Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 11:11 Der er 22 kommentarer

Problemer med blæser?

Jeg har i længere tid haft problemer med, at min computer hylede som en ambulance, hvis den arbejdede kraftigt, f.eks. installerede noget eller bare havde flere vinduer åbnet på én gang. Den har altid larmet en del, men det er først for et års tid siden, jeg stiftede bekendtskab med hylelyden.
Jeg har både prøvet at formatere computeren samt at støvsuge den, men lige lidt har det hjulpet. Hylelyden er der stadig.

Så jeg tænkte måske, om det var blæseren, der skulle udskiftes, og hvis ja, om der kan anbefales noget bestemt? Og har nogen haft samme oplevelse som mig?

Min computer er en temmelig gammel Medion computer (den har vel snart 3½ år på bagen), og jeg har aldrig udskiftet noget i computeren...

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe.

Mvh Jakob
Avatar billede Frederik Nybegynder
27. juli 2009 - 11:27 #1
Det kan meget vel være blæseren som trænger til at blive udskiftet.
Nu kan jeg jo ikke høre lyden, så det er jo lidt svært for mig at sige :-b

Jeg har selv en gammel computer, og der er blæserene også begyndt at opføre sig underligt og sige underlige lyde, så tror simpelthen det bare er et alderdoms-problem.

Du skal finde ud af hvor stor din blæser er, og så vil jeg gå efter en så støjsvag blæser som overhovedet muligt.

Hvis du følger dette links:
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?s=price&nf=%252bspecifictaxonomy%253a%255e%2522Hardware%257c2%252fK%25c3%25b8ling%257c25%252fBl%25c3%25a6ser%2b%2526%2bventilatorenhed%257c290%2522%2524&cpath=1-2-25-290&sp=all

og trykker på "Alle filtre" kan du angive størrelse/dimensioner og lydbredelse (vil anbefale omkring 11 db). Så kan du jo tygge lidt på hvor meget du vil smide :)

Jeg håber det hjalp.

- Frederik
Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 11:36 #2
Fedt. Det lyder som en sirene... Jeg har søgt lidt på gamle posts herinde og har fundet frem til, at det nok er et varmeproblem. Så måske jeg skal gå efter en lydløs blæser? Eller findes der varmestyrede?
27. juli 2009 - 11:52 #3
Hvis den nuværende blæser sidder direkte til 12V så er der sansynligvis ikke termostyring og der er 100% blæs (=støj) hele tiden.
Du ka' med fordel (=mindre støj) sætte den til 7V istedet for de 12V. De 7V kan du finde imellem +5V og +12V = 7V. Den blæser lidt mindre, men støjen er meget mindre ...

Jo større blæser rent fysisk jo mere effektiv / mindre støj ...
Avatar billede Frederik Nybegynder
27. juli 2009 - 11:54 #4
uuh. Det er jeg ikke helt sikker på.. Men det er da med at få at nogle blæsere i. Inde på den side jeg har linket til, kan man også vælge noget omkring hvor kraftige de er.. Men det er altid en god idé lige at holde det op imod hinanden - altså støjen fra blæseren og så ydeevnen. Hvis der er plads til flere blæsere i kabinettet, kunne det også være en fordel at sætte dem i der er plads til, så der sker så meget luftudskiftning som muligt.

Angående det varmestyrede er jeg som sagt ikke sikker, men jeg ved, at du kan få blæsere som du manuelt kan styre hastigheden på. Det var der bl.a. med i pakken til min CPU-køler, men du kan muligvis finde noget til blæserstyrring på:

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?s=price&nf=%252bspecifictaxonomy%253a%255e%2522Hardware%257c2%252fK%25c3%25b8ling%257c25%252fBl%25c3%25a6serstyring%2b%2526%2boverv%25c3%25a5gning%257c358%2522%2524&cpath=1-2-25-358&sp=all

- Frederik
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 12:49 #5
Du skal først finde ud af hvilken blæser det drejer sig om.

Der kan være en blæser på grafikkortet, der er en blæser på CPU'en og der er en blæser i strømforsyningen.
Derudover kan der være blæsere i kabinettet.
Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 12:52 #6
Der er to blæsere. Og det er ikke den til strømforsyningen, der larmer. Det er den anden, der enten sidder til bundkortet eller grafikkortet (jeg er ikke den store nørd, så ved ikke helt hvilket det er præcist!)

Jeg aner virkelig bare ikke, hvordan man skifter sådan en?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 13:35 #7
Glem udskiftning. Find ud af hvilken det drejer sig om, for de er forskellige. Du må tage låget af, og lytte dig frem til synderen.
Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 13:47 #8
Jeg har jo fundet ud af det. Det er ikke den, der sidder til strømforsyningen, men den anden:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 13:59 #9
Du skriver den på bundkortet eller grafikkortet. det er 2.

Grafikkortet er det et indstikskort, som sidder i bundkortet ?

Den på CPU'en er som regel kvadratisk, og større end den på grafikkortet.

Giver det dig mulighed for bedre at kunne fastslå hvilken blæser det drejer dig om ?
Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:12 #10
Ja, altså, jeg ved ikke om den blæser sidder på bundkortet eller grafikkorten, men min sambo mener, at det er bundkortet. Den anden er ganske rigtigt kvadratisk og sidder til strømforsyningen og større end den anden og er ikke den, som larmer!
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 18:49 #11
Jeg bliver lidt forvirret af det du skriver. Der er ingen blæser direkte på bundkortet, men CPu'en sidder på bundkortet, og har en blæser påmonteret.
Blæseren til CPU'en er som regel kvadratisk og sidder i en ret stor aluminiums køler, og får strøm fra strømforsyningen via en af ledningerne derfra, men kan også få strøm direkte fra bundkortet i et stik tæt på køleren.

Blæseren på grafikkortet får strøm fra grafikkorter, og er oftest meget tynd.

Den første er ret nem at skifte, hvorimod den sidste ikke er så let at skaffe i den rigtige størrelse, men det afhænger af hvilket brafikkort du har. Som oftest skifter man blot grafikkortet, med mindre at det er et highend kort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 18:52 #12
Her er et link til et grafikkort: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=3eyV9nXcIODtQd2N&templete=2

Er det noget der ligner blæseren på denne ?
Den er vel 4 gange 4 centimeter.
Avatar billede jake87 Nybegynder
27. juli 2009 - 19:15 #13
Altså, så må det være det på grafikkortet. Jeg er ikke hjemme før i morgen, så det må lige vente, og så tager jeg lige et billede. Det ligner ikke helt det, du linker til. Blæseren er meget dybere på min!

Jeg ved bare, at mit grafikkort er ret lousy og er aldrig blevet skiftet, men jeg finder lige ud af navnet i morgen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 20:39 #14
Det lyder fint, også det med billedet af synderen. :-)
Avatar billede jake87 Nybegynder
28. juli 2009 - 18:02 #15
Så!

Jeg har fundet frem til, at blæseren er ca 90 mm i diameter og mit grafikkort er VIA/S3G UniChrome Pro IGP.

Her er et par billeder af larmeren:

http://i102.photobucket.com/albums/m87/decapitate_me/DSC00128.jpg

http://i102.photobucket.com/albums/m87/decapitate_me/DSC00127.jpg
Avatar billede jake87 Nybegynder
28. juli 2009 - 18:04 #16
Men hvis sirenelyden skyldes et varmeproblem, så skal det siges at den firkantede kasse, hvor blæseren til strømforsyningen sidder i er ret varm - ikke brandvarm, men varm!
28. juli 2009 - 18:17 #17
Generelt: Prøv at afmontere det runde rør, og støvsug "den firkantede kasse" / blæseren med køleripperne ...
Avatar billede jake87 Nybegynder
28. juli 2009 - 19:32 #18
Jeg har bare prøvet at støvsuge, synes jeg. I starten hjalp det, men nu hjælper det overhovedet ikke mere!:(
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. juli 2009 - 00:37 #19
Hvis det er den store sorte sag du mener er synderen, så sidder den på CPU'en, og den er ganske let at udskifte. I så fald skal vi blot vide hvilken CPu der sidder i maskinen, så vi kan finde den rette køler til den.

Men prøv, som foreslået, at fjerne nullermænd og lignende fra blæseren og køleribberne. Fjern lige strømmen fra blæseren inden du sætter en støvsuger til den, men husk på hvor på bundkortet den er tilsluttet, for du skal tilslutte den efter end rengøring.

Brug evt. en gammel brugt tandbørste til at hjælpe under støvsugningen. En piberenser er det allerbedste, men hvem kender en der ryger pibe :-)

Som altid skal maskinen være slukket og de 220 volt fjernet fra strømforsyningen når du roder inde i maskinrummet. Et enkelt trryk på startknappen når dette er opfyldt, vil dræne den sidste strøm fra strømforsyningen.
Avatar billede jake87 Nybegynder
29. juli 2009 - 15:27 #20
Super. Så vil jeg prøve at gøre den hovedrent i morgen og se, om det hjælper. Men som sagt, så synes jeg, at jeg har prøvet at gøre den rent - både den til strømforsyningen og den sorte satan. Men jeg har ikke haft den afmonteret, så det kan jo godt være, at der er en masse støv inde bagved?

Det er den sorte, hvor blæseren sidder i, der larmer, men blæseren til strømforsyningen, der er varm. Så jeg ved ikke, hvad der forårsager sirenelyden?

Men rart at få at vide, at den er let at udskifte:)
Avatar billede jake87 Nybegynder
18. august 2009 - 13:09 #21
Ja, jeg har ikke rigtigt være hjemme de sidste to uger, så har først haft tid til at gøre min computer hovedrent nu. Jeg brugte tandbørsten og en støvsuger... Og nu larmer den overhovedet ikke lige så meget som før. Og hylelyden er også væk! Pisse fedt!

Tak til alle for gode råd!
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. august 2009 - 19:01 #22
Hvis du har noget syrefrit olie, så kan du give lejet en halv dråbe i hver blæser. Det får den til at blive tyst for en tid.