Avatar billede Sekker Nybegynder
29. juli 2009 - 10:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Underlig "lys" plet, på glasset, på en nykøbt brugt CRT-skærm

Hejsa, jeg købte igår en brugt CRT-skærm, Samsung Syncmaster 700IFT.. Jeg var indforstået med at der var en underlig lys plet på ydersiden af glasset, som vi alle(sælger, mig, farmand) var enige om at kunne vaskes væk med noget sprit...
Nu prøvede jeg så her for et par minutter siden at få den væk, med en omgang husholdningssprit 93%. Det viste sig så at den ikke ville væk, jeg tværede den bare ud...
Billeder kommer om lidt..

hjæææælp : /
Avatar billede hottadpole Nybegynder
29. juli 2009 - 10:52 #1
Hvis den kan tværes ud er det da godt nyt. Fejlen er i hvert fald ikke permanent fejl på overfladen eller i elektronikken. I dit sted ville jeg forsøge mig med rense benzin på et meget lille sted. Acetone plejer også at gøre underværker, men ha' godt med udluftning da det er et temmelig giftigt produkt. Begge dele kan erverves i dit lokale supermarked.
Avatar billede j3ppah Novice
29. juli 2009 - 11:06 #2
RENSEBENZIN OG SPRIT!?... Vil i da holde op! I maltraktere jo den skærm fuldstændig...

Få fat i noget skærm rens, skærmen kan meget nemt tage skade af sprit og rensebenzin, det nære i forestår er vel 3 dobbelt salmiak spiritus!?...

Få noget skærmrens, men som hottadpole skriver, er det godt nyt at du kan tvære den ud, da det indikere at det er på overfladen, og ikke bagved!
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 11:42 #3
Enig med j3ppah. Skærmen er jo ikke lavet af glas, så måske er
den nu permanent beskadiget af husholdningsspritten.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
29. juli 2009 - 11:54 #4
Sikke noget vås at fyre af. Crt skærme er mig bekendt af glas og det ta'r den sgu' da ikke skade af.
Avatar billede j3ppah Novice
29. juli 2009 - 11:58 #5
Doh... Hottapole har 100% ret... Havde helt glemt at CRT skræme har glas overflade... Så det burde ikke skade at bruge de værse former for rensemidler... Har du nogen ide om hvad den hvide plet er? Og hvor pokker kan man stadig købe CRT skærme ?... Brugt?
Avatar billede Sekker Nybegynder
29. juli 2009 - 12:13 #6
nej, ingen idé, men uploader et billed inden for en time.. vil prøve noget af de i siger ;) altid dejligt med hurtige svar!
Hvis en af metoderne virker for personen pointene ofc. xD

Man kan sagtens købe CRT-skærme brugt.. Det er jo den mest eftertraktede skærmtype inden for FPS gaming, da de jo generelt kan tage langt flere HZ, end fladskærme - indtil videre..
Bestemte skærme sælges faktisk for 1000kr og op..
Avatar billede Sekker Nybegynder
29. juli 2009 - 12:55 #7
tror selv jeg har fundet ud af hvad det er :P

Den tidligere ejer, havde den fra hans arbejde, hvor det er tydeligt at der er blevet røget, derfor at "kabinettet" er lidt gulligt.
Tror at skærmen har et tyndt mørkt lag tobak-skidt, ud over hele skærmen, og når jeg bruger sprit og Acetone fjerner jeg laget =)
haha ^^,
så er det bare om at komme igang..

tak for hjælpen guys
Avatar billede j3ppah Novice
29. juli 2009 - 13:01 #8
OMG... :D... der er blevet røget igennem da! :D
Avatar billede Sekker Nybegynder
29. juli 2009 - 13:26 #9
ja .. for helved det er hård at få væk, får nok gjort ca. 2 kvadratcentimeter rene pr 5 min.

AARRRGH
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 14:39 #10
Ok må indrømme, jeg tænkte på fladskærme. Var heller ikke klar
over, at nogen kunne finde på, at købe sådan et gammelt skrummel.
Og så oven i købet fyldt med tobakstjære. Jeg har læst, at det også
sætter sig på indersiden, men jeg ved ikke om det har noget på sig.
Avatar billede chalde Seniormester
29. juli 2009 - 23:38 #11
I er dog ikke helt på afveje med at sprit/acetone/andet i den dur kan ødelægge CRT skærme. Der er dog ikke tale om alle CRT skærme.
En del CRT skærme, især dem med trinitron/diamondtron billederør har en speciel overfladebehandling. Renser man med sprit eller lignende, ødelægger man overfladebehandlingen, og skærmen er lige til at kyle ud (overfladen ligner lidt glaspest efter en spritbehandling).

Blot til info, for at andre folk der falder over tråden ikke fluks kaster sprit på deres skærm og muligvis ødelægger den.
Avatar billede Sekker Nybegynder
30. juli 2009 - 15:24 #12
min har godt nok flade billedrør, men der er ikke tegn på glaspest...