Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
25. juni 2009 - 21:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dobbelt ORDER BY

Hej
Jeg vil gerne anvender kolonnen "id" til at afgøre hvilke 3 artikler, jeg vil have ud, men samtidig vil jeg gerne at de 3 er sorteret efter indholdet i kollonen "sortering".

Eksempel:
id, sortering
1,F
2,D
3,E
4,A
5,B
Så vil jeg gerne have 1, 2 og 3 ud i rækkefølge 2,3,1

**********
SELECT artikler.*, atiklerBilleder.*
FROM artikler
LEFT JOIN artiklerBilleder ON artikler.id = artiklerBilleder.artikelid
WHERE artikler.ikkeGodkendt = 0 AND blnSlettet = 0 AND (artiklerBilleder.top = 1 OR artiklerBilleder.billede is NULL)
ORDER BY artikler.id DESC LIMIT 0,3
**********

Men hvordan får jeg sorteringen på "sortering" med?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
25. juni 2009 - 21:16 #1
Sorry der skal selvfølgelig stå

ORDER BY artikler.id ASC LIMIT 0,3

for at få valgt 1, 2 og 3
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2009 - 21:29 #2
SELECT * FROM (SELECT ... ORDER BY id LIMIT 3) x ORDER BY sortering
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2009 - 21:29 #3
Forudsaetter nyere MySQL.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
25. juni 2009 - 21:39 #4
Giver en syntaksfejl...
Kan du se den?

SELECT *
FROM (

SELECT artikler.top10sortering, artikler.id, artikler.tid, artikler.overskrift, artikler.tekst, artiklerBilleder.billede, artiklerBilleder.thumbnail, artiklerBilleder.thumbnailBredde, artiklerBilleder.thumbnailHoejde, artiklerBilleder.middlenail, artiklerBilleder.middlenailBredde, artiklerBilleder.middlenailHoejde, artiklerBilleder.billedeBredde, artiklerBilleder.billedeHoejde
LEFT JOIN artiklerBilleder ON artikler.id = artiklerBilleder.artikelid
WHERE artikler.ikkeGodkendt =0
AND blnSlettet =0
AND (
artiklerBilleder.top =1
OR artiklerBilleder.billede IS NULL
)
ORDER BY artikler.tid DESC
LIMIT 0 , 10
)x
ORDER BY x.top10sortering
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
25. juni 2009 - 21:40 #5
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'ON artikler.id = artiklerBilleder.artikelid WHERE artikler.ikkeGodkendt = 0 AND ' at line 1
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2009 - 21:49 #6
Der mangler noget i din indre SELECT. Bl.a. FROM.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
25. juni 2009 - 21:54 #7
Ups :)
Takker, svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2009 - 22:17 #8
Kommer her.

Det virker som det skal nu?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
26. juni 2009 - 19:15 #9
Yes, det spiller :)