Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 11:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

INSERT INTO, og tomme tekststrenge

Hej

Jeg har problemer med en INSERT INTO SQL sætning. Problemet kommer når jeg indsætter et tomt felt. (et felt som er Null), så får jeg af vide at det er en ugyldig SQL-sætning.

Min kode er:
    If Not rst.BOF Then rst.MoveFirst
    Do Until rst.EOF
        SQL_insert = ""

        invoice_fields_list = "invoice_ID, item_no, product_ID, product_text, price, order_date, item_invoice_date, person_ID_copy"

        invoice_values_list = new_invoice_ID & ", " & _
        rst.Fields(2) & ", " & _
        rst.Fields(3) & ", " & _
        "'" & rst.Fields(4) & "'" & ", " & _
        rst.Fields(5) & ", " & _
        Format(rst.Fields(6), "\#dd\/mm\/yyyy\#") & ", " & _
        Format(Now(), "\#dd\/mm\/yyyy\#") & ", " & _
        rst.Fields(7)

        'MsgBox invoice_fields_list, vbOKOnly
        'MsgBox invoice_values_list, vbOKOnly

        SQL_insert = "INSERT INTO tbl_invoice_items (" & invoice_fields_list & ") VALUES (" & invoice_values_list & ");"
        'MsgBox Format(rst.Fields(6), "\#dd\/mm\/yyyy\#") & " " & Format(Now(), "\#dd\/mm\/yyyy\#")
        'MsgBox SQL_insert
        DoCmd.RunSQL SQL_insert ' insert this item

    rst.MoveNext
    Loop

Field 4 er en tesktstreng, men i princippet kan alle felter risikere at være null.

Jeg har kigget lidt på:
http://www.eksperten.dk/spm/77681
Hvor der skrives:
"Det skal du sætte i din Access. \"Tillad nul-længde\" " Hvad menes der her, hvor er vi henne i Access?

Nogen ideer?
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 12:21 #1
Try appending an empty string to the field containg null NULL or using the NZ() function

NZ([Field name], "")
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 12:23 #2
In the Access dB you can also alter the table design so that fields can allow NULL values.

"Allow Zero length"
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 12:24 #3
You should also set the "Required" property to NO (False)
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 13:20 #4
Nz-function virker perfekt, giver mig endda mulighed for at forsimple nogle andre detaljer... Jeg takker.
Avatar billede tigerdyr2007 Praktikant
03. oktober 2009 - 13:21 #5
Drop lige et svar.
Kan du også klare det andet Q jeg har oprettet? (lige efter denne tråd)
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2009 - 13:35 #6
I'll take a loook at your other Q

thanks here