Avatar billede js_delphi Nybegynder
22. oktober 2009 - 04:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan struktureres/opbygges siderne/filerne paa en webserver?

Hej,

jeg er nybegynder i web-programmering, og har et overordnet spoergsmaal.
Hvis man har en hjemmeside, som bestaar af flere underordnede sider, hvordan grupperer man disse paa serveren?

Hvis vi nu tager www.Siemens.dk som et eksempel, og antager, at de kun har en webserver staaende.
Har Siemens saa en mappe for hvert forretningsomraade liggende i WWW-roden, som saa indeholder alle enkelte sider, som hoerer til det respektive forretningsomraade?
Ligger deres hovedside (f.eks. Default.aspx) direkte i WWW-roden, og linker ud til de enkelte undermapper?

Jeg kan ikke forestille mig, at alle siderne ligger direkte i WWW-roden.

Tak paa forhaand for gode forklaringer!

js_delphi
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 04:47 #1
Der skal naturligvis være en struktur.

Jeg gætter på at de fleste sites i den størrelse bruger noget WCM til at styre content med.

Endvidere er det lige så vigtigt at separere URL's fra teknologi/WCM/struktur således ar de forbliver valide ved et skift.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
22. oktober 2009 - 05:16 #2
Hej Arne,

Mit spoergsmaal gaar ogsaa paa, hvordan man typisk laver strukturen, hvis man, som i mit tilfaelde, har ca. 20 sider, som er delt op i 10 forskellige kategorier.
Laegger man saa hovedsiden direkte i WWW-roden, og saa 10 mapper samme sted, som indeholder undersiderne?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 21:19 #3
Hvis man ikke bruger WCM så ja.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:41 #4
Ja der er jeg lidt kontroversiel, jeg mener at specifikke foldere gør det mindre overskueligt og bør undgåes. Typisk når man anvender folderstruktur, både på en webserver, men også bare på sin egen maskine kan mange foldere hurtigt gøre det kompliceret dels at gemme men også at finde dokumenter.
Jeg mener at en korrekt navngivning hvor filerne er inddelt i topkategorier er at foretrække.

Eks.vis har jeg på min maskine her en folder til Documents, Spreadsheets, Diagrams osv. Og ikke noget med Documents -> Forsikring -> Sendte eller Excel -> Budgetter -> Hus -> Udlejning -> Oversigter osv.

Keep it simple :)
Avatar billede js_delphi Nybegynder
30. december 2009 - 21:20 #5
Tak for jeres inputs, begge to.
Laeg svar, og I deler.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2009 - 21:30 #6
svar