Avatar billede erlandsen Seniormester
16. juni 2009 - 07:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

saldofelt til formular

vi har en sagsstyringsdatabse med en formular som er baseret på en forespørgsel der henter felter fra en del tabeller.

ved siden af har jeg en tabel hvor jeg angiver hvad der faktureres ved den enkelte sag.

nu vil jeg så gerne have at man kan se summen der er faktureret pr. måned og i alt i formularen for den enkelte sag.

når jeg umiddelbart gør dette ved i forespørgslen og tilføje tabellen og lave relation - så kan jeg pludselig ikke opdatere formularen (eller i forespørgslen).

jeg går ud fra at det er fordi jeg anvender summering - så spørgsmålet er om jeg så kan gøre det på anden måde?
Avatar billede mugs Novice
16. juni 2009 - 08:35 #1
Du kan lave en formular med alle sager der opsummerer i formularfoden. Brug denne formular som datakilde til en underformular i den oprindelige formular. Der skal være overordnede- og underordnede felter med et ID, der unikt identificerer sagerne i begge formularer.

Det er korrekt, at du ikke kan ændre data i en forespørgsel der anvender en opsummering. Det er jo en samling af poster, så hvilken skal rettes?
Avatar billede terry Ekspert
16. juni 2009 - 08:36 #2
In the forms On current event you could try using some VB code whcih finds "summen der er faktureret pr. måned" and place it in an UNBOUND field on the form.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2009 - 09:26 #3
Du kunne ligge alle summeringerne i en underformular!~)
Avatar billede erlandsen Seniormester
16. juni 2009 - 16:54 #4
Ok - jeg kan forstå jeg skal bruge formularfoden og en underformular. Alternativt skriver terry at man kan anvende et UNBOUND field?

Uanset - så er jeg lidt på bar bund...

Ved ikke om jeg kan få lidt hjælp ved at komme med lidt flere detaljer???

Formularen sagsoprettelse baseres på en forespørgsel sagsoprettelse der består af flere tabeller, hvor den primære tabel er Sager. Tabellen Sager består bl.a. af et unikt Sagsnr-felt, men dette håber jeg i første omgang ikke jeg skal bruge, da jeg ikke har et tilsvarende i faktureringstabellen.

Selve faktureringstabellen kan knyttes med den enkelte sag ved hjælp af to felter for at referencen er entydig - nemlig feltet CPRnr og feltet ProjektNr. Dette skyldes, at der kan være flere sager på den enkelte - nemlig en sag for hvert projekt den enkelte deltager i.

Tabellen Faktura indeholder udover de to felter CPRnr og feltet ProjektNr også felterne Fakturamåned, Art og Beløb, idet arten er med for at adskille evt. bonus beløb.

Via dette link ses et billede af formularen...
http://www.aktivindsats.dk/images/sagsstyring.gif

Jeg vil meget gerne skrue op for antal points - men kan ikke lige finde ud af hvordan...
Avatar billede mugs Novice
16. juni 2009 - 17:27 #5
Vi skal jo have fat i både TBL sager og fakturering. I fakturering ligger der et felt der angiver hvad der fakrureres. Dette felt skal opsummeres. Ved brug af en subform kan du lave en formular der opsummeres feltet, derefter en underformlular baseret på denne formular.

Men uanset hvad, skal denne underformular have underordnede / overordnede felter, der entydigt opsummerer for den enkelte post der vises i hovedformularen.

Ligeledes med en ubundet tekstboks. Der skalmjo også en Where clause ind for at identificerer de poster der skal opsummeres for.
Avatar billede erlandsen Seniormester
17. juni 2009 - 00:41 #6
ok - jeg har nu lavet en QRY FakturaInfo som en udvælgelsesforespørgsel, der indeholder flg. felter fra TBL fakturering:

CPRnr
ProjektNr
Måned
Art
Beløb

Herefter har jeg flyttet QRY FakturaInfo ind i Formularen sagsoprettelse (hvorved Guiden underformular kommer frem og ved at jeg vælger "Definer mine egne" og relaterer underformularen til hovedformularen - se http://www.erlandsen.dk/images/underformular.gif - så underformular oprettes i hovedformularen.

Når jeg så trykker på visning - så står der #Navn? i beløbsfelterne?

Desuden vil jeg gerne have en underformular, der vises som en fortløbende formular i formularvisning - hvordan ændrer jeg til dette?
Avatar billede mugs Novice
17. juni 2009 - 08:16 #7
Kan du se beløbene i QRY FakturaInfo?

Kan du evt. sende din db som en .zip fil til:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede erlandsen Seniormester
18. juni 2009 - 06:17 #8
ja - det kan jeg - men jeg kan forestille mig at det er relationen mellem formular og underformular, der åbenbart ikke helt fungerer. (mener det skal være mange til en).

Det er pænt af dig at du vil kigge på min db.
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2009 - 08:37 #9
Vi taler ikke om egentlige relationer mellem en form (parentform) og en underform (childform), men om felter i begge objekter, der entydigt identificerer hvilke felter der binder childformen til parentform.
Avatar billede erlandsen Seniormester
18. juni 2009 - 20:59 #10
mugs - vil bare lige fortælle dig at jeg har sendt dig en zip-fil (i tilfælde af at den er gået i dit spamfilter)... Mvh Johnny
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2009 - 21:06 #11
Hej Johnny

Der er ikke kommet noget overhovedet. Har lige checket TDC mailserver og der ligger heller ikke noget i min spammappe der. Prøv igen:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede erlandsen Seniormester
18. juni 2009 - 22:48 #12
mugs - jeg prøver igen - først uden attachment... mvh johnny
Avatar billede erlandsen Seniormester
18. juni 2009 - 23:05 #13
mugs - har nu sendt test email fra to af mine email konti fra forskellige udbydere - ved ikke hvorfor du ikke modtager.

prøv at sende til mig johnnyhoserlandsen.dk
Avatar billede mugs Novice
03. juli 2009 - 21:26 #14
Tak for point.