Avatar billede DalleJava Nybegynder
16. oktober 2009 - 14:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udskrift af rapport i acces via java

Hej.

Jeg har en GUI hvor jeg henter og skriver data til en database (acces).
Nu har jeg så efterfølgende lavet en rapport i acces på baggrund af de data der ligger i databasen.

Kan jeg skabe adgang til min rapport og udskrive den via min gui?

Ligesom jeg tilgår min database via SQL.

Mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
16. oktober 2009 - 15:03 #1
Ikke via JDBC og SQL.

Det er ikke noget nem problem.

Hvis du finder en Java COM bridge (de findes!) boer du kunne bruge MS Access COM komponenterne til at goere det med.

Men det bliver nok langhaaret.
Avatar billede DalleJava Nybegynder
16. oktober 2009 - 16:11 #2
Hej Arne.
Det lyder spændende! Men også lidt svært :)

Men som du skriver, det må kunne lykkes. Jeg vil søge lidt på det du har skrevet, og se om jeg kan finde noget der giver mening.

-Daniel
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2009 - 21:41 #3
Man kunne også gå en anden vej og designe rapporten i Java og bruge iText
http://en.wikipedia.org/wiki/IText
Avatar billede DalleJava Nybegynder
19. oktober 2009 - 08:59 #4
Hmm.
Jeg har ingen erfaring med at lave/designe rapporter i Java, men kan godt høre det umiddelbart kan være 'nemmere', når man har hul igennem i Java.
Syntes bare ikke lige jeg kan finde tråden i dette.

-Daniel
Avatar billede DalleJava Nybegynder
20. oktober 2009 - 16:13 #6
Det ser ellers godt ud.
Jeg kan dog ikke lige få hul igennem til min DB.

Og så kan jeg ikke helt se om jeg skal lave rapporten i Ireport, eller om den skal laves med et plugin til mit NetBeans.
Læser lige lidt videre.

Har i selv prøvet dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2009 - 16:21 #7
Jeg har adrig selv brugt det.

Men jeg kender nogen som bruger det.

Måske kigger jeg lidt på det senere.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2009 - 04:51 #8
Jeg kiggede lidt.

Du skriver 4-6 linier Java kode.

Og så kan du enten definere rapporten manuelt i XML eller du kan bruge iReport toolet til at generere den XML fil med.

Hvis du kan lide Access så tror jeg at iReport er noget for dig.

Det er et standalone tool (som dog benytter sig af NetBeans teknologi).
Avatar billede DalleJava Nybegynder
21. oktober 2009 - 09:11 #9
Det vil jeg helt sikkert prøve mig frem med!

Jeg prøvede mig også frem og tilbage igåraftes, men lykkes mig ikke.
Jeg vil arbejde videre med det igen idag!

-Daniel
Avatar billede DalleJava Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:54 #10
Super!
Nu har jeg fået lavet en lille testrapport. Perfekt!

Brugte det plugin til Netbeans fra Ireport og har lavet lidt.
Og jeg kan også hente data fra access nu.

Jeg er bare ikke helt sikker på hvordan jeg får genereret denne rapport via min gui.
Skal dette være gennem et printerjob?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2009 - 22:31 #11
Så vidt jeg har forstået så er det mest normale at generere en PDF fil som så kan distribueres/printes efter behov.

Du kan også åbne PDF'en i Acrobat Reader via Runtime exec.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2009 - 22:35 #12
En hurtig googling viser at der også er en JasperPrintManager printReport !
Avatar billede DalleJava Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:11 #13
Hmm.
Jeg har stadig ikke helt fået hul igennem.
Ud over jeg kan lave et preview i designet, og herefter åbne og printe pdf.versionen der bliver lagt i en mappe.

Men ville være fedt hvis jeg kunne slå rapportdelen igang via min gui.

Arne_v, smid du bare et svar, jeg er kommet længere end jeg havde forventet p.t.

Mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:17 #14
Du bør kunne:
- generere PDF
- previewe PDF
- printe PDF
fra din GUI.

Hvor sidder du fast?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:17 #15
Òg et svar.
Avatar billede DalleJava Nybegynder
24. oktober 2009 - 20:40 #16
Jeg ved det kan lyde grundlæggende.

Men jeg sidder faktisk fast der, hvor jeg skal smide min kommando til at 'starte' min testrapport.

Min testrapport ligger sammen med mine klasser.
Men jeg kan bare ikke lige greje den hvordan jeg lige 'kører' rapporten/generere denne.

Men jeg skal måske lave en klasse, og kalde denne?
Jeg har umiddelbart ikke lavet noget 'java-kode' endnu på rapportdelen, men derimod lavet rapporten via en wizard.

-Daniel