009 - 16:06 #14
Du kan trykke her og komme direkte:
http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede Kenva Nybegynder
19. november 2009 - 11:53 #15
Jeg har sendt en besked til helgec.

Tak for din hjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2009 - 12:35 #16
OK, men lad mig vide hvad der sker, hvis det er uden om tråden her:)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 17:58 #17
Jeg kan fuldstændig tilslutte mig "off-line" enten duer din harddisk ikke eller den er jumpet til det samme som cd/dvd-drevet - Hvad var problemet med den gamle harddisk ??
Avatar billede Kenva Nybegynder
19. november 2009 - 18:12 #18
At jeg ikke kunne loade fra den, og den samtidig sagde en meget forkert lyd, når den forsøgte at loade.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 18:32 #19
Det er naturligvis dit eget valg, men jeg ville da prøve atgi den gamle disk en gang KILLDISK og se om det evt. hjælper - guide på www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2009 - 19:33 #20
helgec - kenva mener bestemt, at han har en Ata harddisk uden
jumper. Det har jeg ikke før hørt om, har du?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 20:10 #21
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 21:02 #22
For god orden skyld, jeg mener også at disken kan jumpes
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2009 - 23:11 #23
kenva - jeg går ud fra, at du var inde på linket til boegegjerg,
og konstaterede, at kablerne til din nye harddisk var de BREDE ?
Du svarede ikke på, om der var en tegning på harddisken, som viser
hvordan man sætter jumperen.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2009 - 23:31 #24
Ps. Har du mulighed for at fotografere bagsiden af din nye
harddisk, eventuelt med dim mobil telefon eller web cam, og
oploade billedet her feks.  ?  http://peecee.dk/upload
Avatar billede Kenva Nybegynder
19. november 2009 - 23:48 #25
Det ligger alt sammen hjemme hos en kammerat, men jeg kan hurtigst muligt,i løbet af weekenden, uploade nogle billeder. Det er en ata (pata)forbindelse, ikke sata, har begge slags i min stationære, men den brugsanvisning der fulgte med min harddisk til min bærbare computer lignede en slags "standard" en til alle ata harddiske, hvor det mest lignede en 3,5" der blev refereret til.

Med hensyn til killdisk, så er en af årsagerne til defekten på den gamle harddisk, at den har fået et slag, som nok har været årsagen til defekten. Så jeg tror ikke den kan reddes, men kan da kigge på det.

Vender lige tilbage i løbet at weekenden.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. november 2009 - 00:08 #26
Ok, når jeg spørger efter billeder, er det fordi, det hele virker
uforståeligt, og helgec mener jo også, at der skal være en jumper.
Jeg skal selvfølgelig ikke påstå du tager fejl, men jeg vil da
gerne se hvordan det ser ud.

Det er da rigtigt, at der ikke kan ske noget ved at prøve Killdisk,
men når harddisken har fået et slag, og derefter giver mekaniske
lyde fra sig, så er der vist ikke meget at håbe på.
Jeg tror, at når helgec foreslog Killdisk, så var det fordi, du
skrev forkert lyd, og ikke, at den også havde fået et slag. Et
slag er nok noget at det værste man kan udsætte en harddisk for.
Men nu får vi se, hvad billederne viser.
Avatar billede Kenva Nybegynder
20. november 2009 - 15:35 #27
Jeg har skrevet til butikken jeg har købt harddisken af, og jeg sender den retur til dem, da det er mest sandsynligt harddisken er defekt.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. november 2009 - 15:44 #28
Så hører vi nærmere:)
Avatar billede Kenva Nybegynder
01. december 2009 - 09:12 #29
Så er der kommet en løsning på problemet. Efter at have sent harddisken ind til Getmore, som jeg købte den af, så har de sent den tilbage med følgende besked:
Harddisk var ikke initialiseret. Initialisering og formatering foretaget og drev testet efterfølgende

Så nu virker det hele som det skal.

Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen
Kenva
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2009 - 12:15 #30
Initialisereng af harddisken???
En computer kan ikke gå i sort fordi harddisken ikke er formateret.
Man køber dem jo uformateret, og hvordan skulle man så kunne formatere dem, når skærmen er sort?
Jeg tror Getmore dægger over, at harddisken ikke var i orden da
du købte den. Men det var da godt du fik det ordnet:)