Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. august 2009 - 19:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Vista - sort skærm i 1 min. ved opstart?

Hej

Jeg har endnu engang været forbi noget familie og set på deres pc.

Dagens uløste problem opstår ifb. med opstart af maskinen.

Det er en HP med Vista. Når man taster koden ind for at logge på Vista, så går skærmen i sort (stadig signal - ikke sådan at skærmen går i standby!) og forbliver der i ca 1 minut inden skrivebordet, menulinje mv. kommer til syne.

Hvordan kan det fikses?

Det er ikke noget den har gjort fra ny.

Maskinen er ganske fint vedligeholdt med jævnlig scandisk, defragmentering.

I dag har jeg kørt CCleaner, Malwarebytes Anti-Malware (fandt ingen ting) samt HiJackThis.

Hvad er der at gøre?

På forhånd tak
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
08. august 2009 - 19:53 #1
Jeg plejer at formatere min computer en gang hver halve år, det plejer at læse alle de små irriterende problemer der opstår med tiden.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. august 2009 - 19:57 #2
Well, det er også den løsning jeg plejer at bruge - om ik andet, så ihvert fald én gang om året.

Men efter at ha været på denne side et stk tid, har jeg fået indtrykket af, at de som virkelig har styr på skidtet ikke har det behov. Der findes et utal af vedligeholdelsesprogrammer som gør formateringer mere eller mindre unødvendige :)
08. august 2009 - 20:30 #3
... Hmmm... den synes jeg at have set/læst om før her på E. ... Prøver at finde den tråd...
08. august 2009 - 20:31 #4
Well - ikke lige til at finde... Er der TO grafik udgange på PC'en ?

(I skrivende stund får vi - igen - ikke automatisk E-mail fra Eksperten.dk ...)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. august 2009 - 20:44 #5
Hr. Larry.
Det er et godt spørgsmål - jeg mener der er (er ikke i nærheden af den længere). Men mener der er VGA og digital udgang.

Men som sagt, så har problemet ik været der altid?
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2009 - 20:50 #6
karise_larry

Måske er det denne tråd, du tænkte på , da jeg fik samme tanke som dig, da jeg læste overskriften

Jeg har ikke fundet nogen løsning. En formatering og ny installation gjorde ingen forskel -(
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2009 - 20:51 #7
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. august 2009 - 20:59 #8
Lyder ikke som det samme problem... Jeg uddyber lige hvad der sker med pc'en.:

Problemet er der hver gang - uanset om det er en koldstart, genstart osv.

Når den booter op, så tæller den ram, og alt hvad en pc nu engang gør. Der kommer den der sorte skærm med den lille grønne firkant hvor der tæller op. Så kommer Vista velkomst skærmen hvor brugernavnet står i forvejen og koden indtastes (på dette tidspunkt er Vista vel sådan set i gang).

Når koden er tastet og der trykkes enter bliver skærmen bare sort (som sagt - det er ikke signalet der går tabt - skærmen går ikke i standby.. Den er bare sort). Imens blinker "arbejds-lampen" på kabinettet vildt... Og efter ca. 1 min. så er den færdig og menulinje og skrivebordsbaggrund kommer til syne :)

Der er self installeret en del mere nu end tidl., men maskinen er langt fra overfyldt - den er som sagt også vedligeholdt med div. programmer løbende. Ok, den har lige i underkanten af ram (mener det er 1GB) - men stadig... Den har ik færre ram nu end da den var ny :)
Avatar billede b-and Novice
08. august 2009 - 21:10 #9
Prøv og gå i Enhedshåndtering > find driveren til skærmen højreklik på det og tryk > Fjern.

Genstart maskinen og se om det hjælper.

Ellers så har Windows det med at "sande til" at der tros alle de forskellige renseprogrammer ligger rester fra tidligere tids brug.  Det bliver løst ved en formatering.

Jeg er faktisk stor tilhænger af en formatering mindst én gang om året.

Det burde løse det - medmindre det er et hardware problem.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. august 2009 - 21:16 #10
Okay, det vil jeg lige prøve engang ved lejlighed (går nok lige en uges tid).

Generelt vil jeg dog mene at det er en fin pc - self kan den sande til, men det er ikke sådan at der bliver installeret oceaner af spil og programmer som blir slettet 10 dage efter osv. :)
Avatar billede b-and Novice
08. august 2009 - 21:36 #11
Jamen så prøve med lidt oprydning:

Hent CCleaner her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/ccleaner.htm
Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar - ingen grund til at få det skrammel på.
Du skal ikke køre programmet endnu.

Hent RegSupreme her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/regsupreme.htm
Lad programmet opdaterer, men du skal ikke køre programmet endnu.

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Start så CCleaner > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer.  Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.  Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.

Start Regsupreme, klik på Registry cleaner
Første faneblad Options her sættes prikken i Aggressive.
Andet faneblad Mode her skal prikken være i Reference mode.
De resterende faneblade, skal man normalt ikke røre ved.
Når det er gjort, klik på Start, klik på Ja/Yes til advarslen.
Når forløbet er færdigt, klik på Fix.
Klik på Ja for at lave backup.
Please give a description for this backup
Jeg skriver altid datoen, f.eks 301207, klik så på OK.
Når den er færdig, klik på Close.
Gentag forløbet to-tre gange.
Genstart.

Vælg det rigtige styresystem og kør denne scanning.

Til XP styresystem:
Sæt Windows cd'en i drevet > når den popper-op så luk den ned oppe i det røde X i højre hjørne.
Gå i Start > Kør > Skriv: sfc /scannow - bemærk mellemrummet efter sfc > Tryk OK
Der kommer en bjælke så længe scanningen køre - og når den er færdig forsvinder den igen og du får ikke andre meldinger.
Genstart…

Til Vista styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"
Skriv: SFC.exe /Scannow > ENTER
Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
Efter scanningen > Genstart…

Hjalp det??
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. august 2009 - 07:24 #12
b-and - som skrevet allerede i mit første indlæg, så har jeg været igennem den obligatoriske oprydning:

"Maskinen er ganske fint vedligeholdt med jævnlig scandisk, defragmentering.

I dag har jeg kørt CCleaner, Malwarebytes Anti-Malware (fandt ingen ting) samt HiJackThis."

Den scanning du nævner til sidst - er det scandisk/chd, eller noget andet? For det må jeg lige prøve at gøre! :)
09. august 2009 - 10:08 #13
Hvad med #9 trixet mht. skærmdriver ???
Avatar billede b-and Novice
09. august 2009 - 11:06 #14
sfc /scannow checker om der er korrupte systemfiler, og vil så rette dem.

Den har ikke noget med en Scandisk og gøre.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. august 2009 - 12:50 #15
#13 - som skrevet i #10 så vil jeg klart prøve det med driveren også! :)

#14 - okay, jeg ser om jeg kan nå at prøve det inden jeg smutter på ferie.

Foreløbig tak for hjælpen!
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
10. august 2009 - 21:36 #16
Så er jeg her igen

Tricket med at fjerne driveren til skærmen har ikke hjulpet

CMD --> skanning har vi ikke fået gjort
Efter at have fjernet driveren fik computerens ejer en god ide - at fjerne pass til Vista, sådan at jeg selv kan genstarte uden han skal taste det ind. Det bevirkede så at LogMeIn ikke ville logge mig ind mere - hverken med koden der sku bruges før, eller uden.
Forsøgte forgæves at lave en ny konto, men jeg må en tur derned engang om 14 dage.
Vi forsøgte også med at køre CMD osv. hvor jeg bare guidede ham i telefonen, men jeg sidder med XP maskiner, så kan ikke "følge med" i Vista.

Han søgte på CMD, og så kom selve vinduet - dvs. der var ikke mulighed for at vælge det med at køre som administrator - og da vi så skrev kommandoen skrev computeren selvfølgelig at man skal være admin. for at gøre det :)

- Fortsættelse følger
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. februar 2010 - 22:12 #17
Tråd lukkes
Problemet er for længst løst.
Kan ærlig talt ikke huske hvordan det blev det... Beklager jeg ikke er vendt tilbage før nu...
Avatar billede white78 Nybegynder
19. november 2010 - 08:10 #18
Du kan ikke huske hvad du gjord for jeg har det samme probelem og har prøvet lidt af vært og nej det er ikke en sløv pc men en i7 920 med 6 gb 2000 mhz ram .. men den gør det samme nummer som din
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. november 2010 - 08:50 #19
Desværre - er ikke blevet bedre til at huske de sidste otte måneder :)

Jeg har tjekket et andet pc-forum jeg bruger, for at se om jeg skulle ha spurgt der også, og måske der ha skrevet hvad løsning var.
Det er desværre ikke tilfældet.

Jeg ved dog at computerens ejer købte en ekstra ram-blok - om det kan have afhjulpet det kan jeg ikke huske.
Avatar billede white78 Nybegynder
19. november 2010 - 22:40 #20
Det var en skam... men ja jeg tænker os lidt på om det kan være rammen som gør et eller anden.. men har prøvet at sætte tempoet op på systemet og ned til standart uden det hjælper noget.. det sjove er jo når den er inde i windows er der ingen problemer med noget og ingen fejl at spore