Avatar billede degnens Juniormester
21. juli 2009 - 11:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Genbruge tidligere anvendte adgangskoder

Jeg har i sommerferien haft min adgangskode til Vista ændret fordi min børn skulle have adgang til at logge sig på, uden at få kendskab til min arbejdskode. Nu kan jeg ikke ændre koden tilbage til min sædvanlige arbejdskode, fordi den har været benyttet tidligere. Kan man på en eller anden måde åbne for muligheden for at genbruge tidligere adgangskoder igen?

Det er nødvendigt fordi jeg tilsyneladende ikke får adgang til alle mine netværksdrev og printere uden den sædvanlige gamle adgangskode. Jeg har søgt og søgt på nettet, men synes ikke jeg har kunnet finde nogen løsning.
Avatar billede j3ppah Novice
21. juli 2009 - 11:59 #1
Du kører garanteret over en vpn linie eller lignende normalt, altså ud til dit arbejde... Så du skal tage fat i jeres IT afdeling og få dem til at resette dit password på domainet, når du logger ind skal du så skriver DitBrugerNavnPåArbejde@JeresDomain

De kan helt sikkert lige hurtigt hjælpe dig igennem det, altså jeres ti afdeling :)..
Avatar billede degnens Juniormester
21. juli 2009 - 15:38 #2
Jeg har fundet en løsning. Politikkerne for Password-ændring lokalt kan ændres ved at skrive "secpol.msc" i søgfeltet. Her kan man styre hvordan det kan tillades at ændre password og hvilke begrænsninger, der kan/skal være. Vi har ingen IT-afdeling, men jeg forsøgte at ændre password til det nye for min profil på serveren også, men uden at hjalp. Det var jo heller ikke helt den løsning, jeg spurgte efter, eftersom jeg primært ønskede mig tilbage til min tidligere opsætning.

Jeg forsøgte mig også med en systemgendannelse. Det kunne genoprette profilen med det logon jeg havde benyttet i ferien, men der var ikke noget gendannelsespunkt gammelt nok til at komme helt tilbage til det oprindelige og rigtige PW.

Løsningen fandt jeg her:
http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/vistasecurity/thread/89ee1c3c-db65-4066-8559-4cfe126830cd

Det viste sig, at der på min opsætning kun gemmes 2 tidligere PW. Desuden skal et PW være mindst 1 døgn, før det kan ændres igen. Det synes jeg egentlig var en ok-opsætning, så i stedet for at ændre på den, valgte jeg blot at ændre PW to gange i træk, hvorefter det oprindelige var frigivet igen. For at omgå problemet med at skulle vente 1 døgn, før jeg kunne ændre PW igen, ændrede jeg blot midlertidigt datoen i computerens kalender. Egentlig ret simpelt, når bare man kender logikken i det.