Avatar billede bjarke4251 Nybegynder
14. august 2009 - 02:39 Der er 5 kommentarer

WOL volder problemer

Jeg har nu i et stykke tid bøvlet med WOL (Wake On LAN), og kan ikke rigtigt få det til at virke..
JEg har en ældre computer, der har den rigtige hardware, hvilket jeg ved, da jeg med lethed kan tænde den over lan. BIOS er ikke opdateret, da jeg ikke regner dette for nødvendigt, når det nu virker over LAN..
Der hvor det begynder at volde problemer, er vækning over internettet.
Jeg har åbnet porten 9 (UDP) i min router, som forskellige guides beskriver, til ip-adressen 198.168.15.255, Udover har jeg sat en statisk ip på WOL-computeren, og åbnet porten 9 (UDP) til denne adresse, men intet sker når jeg sender magic-pakken, over internettet

Jeg har prøvet flere forskellige subnet-masker, (255.255.255.255, 255.255.255.0, 0.0.0.0) hvor ingen har virket.
(0.0.0.0 er den eneste der virker, hvis jeg bruger den ydre ip som host, på den computer der skal tænde den første, hvor begge computere i samme netværk, men intet sker, hvis jeg prøver med samme indstillinger over internettet)
Jeg regner med at det er et konfigurationproblem i routeren.
Jeg har en router af mærket Linksys model RTP300.
Der er ingen mellemled (switch, hub) mellem computeren og internettet, udover denne router.
Hvis du har et forslag til hvordan jeg løser mit problem, så svar venligst.. På forhånd tak.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. august 2009 - 04:51 #1
Husk at vende tilbage, når nogen prøver at hjælpe dig: http://www.eksperten.dk/spm/875913
Avatar billede den33 Nybegynder
14. august 2009 - 10:13 #2
Jeg er ikke lige haj på området.
Men hvorfor bruger du ikke mac addresse istedet for Ip addresser.
Avatar billede bjarke4251 Nybegynder
14. august 2009 - 14:10 #3
Jeg bruger også MAC-adresse.. Jeg bruger denne side til vækning over nettet:
http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx
for at vække en computer skal man både angive MAC-adresse, og hvilken ip den befinder sig bag..
Mit problem er at pakken der sendes går tabt, mellem siden, og routeren.
Jeg har også prøvet dette program fra en computer, med en anden ekstern ip:
http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx
Men med ingen ændringer.
Avatar billede den33 Nybegynder
14. august 2009 - 14:18 #4
undskyld, jeg så ikke lige da var internettet du have problemer.
Kan ikke hjælpe dig,,så klog er jeg ikke.
Avatar billede bjarke4251 Nybegynder
15. august 2009 - 16:21 #5
Jeg tror at jeg har fundet roden til problemet, men mangler nu kun en løsning.
Da jeg skulle opsætte min router til broadcaste adressen, 192.168.15.255, meldte den fejl, og sagde at ip-er kun var tilladt mellem 1-254.. Da det var et simpelt java-script, der forhindrede mig i at aktivere ip .255, slog jeg java-script fra, indtastede .255, slog java-script til igen, og gemte.. Herefter viser min router nu at .255 er åben for port 9 UDP traffik, men da porten ikke er lavet på reel vis, tænker jeg at routeren ikke ved at WOL skal broadcastes..
Mit nye spørgsmål er så, hvordan man konfigurere en router til at vide hvorhen den skal sende et signal, der normalt broadcastes i et netværk.. (Har prøvet lidt selv, og tror måske at det har noget med NAT, DHPC, eller ARP at gøre, men er ikke rigtigt kommet videre derfra)