Avatar billede Maximusman Nybegynder
08. juni 2009 - 12:59 Der er 4 kommentarer

Sikkerhed og Windows Media Player

Jeg har pludselig observeret at min laptop er "sat til" at dele medier i Windows Media Player med en anden PC, som kører på samme internet hos mig privat.

Konkret er det en person jeg har boende, som jeg har lånt en PC og nu kan jeg altså pludselig se, at denne PC er sat til at dele medier med min. Dette (denne setting) går jeg udfra sker manuelt og jeg har ikke foretaget denne handling. Er derfor bekymret for implikationerne af denne indstilling. Derfor følgende spørgsmål:

1. Kan Windows Media Player "selv" connecte til andre PC'ere på et delt internet netværk - kan PC'en være sat til at dele med alle PC'ere som default?

2. Ud over den PC som jeg har lånt - hvis navn jeg genkender på listen i pop up vinduet "Mediedeling" optræder også en "andre brugere af denne computer-bruger" på listen. Hvad er dette?

3. Kan Windows Media Player anvendes i forbindelse med installation af spyware, remote spying etc.?

Platform: Windows Vista
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2009 - 13:48 #1
1. Mediaplayer kan meget automatisk, både forbinde til andre mediaplayere og fildelingsprogrammer som f.eks. limewire. Dette kræver naturligvis at sikkerhedsindstillingerne er sat så det kan lade sig gøre, men da sikkerheden er afhængig af mange ting, f.eks browser settings og firewall settings kan det godt være vanskeligt.

2. Vista er jo et flerbruger system og den indstilling dækker de andre brugere der måtte blive oprettet på din pc

3 Ja det kan dem og bliver det også i stor stil, lige som de andre medieformater som quicktime og browser medie plugins, youtube m.m.
Avatar billede Maximusman Nybegynder
08. juni 2009 - 13:59 #2
Hej Bufferzone,

Mange tak for svar..

Ad spg. 2: Kræver det ikke en "manuel oprettelse"? "andre brugere af denne computer-brugeren" er lige dukket op - har ikke set den før...?

På forhånd tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2009 - 14:11 #3
Det kræver at du opretter flere brugere, men settingen "andre brugere af denne computer-bruger" er blot en betegnelse for resten af brugerne (dvs. ikke administrator brugere) og det der gør at de også kan anvende de mediefiler der er installeret/placeret på maskinen
08. juni 2009 - 14:43 #4
... i den MediePlayer BOX der dukker op NederstHøjre ka' du manuelt FRAklikke funktionen - læs/klik dig frem. Har ikke lige samme WMP her...