Avatar billede sascha Nybegynder
03. november 2009 - 15:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

MSE

Hej xperter
Har lige hentet MSE . Da det er på engelsk og mit Vista er dansk, kan det så lade sig gøre? Hvis det kan, kan jeg så fjerne Malwarebytes, Avast og SUPERAntispyware ?
03. november 2009 - 15:35 #1
Det burde ikke betyde noget...

[Avast!] bør (=skal) du afinstall.

MalwareBytes + SUPERAntispyware ka' du manuelt opdatere + manuelt starte scanne "en gang imellem" ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2009 - 18:58 #2
Enig.
Avast skal væk, men behold de andre programmer.
Avatar billede hansuwe Juniormester
27. november 2009 - 00:44 #3
Go'dav,
jeg er første gang stødt på en omtale af MSE
i Washington Post. Dér blev hævdet, at M$'s nye
sikkerhedsprogram, som er gratis, kører stille & roligt
i baggrunden. Det "gør hvad det skal", men åbenbart kræves,
at man af-installerer ALLE andre anti-malware programmer.
Jeg fik så fat i MSE program-pakken (fylder ca. 9 Mbyte),
men har IKKE installeret den, fordi jeg synes, at det lyder
urimeligt, at sådan et bette program skal kunne give
den samme beskyttelse som den store sikkerhedspakke jeg har.
Den er en del af mit abonnement hos YouSee kabel-bredbånd.
Og den pakke er på 588 Mbyte og indeholder over 10.ooo filer.
Hvad siger I derude til den betragtning ?
Mvh., Hans U.
Avatar billede hansuwe Juniormester
27. november 2009 - 23:06 #5
Hej Larry,
tak for din henvisning, jeg har taget den frem og har set på en række af kommentarerne
og forfulgt deres links yderligere. MSE får jo en noget blandet modtagelse. Der var en review-artikkel hos http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2353386,00.asp, når man kigger på den lange version her, kommer det frem som anede mig: The 8.5MB download installs in about a minute, but its mandatory update of anti-malware signatures can take 10 minutes or more. After updates, the full installation occupied over 170MB of disk space - more than I expected. Så kan omfanget jo nærmere sammenlignes med min store sikkerhedspakke fra det finske
F-secure, der som nævnt i det tidligere indlæg fylder 588 Mbyte. Jeg vil i øvrigt sige, at jeg er godt tilfreds med pakken (25 Kr. / md., del af bredbånds-abonnementet). Engang imellem kører jeg et "full scan" af mit C:\ drev, hvor alle programmer, incl. Windows XP med SP-3, og alle data (dokumenter og billeder, ingen "mosæk") ligger. Hertil bruger jeg dels F-secure's facilitet, dels også MalwareBytes Anti-Malware. På den måde har der i flere år ikke været nogen mærkværdigheder at rense ud.
Ovenpå et scan kører jeg så en omgang CrapCleaner og renser overflødige ting / rester ud.
På den måde kører PCen fint.
Så i alt:  If it ain't broke, don't fix it. Jeg vil lade MSE ligge og fortsætte med det jeg har.
Mvh., også til alle med-læsere.  Hans Ei
27. november 2009 - 23:24 #6
PS: At en given 'pakke' instaleret fylder >500Mb betyder jo ikke nødvendigvis at den er 'bedre'. Deri kan være indeholde alle sprogpakker, diverse guides/animationer, ...
Diverse forklaringer på Virus typer mm. Dette er for de flestes vedkommende en On-Line Webbaseret løsning...
Avatar billede hansuwe Juniormester
30. november 2009 - 22:29 #7
Hej Larry
jeg var i første omgang skeptisk, som jeg skrev:
kan det passe at et program med så beskedent omfang
kan klare alt det, som andre skal bruge meget mere
computerkraft / hukommelse til. Det kom så frem,
at MSE i første omgang kun er en slags installation wizard.
Den opretter en mappestruktur på harddisken og henter så
de seneste malware signaturer, samt sørger for en automatisk
opdateringsfacilitet. Så fylder det 170 Mbyte.
Jeg er såvidt enig, at man ikke fra størrelsen af det program-kompleks der ligger på ens harddisk kan vurdere, om det ene er "bedre" end det andet. Det vil da afhænge af, hvad scan-programmerne bliver fodret med af signaturer m.v.
Min sikkerhedspakke angives at have "Internetskjold", at kunne scanne for virus og spyware samt rootkit. Desuden er der spam-kontrol og "forældrekontrol" som jeg dog ikke behøver.
Mht. vurdering af forskellige sikkerhedspakker ser det ud til, at det amerikanske "Virus Bulletin" burde man kunne stole på. Jeg fandt http://www.virusbtn.com/vb100/index, og ser at de
fornylig har ytret sig: http://www.virusbtn.com/news/2009/10_02.xml og her lover at komme med mere om MSE i deres november-udgave.
Dette har jeg dog ikke set endnu.
Har du erfaring med "VB100" eller iøvrigt nogen mening om andre uafhængige vurderinger ?
Mvh.  Hans Ei
01. december 2009 - 07:24 #8
(Iøvrigt ikke noget 'erfaring' med andre - vil henvise til http://www.spywarefri.dk )
Avatar billede hansuwe Juniormester
01. december 2009 - 16:07 #9
Hej Larry,
jeg synes, at emnet er uddebatteret. Vi kan vente og se,
hvordan MSE arter sig i praksis, dvs. hvor og hvornår
der kommer yderligere meldinger / vurderinger af dette
anti-malware program. Muligvis kunne der dog komme indlæg
til spm. # 891568 senere / i det nye år.
Hvem bestemmer om der bør lukkes ?
Mvh. Hans Ei
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2009 - 20:59 #10
hansuwe - du kan ikke rigtigt vide om emnet er uddebateret...
Det er jo ikke dit spørgsmål :)

Den der opretter spørgsmålet bestemmer hvornår der skal lukkes.
Avatar billede hansuwe Juniormester
01. december 2009 - 22:04 #11
Hej John S.,
Undskyld at jeg på nuværende tidspunkt anså det som en dialog mellem Larry og mig.
Men spørgsmålet startede jo pr. 3. nov., og så skete der ikke noget, før jeg 3 uger senere meldte mig. Jeg har ikke mere selv, men vil lige lægge et link mere til et uafhængigt analysested:
http://www.av-comparatives.org/. Det er nogle tyskere, som har været igang i adskillige år.
Iøvrigt tog jeg fejl mht. gruppen bag Virus Bulletin, http://www.virusbtn.com/index. De sidder i Oxford / England, ikke i USA. Begge de nævnte tager jævnligt forskellige anti-malware programmer "på pinebænken" og sammenligner, hvor godt de klarer sig. Det publicerer de så mere eller mindre udførligt. Dette til underretning af andre medlæsere af emnet.
Mvh.,  Hans Ei
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2009 - 22:07 #12
Hvordan kan du tro at det er en dialog mellem kun 2 parter når der deltager 3 i spørgsmålet :D
Avatar billede hansuwe Juniormester
02. december 2009 - 00:07 #13
Hej John S.,
Jeg skrev lige før at Larry og jeg havde en dialog omkring MSE.
Ham Sascha der startede emnet pr. 3. nov. fik korte svar af Larry og dig samme dag
og rørte ikke siden på sig.
Så OK, bolden er hans, lad ham lukke hvis han synes det.
Mvh., Hans Ei
Avatar billede sascha Nybegynder
05. januar 2010 - 10:50 #14
Karise_larry lig et svar
05. januar 2010 - 11:49 #15
Ping ... ?