Avatar billede tobywan Nybegynder
18. oktober 2009 - 23:28 Der er 10 kommentarer

Performance på SSD harddisk

Hej alle

Jeg har et problem med en nyligt indkøbt SSD harddisk. Jeg oplever små lag-spikes ret ofte - hurtigt overstået, men som I nok kan forstå til ret stor gene, med dyrt nyindkøbt hardware.

Jeg har lavet følgende test med HD tune, og som I kan se er svinger hastigheden ekstremt meget. En anden ting er, at hastigheden i testen peaker ved ca. 150mb/sec - dette er ifølge specifikationerne på disken også alt for lavt - burde ligger på ca. 200.

Link til screenshot fra HD Tune:
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs260.snc1/10716_311431110054_720135054_9281188_1549015_n.jpg

Jeg har forsøgt at skifte sata kablet, samt skiftet til et andet stik på motherboardet - uden held.

Styresystemet er blevet geninstalleret, så jeg nu sidder på en helt frisk installation af Windows.

Modtager gerne tips til hvad jeg kan teste yderligere, eller om jeg skal oprette en reklamationssag på disken.

På forhånd tak

Tobias
Avatar billede nissen2630 Novice
19. oktober 2009 - 00:19 #1
En SSD disk skal ligge på konstant hastighed.
Den er helt gal med de udsving din den giver.

Du kan sammenligne lidt ved at lave en test på en USB nøgle.
Ikke helt det samme med den ligger nogenlunde jævnt fra start til slut
Avatar billede nissen2630 Novice
19. oktober 2009 - 07:57 #2
Det var måske en idee at få afslutte dine gamle spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/tobywan

Ved godt der kun er 2 men hel tilbage fra 2007 :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. oktober 2009 - 09:06 #3
Det ser ikke så godt ud.

Hvis du ser HD-tune her ligger den konstant: http://www.pcworld.dk/art/11136

De 150 mb/s kunne matce SATA 1 standarden - hvad bundkort kører du med?
Avatar billede snowball Novice
19. oktober 2009 - 09:37 #4
Har du husket at installere drivere til chipset og harddisk controller? Det skal være producentens egne og ikke bare den Windows finder som standard (den yder nemlig rigtig dårligt!).
Avatar billede tobywan Nybegynder
19. oktober 2009 - 10:03 #5
Seneste drivers er installeret - hentet fra producentes hjemmeside i går.

Bundkortet er et Gigabyte GA-EP35C-DS3R, så burde være dækket ind.
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2740&ProductName=GA-EP35C-DS3R

(jeg lukker lige de 2 spørgsmål) :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. oktober 2009 - 10:15 #6
Evt. prøv at skifte kablet (har været ude for defekte SATA-kabler). Ellers ser den defekt ud når man sammenligner med Patriot SSD anmeldelser på nettet.
Avatar billede tobywan Nybegynder
19. oktober 2009 - 10:30 #7
Hej

Kablet er blevet skiftet :)

Blot til info, så performer den anden harddisk i mit system helt som den skal - har testet med det kabel, og på samme stik på bundkortet - og får sammen fejl.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. oktober 2009 - 10:37 #8
Trist og ligner en retursag.

(kan i øvrigt afsløre af 2 x SSD i RAID 0 på Windows flytter data pænt hurtigt :-)
Avatar billede tobywan Nybegynder
19. oktober 2009 - 16:15 #9
Ja, det lyder ikke så skidt, men pengepungen siger desværre nej til den løsning lige pt. :P

Nu er den i hvert fald røget retur til SHG, så må vi se hvad de siger til den.

Tak for input til jer alle.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. oktober 2009 - 22:16 #10
Husk at luk :-)