Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 13:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Nyt HD fladskærms TV

Hejsa.

Jeg er på udkig efter et nyt fladskærms-tv, der ikke skal koste særlig meget mere end de 5000 kroner.

Jeg ved godt at pris og kvalitet i mange tilfælde følges ad, men jeg har nu alligevel valgt at begive mig ud på en mission, hvor det gælder om at finde en relativt god kvalitet til det nævnte beløb.

Jeg har et krav at der skal kunne modtages HD-tv og billedkvaliteten skal være god med hensyn til kontrast og opdateringsfrekvens.

Jeg har fundet et par stykker, men de understøtter ikke umiddelbart DVB-C, som jeg formoder at jeg skal bruge i og med at jeg er på kabelnettet - altså hos YouSee.
Fjernsynet her http://www.pixmania.com/dk/dk/2725053/art/panasonic/plasmaskarm-tx-p42s10.html lever umiddelbart op til mine krav med hensyn til opløsning og de førnævnte parametre, men under standard kan jeg kun finde DVB-T - som jeg kan forstå kun er til signaler, der modtages via fx. stue-antenner osv.

Nogen der kan hjælpe mig lidt videre på vej i denne jungle?
Avatar billede Jensen DK Novice
02. november 2009 - 13:12 #1
Det du har set er plasma og bruger megen strøm køb et LCD du kan få et i Bilka eller ELGiganten til den pris du nævner.
Kig på Sony eller Prosonic der er flere af dem hvor det er Grundig eller Phillips der er inden under navnet.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 13:41 #2
Hej. Tak for svar.

Jeg har læst mig frem til at LCD godt nok bruger mindre strøm, men at Plasma har en bedre billed-gengivelse - specielt når der er tale om mørke billeder.

Det er for mig ret vigtigt at det nye tv understøtter DVB-C, men dem jeg har kigget på hos PixMania virker kun til at understøtte DVB-T. Er der en speciel god grund til dette? Jeg ville jo mene at DVB-C burde være standard da man må formode at ret mange er på kabel-nettet, eller er det bare mig?

Når der skrives at det er et full-HD tv, men at det så samtidig ikke understøtter Mpeg-4. Skal man så tage det for gode varer?
Jeg har læst at man SKAL sørge for at et evt. nyt tv understøtter Mpeg-4, da dette vil være HD standarden om få år.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 14:13 #4
Hej. De to første går ikke, da de for det første kun er 32 tommer og nummer to ikke understøtter DVB-C.

Men nummer tre rammer sgu ret godt - sad netop og kiggede på det samme http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/W42PFL5604H_%28Wupti1%29.html

Hvilket leder mig til mine næste spørgsmål.
Philips fjernsynet virker umiddelbart som det, der til prisen kommer tættest på mine behov.
Er der nogle faldgrupper i forhold til at købe netop dette tv?

Samtidig har jeg et spørgsmål, der relaterer sig til mit nuværende TV. http://www.medion.de/md30201/dk/flash.html
På dette produktblad står der blandt andet at dette tv er HD-ready, men dette på trods, så er der ingen digitale tilslutningsmuligheder, kun TV-tuner: VHF/UHF/Hyperband.
Hvad er det helt konkret, der gør et tv til et hd-tv?

@john_stigers: Smid gerne et svar.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 14:18 #5
Lige to spørgsmål mere til Philips TV'et.

1. Når der står 100 Hz: Nej, er det så fordi at 100hz er en magisk grænse for at kune opnå noget specielt? Jeg har set det flere steder i min jagt på det rettet tv. Bliver kvaliteten bedre hvis den har en lavere hz eller omvendt?

2. Er en lystyrke på 500 cd/m2 god nok? Jeg kan se at mit nuværende Medion - som jeg ikke opfatter som noget særligt godt TV har 1200 cd/m² (typ.)
Avatar billede Jensen DK Novice
03. november 2009 - 06:12 #6
100HZ skulle være flimmer frit, i dag kan man få 200HZ koster bare ekstra, tror ikke at du skal købe Medion, det andet med lys tror jeg ikke betyder så meget.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 10:07 #7
Tak for jeres input!

Jeg har besluttet mig for storebror til det andet Philips - http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/W42PFL7404H_%28Wupti1%29.html

Det ser ud til at dække det behov, jeg tror jeg har :-)

Smider i lige svar?
Avatar billede Jensen DK Novice
03. november 2009 - 12:42 #8
Ok håber at du får noget der virker.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2009 - 13:09 #9
Svar :)

Vedr. 100/200 Hz: http://ezinearticles.com/?The-Benefits-of-100Hz-Or-200Hz-LCD-Or-Plasma-Television&id=1668599

Det har altså INTET at gøre med "flimmer" :)
CRT/plasma med 100 Hz er "Flimmer fri", men ikke LCD...

Lidt firkantet sat op, så er 100 Hz på LCD fordi at panorering kan få billedet til at se uskarpt ud, så der indsættes et ekstra billede  så man snyder det menneskelige øje så billedet ser skarpere ud.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 13:21 #10
Ok. Tak for jeres input.
Jeg tror som sagt jeg forsøger med med det Philips og ser hvad der sker :-)