Avatar billede kennethv Nybegynder
25. juni 2009 - 14:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvordan i "designtime" kan man flytte en tekstbox med drag'n'drop?

Jeg har en:
<fieldset>
  <legend>Tekst:</legend>
<asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server" Width="189px"></asp:TextBox>
</fieldset>

Hvordan flytter man i DesignTime rundt på en tekstbox. Jeg bruger Visual Web Developer og havde den opfattelse at man "bare" tager en komponent og placer den lige der hvor man gerne vil have den. Det virker ikke helt som om at man kan det eller kan man?
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2009 - 14:37 #1
Det kommer an på hvad du præcist mener med "placere den hvor man vil" - det du som udgangspunkt gør i designeren er at placere kontroller, altså fx din textbox, i forhold til din øvrige kode. Skal din textbox fx placeres 100px til højre for og 50px under et andet element, altså egentligt design, skal du benytte CSS - visse ting kan du gøre ved at sætte properties på din kontrol, men ellers handler det om at benytte et stylesheet (opsætte nogle klasser) og så sætte CssClass-propertien på din kontrol.

Jeg _mener_ at de tidligste versioner af Visual Studio bød på en designer hvor man frit kunne flytte elementer og kontroller rundt i et grid så der bagvedliggende automatisk blev dannet noget CSS, men generelt set fungerede det elendigt. Måske findes det stadig som en mulighed i nyere versioner - men jeg vil klart anbefale brugen af CSS.
Avatar billede kennethv Nybegynder
25. juni 2009 - 15:13 #2
Ja, det virker som meget logisk. Nu har jeg prøvet som jeg troede at man skulle men det ville den ikke.

Du kender ikke til et sted hos man kan se en guide til at lave sådanne nogle Classes?
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2009 - 15:24 #3
w3schools.com - html.dk

.navn
{
  background-color: red;
  font-size: 20px;
}

CssClass="navn"
Avatar billede kennethv Nybegynder
25. juni 2009 - 15:39 #4
Jeg har osse prøvet det du skriver, men der sker ikke noget.

    .TextBox
    {
        left: 600px;
    }

        <fieldset style="height: 239px; width: 800px">
            <legend style="font-weight: bold; font-size: 25px; color: #000;">Lotus Notes</legend>
            <br><br />
            <Font Size=4>Mails ønskes videresendt til:</Font>
            <asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server" Width="189px" CssClass="TextBox">USERNAME</asp:TextBox>
            <br><br />
        </fieldset>
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2009 - 16:09 #5
Jeg går ud fra at CSS-delen enten er i en .css-fil og du har en reference til den eller at det er placeret i et dertil hørende style-element.

Du kan ikke "bare" sætte left på et element - skal du sætte left på kræve det fx en position også. En left padding eller margin kunne måske give mening. Hvis CSS skal give mening kræver det lidt kendskab til det så læs lidt omkring det for at få forståelsen af hvordan det fungerer og hvad der er af muligheder.
Avatar billede kennethv Nybegynder
25. juni 2009 - 16:26 #6
Ok. Det jeg har gjort i Visual Web Developer er at der i venstreside er nogle faneblade, Toolbox, CSS Properties og Manage Styles. Jeg har i Manage Styles oprettet en .txtbox og så i CSS Properties valgt Left. Der har man så 3 ting man kan vælge "Pick lenght", "Auto" og "inherit" Jeg valgte den første og skrev 600px.

hvis det er sådan det skal gøres.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2009 - 16:50 #7
Det er i hvert fald én måde at gøre det på - jeg opretter min egen .css-fil og skriver mine nødvendige styles direkte deri da det er sådan jeg føler jeg har bedst styr på det jeg laver.

Det ændrer dog ikke ved at left er det forkerte valg da det den ikke har effekt uden andre styles på samme element - uden at kende nærmere til hvordan du ønsker det skal se ud vil jeg stadig mene at margin-left er et bedre valg.
Avatar billede kennethv Nybegynder
26. juni 2009 - 08:41 #8
Du er for sej. Den rykker netop ud til højre. Nu kommer der dog et lille men, for den er ikke på samme linie som min tekst er.

Det skal se således ud.
"Mails ønskes videresendt til:"    "Tekstboks"

Men det ser sådanne ud:
"Mails ønskes videresendt til:"
                                    "Tekstboks"

Håber at det giver mening.
Avatar billede keysersoze Guru
26. juni 2009 - 09:18 #9
mon ikke det bare skyldes at der ikke er plads nok i dit fieldset - sæt evt en bredde på den.
Avatar billede kennethv Nybegynder
26. juni 2009 - 09:44 #10
Hvis jeg sætter Margin-Left på CSS på Tekstbox til 500, Er dét det samme, men bare tættere på venstreside. Min Fieldset har en bredde på 800px.

<fieldset style="height: 221px; width: 800px">
Avatar billede keysersoze Guru
26. juni 2009 - 10:53 #11
tænkt på, at margin jo beregnes i forhold til dens oprindelige placering og ikke kanten på dit fieldset - dvs med din lange tekst og måske også en vis størrelse på tekstboxen er forholdet 800/500 stadig ikke nok difference.
Avatar billede kennethv Nybegynder
26. juni 2009 - 11:28 #12
ja, det har du ret i. Da jeg ændrede den til 200px kom den op på linien. Super. Men nu har jeg 3 tekstboxe og jeg troede at hvis man lavede 1 Class til tekstboxe ville de alle blive rykket ud så de passer sammen, lige som i en "align". Kan man ikke det?
Avatar billede keysersoze Guru
26. juni 2009 - 11:37 #13
jo - men så skal du organisere dine elementer i fx divs eller en table, alternativt kigge mere på CSS og noget position men det bliver nok sværere.
Avatar billede kennethv Nybegynder
26. juni 2009 - 11:52 #14
Puha, det er godt nok ikke nemt. :) Tænk, jeg troede bare at det var lige til. :)

Undersøger lige hvaddivs og table går ud på.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. juni 2009 - 10:16 #15
Ja, table løste mit problem.

Du må lige ligge et svar.

Hvis jeg har spørgsmål til C# er det så osse i dette forum? Jeg har en button som jeg har placeret via drag'n'drop, men jeg skal have den tilat udføre noget C# kode.
Avatar billede keysersoze Guru
29. juni 2009 - 10:31 #16
brug property-vinduet, klik events, vælg den rigtige event og skriv din kode.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. juni 2009 - 10:50 #17
Hmm, jeg opretter lige et spørgsmål i C# om det, for jeg har dobbelt klikket på 1 af de radiobuttons og skrevet at jeg gerne vil gøre min textbox aktiv, men der sker ikke noget.